Ervaringen sweet iron bustrens harry's horse

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naomi_Haffie

Berichten: 6948
Geregistreerd: 18-02-07

Ervaringen sweet iron bustrens harry's horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 10:30

Hallo,

Ik kwam op internet de Harry's horse sweet iron bustrens tegen en nu vroeg ik me af of er mensen ervaring hebben met dit bitje?

Het lijkt mij een fijn bit maar kan bij divoza maar 4 reviews vinden en die zijn allemaal positief dat dan wel.

Het gaat om dit bitje
Afbeelding

Sky_Britt

Berichten: 1173
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Ervaringen sweet iron bustrens harry's horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:45

Volgens mij is de coating op het bit gemaakt om te gaan oxideren zodat het lekkerder smaakt. Ik zou dus gewoon voor een koperlegering gaan als je zoiets wil, lijkt me toch niet helemaal gezond als iets letterlijk gaat roesten. Bovendien denk ik ook dat het minder lang mee gaat daarom.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Ervaringen sweet iron bustrens harry's horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:46

Ik heb dit bit van trust die er wat eerder mee op de markt kwam. Gewoon een fijn bit, maar verwacht geen geweldige dingen. Mijn paard neemt het wel wat makkelijker aan dan een bit zonder sweet iron, merk dat hij toch meer sabbelt

Naomi_Haffie

Berichten: 6948
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Ervaringen sweet iron bustrens harry's horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 14:26


Sky_Britt

Berichten: 1173
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:03

Ja maar dat is mijn mening natuurlijk. Deze nemen ze ook makkelijker aan maar gaan niet oxideren.

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:12

Ik heb twee Harry's Horse dubbelgebroken golden brass bustrensen, over de eerste ben ik zeer tevreden die is nu al 4 jaar oud, nu een paar maanden terug een nieuwe gekocht voor bij mijn nieuwe hoofdstel maar deze piept heel erg en het bit is ook anders van vorm en kleur bij nadere inspectie.

Er zit inderdaad een zoete coating over het bit waardoor het paard er lekker op gaat schuimen. De sweet Iron bitten heb ik geen ervaringen mee maar lijkt mij dat het gaat roesten over een tijdje.

Ik ben van mening dat de kwaliteit erg achteruit is gegaan van de Harry's Horse bitten.
Laatst bijgewerkt door Ferera op 05-03-15 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_Britt

Berichten: 1173
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Ervaringen sweet iron bustrens harry's horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:18

Ik heb in het verleden idd hetzelfde gehad met HH. Busse bitjes zitten in de zelfde prijsklasse en zijn van prima kwaliteit

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Ervaringen sweet iron bustrens harry's horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:19

Thanks voor de tip! Nu moet ik steeds wisselen van bit, ik ga eens kijken voor zo'n zelfde bitje maar dan van Busse.

Sasqiua

Berichten: 1337
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:21

Ferera schreef:
Ik heb twee Harry's Horse dubbelgebroken golden brass bustrensen, over de eerste ben ik zeer tevreden die is nu al 4 jaar oud, nu een paar maanden terug een nieuwe gekocht voor mijn bij mijn nieuwe hoofdstel maar deze piept heel erg en het bit is ook anders van vorm en kleur bij nadere inspectie.

Er zit inderdaad een zoete coating over het bit waardoor het paard er lekker op gaat schuimen. De sweet Iron bitten heb ik geen ervaringen mee maar lijkt mij dat het gaat roesten over een tijdje.

Ik ben van mening dat de kwaliteit erg achteruit is gegaan van de Harry's Horse bitten.


Niet alleen de bitten... Toen ik 15 haar geleden ooit mijn eerste basic halster kocht was dat nog van mooi dik Nylon, nu zijn ze net zo duur, maar veel dunner!

Ontopic: Ik heb geen ervaring met dit soort bitten, maar wat is de reden dat je zo'n bit wil gaan proberen? Zijn er problemen waar je nu tegen aanloopt?

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Ervaringen sweet iron bustrens harry's horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:02

Waarom zou het oxideren per definitie slecht zijn voor het paard? Hij hoeft het bit niet op te eten toch?

