Paard beleren maar paard schudt met hoofd, welk bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard beleren maar paard schudt met hoofd, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:19

Ik zou ook overwegen de sperriem eraf te halen of een lage neusriem te proberen.

Daarnaast zeker stellen dat de wolfstandjes eruit zijn.

Cheese

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Leusden

Re: Paard beleren maar paard schudt met hoofd, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 11:02

Haha je gaat je bijna schuldig voelen als ik dit lees.

Paardentandarts komt donderdag 11.00 mensen! Better safe than sorry.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Paard beleren maar paard schudt met hoofd, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:41

Aan de andere kant:
Het zou wel heel makkelijk zijn als het zoiets simpels is als doppen :D
( je zou bijna hopen dat het dat is :+ )

Cheese

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Leusden

Re: Paard beleren maar paard schudt met hoofd, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 15:36

Ja dat heb ik ook al gedacht Punz :P
'Hopelijk' vindt hij toch wat dan...

maceooliver
Berichten: 130
Geregistreerd: 09-03-12
Woonplaats: op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 16:38

Ik zou het bit voorlopig achterwege laten en eerst bitloos beginnen. Pas als dat langere tijd goed gaat, er eens een bit inhangen. En al helemaal geen hulpmiddelen zoals een bijzet o.i.d. gaan gebruiken. Het paard is 3 jaar ? Dan zou ik sowieso nog ruim een jaar wachten om erop te gaan zitten, ook al is het maar 10 minuten.

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 16:46

Maceooliver, paarden bouwen makkelijker spieren op als ze al regelmatig eens werken met drie jaar, is uit onderzoek gebleken. Toch wel fijner als ze al wat spier over de rug hebben in plaats van met een hol getrokken rug aan de longe lopen en vervolgens erop gaan. Daarbij zouden paarden verder geen moeite moeten hebben met het bit (behalve als ze eerst even moeten wennen)

TS, goed dat je even naar het gebit laat kijken mijn paard bleek ook haken te hebben (kapotte wangen en tong) :)

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Paard beleren maar paard schudt met hoofd, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 16:58

3jarige? Lekker aan de dubbele longe oefenen 2 x per week, hooguit 20 minuutjes. Gewoon met een goede (academische) kaptoom. Niks vastzetten met de lijnen of met bijzetjes, een jong paard moet op eigen benen lopen. Goed voor het evenwicht. Buitenlijn over de rug laten lopen. Zo kan je paard lekker onbelast spieren opbouwen om jou op een later tijdstip goed te gaan dragen. En kan je alvast een stuur en rem erop zetten. Wil je je je paard ook voor de wagen beleren? Begin met achter je paard aan de lijnen lopen en later een sleepje erachter. Ook goed voor de rugspieren. Een bit is nergens voor nodig. Met een goede kaptoom kan je ook rijden, of gebruik een sidepull.
Erop zitten? Liever niet. Even wachten tot ie een jaar of 5 à 6 is. Dan is je paard er pas aan toe. En heb jij mooi de tijd om te bouwen aan je paard. Succes.

Manon262

Berichten: 1332
Geregistreerd: 02-03-09
Woonplaats: België

Re: Paard beleren maar paard schudt met hoofd, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:13

Wij hebben dit probleem met onze A-pony, die schudt ook constant met zijn hoofd, echt van hier naar daar, tandarts moet ook komen kijken, is nu 5j
Zonder bit, bitloos gereden, doet hij dit praktisch niet.
Myler: bestaat dat ook in 10cm??
Of evtl kneveltrensje ?

Cheese

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Leusden

Re: Paard beleren maar paard schudt met hoofd, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 19:09

Ik weet hoe ik een paard moet beleren en hoef daar ook geen tips over, bedankt ;) Ieder heeft toch zijn eigen manier en ik kijk en luister goed naar mijn paard. Een bit kan met de juiste ruiterhand totaal geen kwaad vandaar dat ik niet naar bitloos overstap.

@denisesilver helemaal met je eens!

Longeren doe ik altijd met dubbele lijnen dus ik weet ook hoe dat werkt. Paard gaat niet voor de wagen beleerd worden. Met het leren daarvan heb ik geen ervaring en ga ik dus niet zelf doen. Misschien ooit nog eens laten doen.

