vegan paardrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blijgeestig

vegan paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 10:11

Hallo.

Ik ben al vegetarisch maar wil graag veganist worden, maar hoe doe je dat met paardrijden want ik rij op een leren zadel en een leren hoofdstel.
Heeft iemand een site met 'dierloze' paarden spullen. En jullie ervaringen als veganist?
Alvast bedankt!

Snollygoster

Re: vegan paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:12

Als je zo gaat doen zou je al helemaal niet op een paard moeten kruipen, niks natuurlijks aan :Y)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:13

Er zijn natuurlijk ook gewoon zadels en hoofdstellen die niet van leer zijn. Dan zul je je huidige spullen moeten vervangen.

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:14

Ik heb geen ervaring met veganistische ruiters, maar er zijn vast wel kunstoffenzadels (zoals Wintec) en touwhoofdstellen. :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:14

Snollygoster schreef:
Als je zo gaat doen zou je al helemaal niet op een paard moeten kruipen, niks natuurlijks aan :Y)

Dat is wel erg kort door de bocht!

TS, er zijn ook kunststof zadels te koop en bv biothane hoofdstellen. Of deze allemaal binnen het vegan principe passen dat weet ik niet. Ben zelf niet vegetarisch oid.

Je zou eens op Facebook bij The Vegan Challange een berichtje kunnen sturen of zij tips en trics hebben.

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:16

Ga voor een kunststof zadel zou ik zeggen, of een barebackpad. Zoek op social media eens naar veganisten die paardrijden, en stel wat vragen. Misschien kunnen zij je helpen. :)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:17

Hoofdstellen van biothane en zadels van kunststof. Wat ga je dan met je oude spullen doen? Weggooien of verkopen?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:17

MarliesV schreef:
Snollygoster schreef:

Dat is wel erg kort door de bocht!

Hoezo? Als je geen dieren wil gebruiken moet je geen dieren gebruiken.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:18

Ik dacht dat veganisten geen misbruik van dieren wilden maken. i.m.o. is rijden ergens ook misbruik aangezien het paard er niet voor kan kiezen en een paardenrug volgens mij beter af is zonder zadel of gewicht op de rug.

Los van dat vind ik dat je als ruiter niet moten kijken naar wat voor materiaal je harnachement is, maar wat het beste passend is voor je paard. Dus als wintec of Norton bijvoorbeeld niet past en een ainsley wel tsjah....

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:21

Die dieren waarvan je tuig gemaakt is zijn nu toch niet meer te redden. Als je dat vanwege principes wegkiept en nieuw spul aanschaft zal daarvoor in de productie en het vergaren van de benodigde grondstoffen het milieu en wat daarin leeft en groeit onnodig extra belast moeten worden.
Ik weet niet of je je daardoor beter gaat voelen bij het nieuwe tuig dat je dan gaat gebruiken?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:21

Nou ja, zo erg is het toch niet dat TS graag tuig wil waar geen dier voor doodgemaakt is? Of zij blijft paardrijden is imo haar eigen keuze.

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 10:23

Dankjewel voor de tips.
En ik kies ervoor om wel rijden je kan er niet mee eens zijn maar elke kleine beetjes helpen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:26

Waar je ook nog rekening mee zou kunnen is wax dat soms op draad zit (het draad dat je bijvoorbeeld gebruikt om in te vlechten). Zo ver ik weet is deze wax vaak ook een dierlijk product. Afhankelijk van hoe ver je zou willen gaan hiermee, er zal in dekjes, dekens en kleding wellicht ook dierlijk materiaal zitten zoals wol, zijde, etc.

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 10:31

Het gaat mij erom dat er zo min mogelijke dierenleed of geslachte dieren in mijn spullen zitten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:34

Dan zou je idd over moeten gaan oo kunststof, mits dat tuig je paard goed past.
Heb zelf ook een kunststof zadel, maar dat is omdat ik juist geen leren kon vinden die past. Leer vind ik mooier, maar kunststof is wel makkelijker in onderhoud:)

Hoe sta je tegenover de wollen vulling in zadels? Of is dat tegenwoordig ook synthetisch materiaal?

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:35

vergeet dan ook maar alles met wol.

Je kan je wel gaan informeren in het boomloos topic, daar werd er onlangs gesproken over een vegan boomloos zadel.

(persoonlijk: dat gaat er juist over, vegan, dat je ervoor kiest voor cosmetica opdat er geen dierproeven op gedaan zijn, ok. Maar voor het minste van pijnstiller ga je toch de 'vegan' stempel mogen vergeten hoor. Zelfs een simpele ingreep is destijds op dieren getest geweest.)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:40

Maar over de diervriendelijker van boomloos wordt ook behoorlijk gediscussieerd.
Een boomzadel kan prima, maar dan dus met synthetische wol als vulling.

Anoniem

CaPrIoLe`79 schreef:
Die dieren waarvan je tuig gemaakt is zijn nu toch niet meer te redden. Als je dat vanwege principes wegkiept en nieuw spul aanschaft zal daarvoor in de productie en het vergaren van de benodigde grondstoffen het milieu en wat daarin leeft en groeit onnodig extra belast moeten worden.
Ik weet niet of je je daardoor beter gaat voelen bij het nieuwe tuig dat je dan gaat gebruiken?

