Advies gevraagd voor zadel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

soof14

Advies gevraagd voor zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 19:22

Hallo,
Ik heb een jaar geleden mijn pony gekocht een haflinger van 1,45 best breed maar ook een beetje het sporttype inzich.
Nu had hij al een zadel en die had hij net nieuw en die zat volgens de oude eigenaar prima. Na 3 maand rijden kreeg ik mijn twijfels en is er een zadelmaker bij gekomen deze heeft de boom aangepast en opgevuld en ik kon weer aan de slag.
Nu had ik het gevoel dat het nog steeds niet goed lag en de zadelmaker is nog een keer langs geweest toch lag alles prima en ik kon gewoon rijden. Een half jaar later is de zelfde zadelmaker weer geweest en er hoefde niks aan het zadel veranderd te worden.
Nu was mijn pony kreupel achter maar die was in een week weer over dus ik ging weer rijden. Nu was hij voor opeens onregelmatig en ik kreeg het advies buiten te stappen en te draven. Dit leek goed te werken voor 3 week en daarna werd het alleen maar erger. Toen besloten er iemand bij te halen. Een paarden masseur en die ontdekte dat het zadel wel meer dan 5 cm te lang was en mijn pony had ontzettend veel pijn. Door het zadel dus. en daardoor was hij helemaal scheef en ging het rijden niet goed.
Nu is hij helemaal los gemaakt in zijn lijf en kan ik morgen weer beginnen met rijden. Nu ga ik uiteraard niet meer met mijn zadel rijden maar ga ik morgen er eventjes op met barebackpad om te voelen hoe hij nu loopt.
Nu ben ik opzoek naar een nieuwe zadel en had de vraag wat voor zadels hebben jullie op jullie haflinger?
Ik had een wintec (weet niet welke) dressuur 17,5 inch. gelukkig heb ik zelf geen 17,5 inch nodig en kan ik ook prima in een 16,5. Dit moet ook wel omdat de 17,5 inch te groot is voor zijn rug. zelf leek mij massimo trail een heel fijn zadel heeft iemand hier ervaring mee op een haflinger?
alvast bedankt voor het lezen *\o/*

tess_84

Re: Advies gevraagd voor zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:23

Laat een gediplomeerde zadelpasser komen, die zien meteen wat voor zadel je nodig hebt.
Ik heb op mijn Haflinger een Thorowgood liggen, past goed! Maar elk paard is anders, daarom: erkende zadelpasser erbij halen!

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 19:28

ja dat ben ik ook zeker van plan ! maar wil graag even een beetje rondkijken en wat eventueel in mijn budget ligt qua merken.
En ik had er een gediplomeerde zadelmaker bij....helaas maakt iedereen wel eens een fout

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:38

wij hadden precies hetzelfde probleem met onze haflinger kruising (korte rug en heel breed). het enige zadel wat goed bleek te liggen en kort genoeg was is een Tekna zadel. is een kunststof zadel (maar ziet eruit als leer) en is nieuw rond de 650 euro. dus best goed te betalen. ik vind het erg fijn zadel.

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 19:50

Dat klinkt inderdaad positief ! ik zal eens gaan kijken bedankt voor de tip!
en leer hoeft van mij niet perse

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 21:40

Thorowgood en Kent & Masters hebben een cob-type zadel in hun assortiment. Dat zadel is speciaal ontwikkeld voor het (cob-)type paard dat jij hebt en is korter dan andere merken zadels met dezelfde boommaat. Deze zadels worden in Engeland gemaakt, hebben wolgevulde kussens en een verwisselbaar kopijzer. Wat mij betreft een aanrader!

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 04:28

Dat klinken inderdaad als gorde zadels voor mijn pony ! Weet iemand toevallig ook een zadelmaker die dit soirt zadels heeft die dan ook gepast kunnen worden ? Omgeving assen (drenthe)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 06:08

Hier was het Freeform die de oplossing was, geeft veel schoudervrijheid.
Lag op een hele brede Haflinger, ze struikelde met andere zadels en vanaf toen niet meer.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 06:14

orion456 schreef:
wij hadden precies hetzelfde probleem met onze haflinger kruising (korte rug en heel breed). het enige zadel wat goed bleek te liggen en kort genoeg was is een Tekna zadel. is een kunststof zadel (maar ziet eruit als leer) en is nieuw rond de 650 euro. dus best goed te betalen. ik vind het erg fijn zadel.

tekna is inderdaad voor korte ruggetjes, ik verwijs door voor passen naar bos in renswoude. ze gaan het hele land door om te passen volgensmij

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 06:35

Kijk ook naar wat voor kussens er onder het zadel zitten. Keilkussens zijn lang en Franse kussens zijn juist afgerond. Die passen beter op een korte rug.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 06:41

Wij hadden een massimo op 1 van onze haflingers., maar dan de dressuur versie van massimo.
Deze haflinger was heel rond geribt en massimo is 1 van de weinige zadels die daar een geschikte boom voor heeft. Voordeel van dit zadel was tevens dat de boom wat breder of smaller gemaakt kon worden, hierdoor hadden wij nog wat speling over met ons paard in de groei.

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 12:22

Bedankt voor de reacties ! Ik zal eens een beetje rondkijken naar alle dingeb die jullue genoemd hebben !

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 23:16

Hier een kruising Tinker Haflinger en rij met een Thorowgood zadel (Endurance model, is overigens een vzh model).
Dit was het enigste zadel wat goed op haar ligt (alle andere modellen niet).