@manon262 Vraag de paardentandarts om advies als die toch komt. Zij kunnen vaak ook wat zinnigs over bitten zeggen.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Paard beleren maar paard schudt met hoofd, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:16

mijn jonkie loopt het lekkerste op een ongebroken trens, dat ligt mooi stil in de mond

Liess__
Berichten: 2032
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: De Veluwe

Re: Paard beleren maar paard schudt met hoofd, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:28

Ik had ook een kopschudder op stal staan. Reed eerst op een dubbel gebroken koperkleurig HH watertrensje.

Daarna heb ik wat bitjes getest van sprenger. Uiteindelijk uit gekomen bij een dubbelgebroken bustrens van sensogan materiaal.

Sinds een week heb ik een Rambo micklem competition hoofdstel erbij, en het hele probleem is voorbij. Hij schud niet meer, schuimt mooi en is heerlijk ontspannen. Pakt op beide kanten even fijn aan.

Echt het proberen waard! Succes

Manon262

Berichten: 1332
Geregistreerd: 02-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:43

Thx Lisaapee, ga dat zeker vragen :-)
@Liess__ : Rambo Micklem : denk niet dat dat bestaat in mini/shet/ponymaten? :-/

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Paard beleren maar paard schudt met hoofd, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:30

Ik wou zeggen wat ook nog kan is vliegjes, maar het is natuurlijk wanneer er wat druk op het bit komt. Lastig.

maceooliver
Berichten: 130
Geregistreerd: 09-03-12
Woonplaats: op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:54

Jetta schreef:
3jarige? Lekker aan de dubbele longe oefenen 2 x per week, hooguit 20 minuutjes. Gewoon met een goede (academische) kaptoom. Niks vastzetten met de lijnen of met bijzetjes, een jong paard moet op eigen benen lopen. Goed voor het evenwicht. Buitenlijn over de rug laten lopen. Zo kan je paard lekker onbelast spieren opbouwen om jou op een later tijdstip goed te gaan dragen. En kan je alvast een stuur en rem erop zetten. Wil je je je paard ook voor de wagen beleren? Begin met achter je paard aan de lijnen lopen en later een sleepje erachter. Ook goed voor de rugspieren. Een bit is nergens voor nodig. Met een goede kaptoom kan je ook rijden, of gebruik een sidepull.
Erop zitten? Liever niet. Even wachten tot ie een jaar of 5 à 6 is. Dan is je paard er pas aan toe. En heb jij mooi de tijd om te bouwen aan je paard. Succes.

Jij snapt het tenminste !

maceooliver
Berichten: 130
Geregistreerd: 09-03-12
Woonplaats: op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:56

denisesilver schreef:
Maceooliver, paarden bouwen makkelijker spieren op als ze al regelmatig eens werken met drie jaar, is uit onderzoek gebleken. Toch wel fijner als ze al wat spier over de rug hebben in plaats van met een hol getrokken rug aan de longe lopen en vervolgens erop gaan. Daarbij zouden paarden verder geen moeite moeten hebben met het bit (behalve als ze eerst even moeten wennen)

TS, goed dat je even naar het gebit laat kijken mijn paard bleek ook haken te hebben (kapotte wangen en tong) :)

Misschien moet je eens wat meer onderzoeken gaan lezen, dan kan je er al gauw achter dat het niet helemaal klopt wat je zegt helaas.

Cheese

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Leusden

Re: Paard beleren maar paard schudt met hoofd, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 22:03

@Maceooliver zoals ik al zei hoef ik geen tips over het beleren en je hoeft er in dit topic dus ook geen discussie over aan te gaan.

Vandaag met Rianne haar bit gelongeerd, de Myler level 1. Na 10 minuten heerlijk ontspannen stappen zou ik stoppen. Totdat ze vanuit het niets explodeerde. Wel tot 2x toe. Dit heeft ze nog niet eerder gedaan. Nu zou het ook kunnen liggen aan het feit dat ze vandaag ivm de regen binnen heeft gestaan ;) Morgen maar weer even stappen en zien hie ze dan is. En oja, tandarts komt morgen ook dus ik ben benieuwd :)

srsW
Berichten: 180
Geregistreerd: 17-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:05

Mijn merrie deed dat ook toen ze drie was. Zo erg zelfs dat ze me een keertje een kopstoot heeft gegeven ( twee weken lang dikke blauw paarse wang gehad #) )
Deed haar dan wat meer voorwaarts rijden met de teugels gewoon op licht contact maar wel wat meer tegen druk geven op het moment van schudden/slaan (wel in combinatie met de voorwaartse hulp met benen)
Tanden laten nakijken is nooit een slecht idee toch :)

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:07

Tandarts laten controleren, misschien heeft hij een opmerking die je kan helpen in het zoeken naar een bit :)
Anders misschien een lossere sper/neusriem, of helemaal geen.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:14

