Teugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LisanneeD
Berichten: 411
Geregistreerd: 31-07-13

Teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 17:32

Hallo Mede bokkers,

Vandaag zijn mijn teugels stuk gegaan, door een val met een buitenrit.
Nu ben ik opzoek naar nieuwe fijne teugels.
Ook zie ik spring en dressuur teugels. Misschien een hele domme vraag, maar wat is het verschil hier tussen?
Ik rij zelf recreatief, iemand tips voor goede fijne teugels.

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 08:53

Bij dressuurteugels zit er in soms geen teugelstop/steugelvlinder (zo'n dwarsstukje, zie google) aan de teugel, waardoor gebruik van hulpteugels gevaarlijk wordt. Bij springteugels zitten die er wel altijd op. Ook zie je bij dressuurteugels vaker dat er geen stopjes/passantjes op de teugel zelf zitten (van die verdikkingen om de paar cm waardoor je teugel gemakkelijker op maat blijven).

Wat voor een soort teugel had je? Dikke of juist dunne, rubber, stof of leer?

Kies iets wat je zelf fijn in de hand vind liggen.

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Re: Teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:49

Precies wat angela zegt. Kleine aanvulling: volledig leren teugels (dressuur teugels) worden glad in de regen. Dat is voor mij een rede om voor springteugels te kiezen. Omdat ik dressuur rij, haal ik de teugelstoppers er vanaf

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: Teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:52

Naast de tips die mijn voorgangers al gegeven hebben, kan het ook heel handig zijn om musketonhaakjes aan je teugels te hebben, vooral als je veel buitenrijdt. Mocht je paard op de een of andere manier ergens in blijven hangen, kun je ze relatief makkelijk los maken.
Ijslanderteugels hebben dit bijna standaard, google daar maar eens op. (ik heb hele lange, dus de lengte van de teugels zou geen problemen moeten opleveren)

LisanneeD
Berichten: 411
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 15:18

Dank jullie wel voor de tips!

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:24

Ik heb zelf gewoon helemaal leren teugels zonder ook maar iets erop, werkt ook heel fijn en in de regen valt dit best mee. Hoe vaak rij je met de regen buiten. Je krijg hierdoor ook geen last van je handen

LisanneeD
Berichten: 411
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 15:26

We hebben hier in een binnen bak dus zodra het regent kunnen we lekker binnen rijden :)
En ik heb inmiddels leren teugels aangeschaft, ze bevallen super!

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:27

Haha, super je gaat het naar een tijdje wel merken ik zat ook te twijfelen. Heb liever leren ookal heb ik nu met rubber aangezien ik een bitloos hoofdstel heb nu. Zodra ik genoeg geld heb koop ik leren

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:27

Wij gebruiken het liefste gladde leren teugels, van doorglijdende teugels (zelfs in de stromende regen) geen last omdat we altijd met handschoenen rijden. Het is denk ik net waar je aan gewend bent.

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:30

Jaa ik ook, van die rubberen met die nopjes kan ik ook niet afblijven en dan zijn ze zo kapot