Naomi_Haffie

Berichten: 6948
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Ervaringen sweet iron bustrens harry's horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 11:10

Ik heb het laatste bit besteld!

ik had eerst een myler level 1 bitje maar dat was het toch net niet, het 'oude' bit was aan vervanging toe. Vandaar dat ik hierbij uit kwam :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:19

Het metaal lost langzamerhand op en komt via de zijn mond in zijn lichaam terecht. Zelf ben ik een voorstander van gewoon rvs bit. Wanneer een paard goed nageeflijk is dan gaan ze zo wie zo al van zelf schuimen.

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Re: Ervaringen sweet iron bustrens harry's horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:23

Dan heb je mijn positieve reactie ook gelezen op de website van divoza. Ik ben echt heel erg tevreden over dit bit. Paard neemt het heel makkelijk aan en schuimt er lekker op. Ik heb hem in de eerste instantie gekocht omdat ik een wat dunner, dubbel gebroken bit zocht en dit een mooie bijkomstigheid vind. Het bit heb ik nu een paar weken in gebruik en ik kan echt geen roestplekjes ontdekken en het blauwe laagje zit er ook nog netjes op.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:57

Tobbes schreef:
Het metaal lost langzamerhand op en komt via de zijn mond in zijn lichaam terecht. Zelf ben ik een voorstander van gewoon rvs bit. Wanneer een paard goed nageeflijk is dan gaan ze zo wie zo al van zelf schuimen.


Ik denk da dat vrij verwaarloosbaar is hoor en ze gaan geen giftig oxiderende metalen in een bit verwerken. Roest an sich is ook helemaal niet echt giftig.

Sky_Britt

Berichten: 1173
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:52

Tobbes schreef:
Het metaal lost langzamerhand op en komt via de zijn mond in zijn lichaam terecht. Zelf ben ik een voorstander van gewoon rvs bit. Wanneer een paard goed nageeflijk is dan gaan ze zo wie zo al van zelf schuimen.


Het gaat ook niet persee om het schuimen, de koper legering bitten warmen ook sneller op in de mond en smaken lekker dus is gewoon wat fijner voor het paard, zeker in de winter.

Kai_Rosa

Berichten: 477
Geregistreerd: 24-10-11
Woonplaats: érel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:25

Ik heb ook even wat twijfels over de sweet iron en kon mn vraag niet vinden.
Om nu een zoveelste bitten topic te openen dacht Ik beter te zijn door het hier te vragen.

ik rij al een tijd met een 20mm dubbel gebroken trens.
prima bit loopt nageeflijk enz enz. toch wilde ik eens iets anders proberen om te zien of het nog beter kon.
Dus ik en huls trens aangeschaft. nu heb ik het idee dat dat niet zo zeer een betere verandering levert en heb het ide dat ze eigenlijk stugger in de mond word ondanks dit een 14 mm is. (Oja, en ik kwam ook gelijk een maat groter uit :? )
Ik wil nog een paar weken rijden met het bit om te zien of het verbeterd of niet.

Nu zat ik te speuren en kwam de sweet iron bitten tegen van hh. Mijn oog viel op de 14mm sweet iron dubbel gebroken trens. Nu is dit wel een onderleg trens.
Mij lijkt dat je hier wel gewoon mee moet kunnen rijden aangezien ik niet de 1e ben.

Maar mijn vraag:
Denken jullie dat ik beter een 14mm onderlegtrens of een 13mm bustrens kan proberen?
Anders kom ik weer uit op een 20mm trens.
En heeft er iemand ervaring met van 20 naar 14 en verschil tussen bus of trens?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ervaringen sweet iron bustrens harry's horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:17

Je bedoeld onderleg-watertrens? Er bestaan ook onderleg-bustrensen namelijk?

Ik heb zelf een voorkeur voor een bustrens (bij keuze bustrens/watertrens), maar er zijn paard die liever een watertrens hebben.

Tot nu toe is mijn ervaring met overgaan van 18-21mm naar 13mm erg goed. Op manegepaarden reed ik altijd met eigen hoofdstel en bit (13.5-14.5 afhankelijk van het paard) en daar liepen de meeste paarden beter op. Maar opnieuw, er zijn paarden die liever een dikker bit willen.