Lisaapee schreef:
Vandaag met Rianne haar bit gelongeerd, de Myler level 1. Na 10 minuten heerlijk ontspannen stappen zou ik stoppen. Totdat ze vanuit het niets explodeerde. Wel tot 2x toe. Dit heeft ze nog niet eerder gedaan. Nu zou het ook kunnen liggen aan het feit dat ze vandaag ivm de regen binnen heeft gestaan ;) Morgen maar weer even stappen en zien hie ze dan is. En oja, tandarts komt morgen ook dus ik ben benieuwd :)


Mijn paard reageerde PRECIES hetzelfde op de Myler. Is nochtans absoluut geen explosief paard, maar blijf met de Myler steeds kloten.
Ben benieuwd naar de uitslag van de tandarts :)

Cheese

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Leusden

Re: Paard beleren maar paard schudt met hoofd, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 22:23

@Snollygster Oh echt? Dat is dan wel heel toevallig! Paard heeft wel vaker een dag op stal gestaan en dan deed ze dit inderdaad niet. Welk bit heb jij nu dan? (Sorry als ik erover heen lees). Ik probeer de Myler morgen wel nog een keer. En anders was het super dat ik hem eerst uit kon testen door Rianne :)

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Paard beleren maar paard schudt met hoofd, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 23:37

Bij mij was het geen bitprobleem, maar een rijtechnisch probleem van mijn kant. Is nu allang opgelost en ik rij gewoon met een dubbelgebroken bustrens.

Cheese

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Leusden

Re: Paard beleren maar paard schudt met hoofd, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 13:56

Nou de tandarts is geweest :)
Hij heeft de boel weer allemaal keurig bijgevijld. Hij zei dat mijn merrie al erg ver voor was! Ze is namelijk 3 jaar maar aan het gebit te zien leek ze wel 4. Ze had de meeste tanden al gewisseld. Zag hij niet vaak. Hij heeft een heel klein wolfstandje verwijderd. Deze zat wat los en hierdoor had ze er last van. Hij zei dat het net een splinter was die kon bewegen. Nu heeft ze 3 dagen rust.

Als bit adviseerde hij mij de sprenger dynamic met d-trens. Deze heb ik nu al wel maar dan de watertrens. Deze zou het mooist in haar mond passen. Mocht dit toch niet fijn rijden dan de Myler level 1 proberen met d-trens. Geen watertrensje voor dit paard dus ;) Nu nog op zoek naar een bit.
Ik begin zogezegd met de Sprenger. Zal er zo snel mogelijk een regelen.

Kan jullie wel een update geven over hoe het gaat en of de tandarts geholpen heeft.
Nu dus eerst rust om het wondje wat te laten bekomen.

maceooliver
Berichten: 130
Geregistreerd: 09-03-12
Woonplaats: op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:06

Lisaapee schreef:
@Maceooliver zoals ik al zei hoef ik geen tips over het beleren en je hoeft er in dit topic dus ook geen discussie over aan te gaan.

Vandaag met Rianne haar bit gelongeerd, de Myler level 1. Na 10 minuten heerlijk ontspannen stappen zou ik stoppen. Totdat ze vanuit het niets explodeerde. Wel tot 2x toe. Dit heeft ze nog niet eerder gedaan. Nu zou het ook kunnen liggen aan het feit dat ze vandaag ivm de regen binnen heeft gestaan ;) Morgen maar weer even stappen en zien hie ze dan is. En oja, tandarts komt morgen ook dus ik ben benieuwd :)

Ik wil geen discussie met je aangaan, maar het kan absoluut geen kwaad om je kennis te vergroten.
http://equinespirit.nl/wanneer-kan-ik-m ... -inrijden/

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:11

Ben je wel op de hoogte dat voor een jong paard stappen het allerzwaarst is? Je moet het vergelijken met als je zelf leert fietsen, met wat vaart gaat dat een stuk makkelijker dan langzaam.

Bit is het probleem niet, het voorwaartse wat het dier niet is, is het grootste probleem. Probeer alsjeblieft dit verder aan te pakken met iemand erbij die heel veel ervaring heeft met jonge paarden.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Paard beleren maar paard schudt met hoofd, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:22

Dus toch een probleempje in de mond. Zo'n loszittend wolfstandje kan natuurlijk behoorlijk irriterend zijn, zeker als er dan ook nog een bit in de mond komt.
Ben benieuwd of het probleem nu opgelost is. Duim voor je!