Werking van bitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaya

Werking van bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 11:15

Ik merk dat er heel veel onduidelijkheid is over de bitten en de werking er van. Voor mij is het nu ook allemaal niet meer duidelijk. Welk bit is nou strenger, een gebroken bit, dubbel gebroken bit of een stang? De een zegt dat een stang strenger is en de ander zegt dat het zachter is in de mond omdat het minder beweegt. Over een gebroken bit zegt de een dat het paard meer tong vrijheid heeft, wat op zich logisch klinkt maar de ander zegt dat een gebroken bit scherp is aangezien het tussen stuk in het gehemelte kan steken en de werking van een dubbel gebroken bit is me dan helemaal onduidelijk. Het lijkt me dat een dubbel gebroken bit het meest vriendelijk is maar dan lees ik weer een topic hier op bokt waaruit kan blijken dat een dubbel gebroken bit juist heel streng is. Wie kan hier meer duidelijkheid over scheppen?

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:21

Ik zou gewoon even googlen. Is nogal een flinke uitleg aan verbonden. Enige wat ik hier zo snel kan zeggen is dat je in je OP een ongebroken bit met een stang lijkt te verwarren, das niet hetzelfde: een ongebroken bit heeft geen kinketting en geen hefboomwerking, een stang wel. En natuurlijk is ieder bit afhankelijk van de ruiterhand: een heel zacht, dubbelgebroken bitje dat met harde hand wordt gehanteerd kan heel streng zijn, een stang of hackamore juist heel zacht als er een zachte ruiterhand aan vast zit.

Hier staat verder veel info: http://paardenbitten.nl/

Mizora

Re: Werking van bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:45

Bij ongebroken, enkel gebroken en dubbel gebroken bitten is er geen scherpe lijn welke het scherpst en het zachtst is. Qua drukverdeling en knijpwerking zou de verdeling van zacht naar scherp als volgt zijn: ongebroken, dubbel gebroken, enkel gebroken. Maar er zijn zat paarden die toch veel lekkerder lopen op een een enkel gebroken bit of dubbel gebroken bit dan op een ongebroken bit en visa versa. Tussen deze 3 is dus geen duidelijke "winnaar", maar is het paard-afhankelijk.

Daarnaast heb je verschillende "ringen" (t.o.v. mondstukken). Ook daar is veel discussie over. Sommige paarden willen graag veel beweging, dan zijn de watertrensen erg geschikt, sommige paarden juist heel weinig, dan zijn de kneveltrensen erg geschikt.
Wil een paard veel (kneveltrens), wat (d-trens), een beetje (bustrens) of geen (watertrens) zijwaartse sturing?

En heeft het paard veel of weinig ruimte in de mond. Gemiddeld heeft een paard 14-16mm ruimte in de mond, maar er zijn paarden die liever een dunner of een dikker bit willen.

Zelf rij ik paarden het liefste met een dubbelgebroken kneveltrens van 14 tot 16mm gecombineerd met een lage neusriem. Pas als het paard daar niet fijn op loopt, ga ik verder kijken. In mijn ogen is dat voor de meeste paarden de zachtste combinatie, met de meeste controle en de grootste duidelijkheid naar het paard toe.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:57

De verschillende mondstukken (enkelgebroken, ongebroken, dubbelgebroken) hebben een verschillende, maar niet persé een strengere of minder strenge inwerking. Een enkelgebroken trens werkt meer in op de lagen en een dubbelgebroken bit meer op de tong. Het is maar net wat het paard prettiger vindt.

Jaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 15:09

Dit schept veel meer duidelijkheid. Vaak krijg ik het idee dat in topics snel word beschreven dat het ene bit streng is en een ander bit niet. Bubble Wine (mijn paard) reageert goed op bijna elk bit. Ik rij nu met een enkel gebroken bit. Dat er zelfs zo veel werking zat op de ringen wist ik ook niet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:27

De hele mythe 'enkel gebroken bit prikt in gehemelte' klopt ook niet. Tenzij je naast het paard gaat staan en de teugels naar beneden trekt, maar als je erop zit gaan de teugels over het algemeen niet naar omlaag maar zelfs iets naar boven. Die punt drukt dus hooguit in de tong.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:42

Naar mijn idee is de 'strengheid' van een bit per paard anders.
Hoewel vaak namelijk gezegd wordt dat een dubbelgebroken het vriendelijkst is, is dit voor mijn merrie een hell, terwijl mijn vorige wedstrijdpaardje dit juist fijn vond :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:49

Precies JudArthos. Gewoon kijken naar wat het paard aangeeft.

Jaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 15:54

Maar om dus te kijken welk bit het beste bij je paard past moet je er gewoon een bit in hangen en kijken hoe hij reageert? Ja of een bitfitter laten komen maar dat vind ik te duur en een beetje overbodig aangezien Bubble eigenlijk overal wel goed op reageert. Toch wil ik wel graag het juiste bit in de mond van mijn paard.

Jaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 15:58

Mijn vorige pony Aroni had problemen met bijna elk bit. Hij had een vrij kleine mond en een bit was al snel te dik zeker een ongebroken bit reageerde hij niet goed op. Een enkel gebroken bit werkte wel goed tenzij hij zijn dag niet had en geen zin had dan ging de tong er overheen. We hadden 2 enkel gebroken bitten een dunne en een dikkere. Gek genoeg reageerde hij beter op de dikkere dan op de dunnere. Ik heb nooit kunnen uitvinden welk bit goed bij hem paste. Inmiddels is hij verkocht.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:04

Ik heb verschillende bitten geprobeerd, maar ik heb dan ook een bittenverzameling. Het model dat ik uiteindelijk het meest gebruik heb ik eerst van een bokker geleend. En toen dat het meest geschikte bit bleek te zijn heb ik zo'n model zelf gekocht.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:17

Ik heb een paar dagen terug een topic begonnen met een vraag over mijn bit, hier zijn erg veel nuttige antwoorden op gekomen ! Misschien iets om even naar te kijken? [HAR] bit ?