Halsring of halsriem? Ervaringen gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Halsring of halsriem? Ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 11:58

Hallo!

Met mijn verzorgpaard ben ik lekker aan het trainen, maar daarnaast wil ik af en toe graag eens 'freewheelen'. Ik heb al eens met een halsring gereden en dat vond 'ie prachtig, dus wil ik dat graag nog eens doen. Op een halstertouw om de hals reageert 'ie niet zo lekker als op een halsring, ik vraag me dus af in hoeverre hij een halsriem/cordeo gaat waarderen.

Mijn vraag is dan ook, wat is het grote verschil tussen halsriem en halsring? Ik begrijp dat halsring een stugge kern heeft en halsriem volledig flexibel is... Ik heb het dan ook meer over de inwerking.

Daarnaast, waar koop je zo'n ding? Ik wil het meer voor erbij, dus om nou €40 te gaan betalen voor iets dat ik een keer per maand gebruik vind ik ook nogal wat eigenlijk.

Alvast bedankt!

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:00

Ik heb om het uit te proberen gewoon een halstertouw genomen en dat aan elkaar geknoopt. Dat halstertouw had wel geen gesp oid eraan. Het werkt prima om het uit te proberen voor eens in de zoveel tijd. Ik ben ook niet van plan een "officiële" neckrope/neckring te kopen omdat ik het niet vaak gebruik.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:02

Geen ervaringen hier, maar heb je er wel eens over nagedacht dat zo'n halsring of riem misschien helemaal niet fijn voelt omdat je daarmee de luchtpijp van je paard een beetje dichtknijpt? Probeer maar eens bij jezelf: druk met je vinger tegen je keel aan. Voelt vervelend he? :)

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Halsring of halsriem? Ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 12:07

Dorientjuh, ik rij hem ook niet met constante druk. Hij hangt er heel los omheen.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:08

Dat doet er wat mij betreft niet toe. Vervelend = vervelend, ook al is het maar even.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Halsring of halsriem? Ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 12:10

Maar als hij loshangt, en je gebruikt hem aan de zijkant van de hals, is er voor mij geen reden aan te wijzen waarom hij de luchtpijp dichtknelt. Je trekt hem niet omhoog, maar opzij.

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: Halsring of halsriem? Ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:52

Ik heb een vrij stijve halsring (van Linda Tellington Jones) en vind dit zelf veel prettiger dan een riem of halstertouw. Je kunt nl. veel beter de druk en aanwijzingen doseren. Zo stuur ik bv. niet door de halsring naar de zijkant te bewegen, maar door hem vanuit je pols te draaien (alsof je aan een knop draait), waardoor hij aan de buitenkant hoger tegen de hals aan komt te liggen en aan de binnenkant een stuk lager. Dit bleek voor mijn paard een stuk duidelijker qua hulp (en vind ik zelf makkelijker) en dat gaat nu eenmaal niet met iets flexibels.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Halsring of halsriem? Ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 16:32

Klinkt als een fijn systeem! Zo had ik het nog niet bekeken maar ik vind dat wel een slim plan.

Vandaag met halstertouw om de hals gereden en dat ging toch beter dan de vorige keer dat ik het probeerde... Even kijken wat ik er mee doe.