Kai_Rosa

Berichten: 477
Geregistreerd: 24-10-11
Woonplaats: érel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:41

Hoi Mizora,

Die ervaring heb ik ook al gehad dat een paard liever een dikker bit heeft.
Al denk ik persoonlijk dat het mijn paard niet veel uit maakt een dunner bit aangezien ons bit waar we nu mee reden (voor de huls trens) een kneveltrens van 14 of 16 mm was.
en ik bedoelde inderdaad de onderleg watertrens.
http://www.harryshorse.com/nl/catalogus/view/onderlegtrens-sweet-iron-oval-link-14mm/itemcode.41106106/
De hulstrens die we nu proberen heeft een beetje de werking van beide en merk net als bij de knevel dat ze een soort beperkt aanvoelt in de mond.

Dat ik op een watertrens alleen maar link/rechts een op houdinkje hoef te geven komt dat bij de hulstrens niet aan en moet ik even overdreven gezegt druk geven tot ik een ons weeg en dan komt ze er net niet.
Ik ga nog eens met de knevel rijden of dat gevoel ook zo is als bij de hulstrens dan weet ik denk ik zeker dat ik met vaste ringen dat gevoel zal krijgen?!

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 15:24

Sweet Iron komt uit de westernsport, google er maar eens op. Daar is het al jaren in gebruik, al paar honderden jaren zelfs. Sweet Iron is geen laagje wat op het mondstuk is aangebracht maar het materiaal waar het mondstuk van gemaakt is. Het roestlaagje zorgt juist voor een zoete smaak waardoor paarden het bit juist makkelijker aannemen. Als het bit nieuw is is het inderdaad blauw van kleur, dit komt door de fabrikage en bepaalde graad van verhitting van het metaal. In gebruik gaat het oxideren en dus roesten, dit is de bedoeling, dit is niet schadelijk voor je paard. HH heeft allerlei bitten in verschillende maten, modellen en vormen, juist omdat elk paard en elke ruiter hun specifieke voorkeuren hebben en zo voor ieder wat te bieden heeft. De een loopt wel fijn met de hulstrens terwijl een ander er niet mee overweg kan, is puur persoonlijk. En over de kwaliteit van HH, veel artikelen worden gemaakt als waar andere merken ook geproduceerd worden. 15 jaar geleden was de kwaliteit echt wel anders, in de loop der jaren is er zeker geinvesteert de kwaliteit behoorlijk op te krikken en toch nog redelijk geprijsd te houden voor de markt. Productie- en materiaalkosten zijn wereldwijd ook overal omhoog gegaan, dat valt niet mee om dan nog een goed alternatief voor het midden van de markt te bieden. Beetje jammer dat HH tegenwoordig nog steeds vergeleken wordt met vroeger terwijl er echt wel behoorlijk wat verbeterd is. Kijk vooral eens naar het hele assortiment, tuurlijk zijn er nog goedkope eenvoudige items zoals economy halters, rijbroeken en dekjes, maar ook veel luxere en uitgebreidere versies, die kosten inderdaad ook wat meer. Bijv de Elite laarzen/jodhpurs en luxere hoofdstellen, das echt hele andere koek dan de basic-modellen. Maar je kan niet zeggen van 1 halster hoe de hele kwaliteit is van 1 merk.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Ervaringen sweet iron bustrens harry's horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 17:08

Persoonlijk vind ik het midden stuk van de hh dubbel gebroken bitten te dik in verhouding tot de rest van het bit.
Ik heb om die reden een western trens gekocht. Mooi dun over het hele bit. En mn paardje loopt er fijn mee.
Ook sweet iron trouwens.

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Re: Ervaringen sweet iron bustrens harry's horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:43

Mijn paard loopt op de dubbel gebroken watertrens versie van dit bit. Ik heb toen bewust gekozen voor een wat dunner bit omdat mijn vorige naar mijn idee veel te dik was. Mijn paard reageerde heel positief op de verandering naar een dunner bit. Hoe jouw paard daar op gaat reageren is moeilijk te voorspellen, ik zou het gewoon eens proberen.

Vraagje aan de rest: slijt bij jullie het blauwe laagje ook?

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Ervaringen sweet iron bustrens harry's horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:46

ja ik heb hem ook, fijn bit, blauwe laag slijt idd.
mijn paard loopt er prima mee

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Ervaringen sweet iron bustrens harry's horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:43

Als het juist die roest is die zo lekker smaakt, heeft het bit dan in eerste instantie wel dat smaakje? Of duurt dat enkele weken of maanden voordat dat gaat werken?