Zeker niet mee eens.
Je hebt vraag en aanbod!

Kwal

Ik las dat iemand een bbp opperde: die zijn vaak van wol, dat past ook niet binnen het veganistische ;)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:41

Kunststof is een aardolieproduct. Aardolie is gevormd uit afzettingen van dode organismen en was dus ooit ook leven (tja, hoever wil je gaan?). Bovendien is dit fossiele koolstof, en de winning en het gebruik van aardolie draagt bij aan het broeikaseffect.

Je leren tuigwerk heb je nu al, die dieren die het leer geleverd hebben zijn al dood en komen niet meer terug en de chemicaliën om het leer te looien zijn al geproduceerd en verbruikt. De beste methode om jouw bijdrage te leveren aan verbetering van de wereld is mijn inziens je huidige tuigwerk zo goed mogelijk te onderhouden zodat het een zo lang mogelijke levensduur heeft.

En als het aan vervanging toe is kan je dan alsnog de afweging maken.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:42

xDonja schreef:
Ik las dat iemand een bbp opperde: die zijn vaak van wol, dat past ook niet binnen het veganistische ;)

Sowieso is een barebackpad mijns inziens absoluut geen alternatief voor een zadel.

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 10:43

sommige dingen zoals idd pijnstillers blijf ik slikken, maar ik wil voor de rest dat er zo min mogelijk dieren leed of geslacht dier aan te pas komt. Wol gebruik ik nog als het diervriendelijk is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:45

grappige met medicijnen is juist sommige tegenstellingen weer..
immers voor de ontwikkeling van ieder medicijn zijn wel zo'n beetje dierproeven gedaan..

dan ben ik toch altijd benieuwd wat iemand die tegen dierproeven in wat voor situatie dan ook doet als hij suikerziekte krijgt.. immers de ontwikkeling van insuline ging gepaard met dierproeven.. Het alternatief is het oorspronkelijke medicijn, winning van directe insuline.. maar die werd gewonnen uit de lebmaag van kalfjes die daarvoor stierven.. ben toch altijd benieuwd hoe mensen dat dan rijmen.. zetten ze de spuit en worden ze spontaan selectief anti dierproef, of gaan ze kalveren slachten, of gebruiken ze geen enkel dier en sterven ze aan de gevolgen van suikerziekte?..

--

wat betreft TS, ik zou persoonlijk voor het welzijn van je eigen paard kiezen..
als je als vegan toch gebruik wilt maken van je paard en erop wilt rijden..
dan moet je zorgen voor de welzijn van dit levende dier.. ook als dit ten koste zou gaan van een reeds dood dier of dier dat gebruikt wordt voor de productie.

immers wat als voor de rug van jouw paard een leren, wolgevoerd zadel het beste zou zijn voor z'n rug.. gaat het principe om niets van een reeds dode koe te gebruiken of de winterjas van een vrolijk huppelend schaap die in de zomer echt niet maalt om het missen van die dikke isolatielaag dan boven de rug van je paard gaan?

Je ziet het al niet zwart/wit waar het betreft het gebruiken van een dier.. waarom dan wel waar het gaat om het gebruik van de producten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:47

Roodvos schreef:
Kunststof is een aardolieproduct. Aardolie is gevormd uit afzettingen van dode organismen en was dus ooit ook leven (tja, hoever wil je gaan?). Bovendien is dit fossiele koolstof, en de winning en het gebruik van aardolie draagt bij aan het broeikaseffect.

Je leren tuigwerk heb je nu al, die dieren die het leer geleverd hebben zijn al dood en komen niet meer terug en de chemicaliën om het leer te looien zijn al geproduceerd en verbruikt. De beste methode om jouw bijdrage te leveren aan verbetering van de wereld is mijn inziens je huidige tuigwerk zo goed mogelijk te onderhouden zodat het een zo lang mogelijke levensduur heeft.

vind dat een mooie advocaat van de duivel stelling van kunstof>aardolie>dode organismen..

het geeft stof tot nadenken.. ik voeg hem samen met mijn insuline dilemma in mijn achterhoofd ;)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:49

Roodvos schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik snap dat je je niet prettig voelt bij het gebruiken van dierlijke producten en dat is je goed recht. Maar die producten heb je nu al, dat kan je helaas niet meer veranderen. Dan doe je het dier imo meer eer aan door het zo lang en duurzaam mogelijk te gebruiken, dan door het weg te gooien/te verkopen en er iets milieubelastends voor in de plaats te kopen.

Overigens vind ik het 'aardolie komt ook van dieren'-idee wel erg ver gaan. Hiervoor is geen 'gebruik' gemaakt van dieren, deze dieren zijn gewoon een natuurlijke dood gestorven (tenminste, geen dood waar TS aan heeft bijgedragen omdat ze aardolie wilde gebruiken) en dat vind ik een compleet ander verhaal.
Laatst bijgewerkt door xSwanHeart op 24-06-15 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt