Spieratrofie schoft, zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maaiike94

Spieratrofie schoft, zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 19:16

Hallo Bokkers!

Mijn paard heeft altijd al een hoge schoft gehad, wat ook altijd al problemen gaf met zadels.
Een tijdje heb ik het goed onder controle kunnen houden, wel had ik daarvoor de zadelmaker gemiddeld 4x per jaar erbij. Na de overgang van mijn oude Kieffer VZH naar een Sommer dressuurzadel, is het alleen maar erger geworden.

Ik heb dit zadel nu een jaar, nu is het zadel een maand geleden weer aangepast. De boom is nog verder versmald en opnieuw opgevuld (boommaat 27 nu maar meer). Nu een maand later, ligt het zadel alweer bijna op de schoft.. %)
Het lijkt erop dat het versmallen van de boom de spieratrofie alleen maar laat toenemen, wat eigenlijk ook wel logisch is.

Welke mogelijkheden zijn er om dit proces te laten stoppen? Mijn vorige zadel en dit zadel zijn nu al zo vaak versmald en opgevuld, dat ik vindt dat er nu een goede degelijke oplossing moet komen.

Op welke manier zou mijn huidige zadel aangepast kunnen worden? Want als je de boom weer verbreed om de spieren de ruimte te geven, ben ik bang dat het zadel op de schoft komt te liggen.

Als mijn huidige zadel niet meer aangepast kan worden, aan welke zadels kan ik dan denken? Ik sta overal voor open, wel wil ik dit keer graag een dressuur of vzh zadel met een vlakke of halfdiepe zit. Boomloos sta ik ook voor open, hoewel ik betwijfel of dit mogelijk is bij een paard met een hoge schoft.

En als jullie zadelmakers kennen die ervaring hebben met paarden met spieratrofie, laat het weten!

Hier nog een foto van hoe haar schoft eruit ziet, hier lijkt het nog mee te vallen.
Afbeelding

janneke_S

Re: Spieratrofie schoft, zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:22

Els Jonckers van Equicontact zadeladvies zou je heel goed kunnen helpen. Zij is zadelmaker en doet een opleiding tot paardentherapeut. Haar partner is tevens paardenfysiotherapeut.
Allebei kundige mensen, ben er zelf heel tevreden over.

Ze komen zelf uit Hasselt (BE) maar rijden door heel Belgie en Nederland.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:21

Mijn vriendin en stalgenoot heeft ook een paard met enorme schoft en atrofie, geen zadel voor te krijgen, zelfs maatwerk wilde niet lukken. Alles zakte snel op de schoft.

Ten einde raad is ze bij Custom uitgekomen, zij hadden maar een model dat hier geschikt voor was, maar het was het wachten waard!
Ze heeft nu een Everest R in combinatie met pro-lite pad en de spieren komen weer helemaal bij.
Het zadel is afgepast in combinatie met het pro-lite pad, door de pro-lite hebben de spieren ruimte en groeien ze. De boom van dit zadel kan verbreed worden, dus het kan meegroeien met het paard.

Het zadel ligt als een huis en als leuke bijkomstigheid is haar zit enorm verbeterd.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:24

Zover mij bekend komt spieratrofie bij de schoft juist door het zadel (en springen). En wat ik begrepen heb zijn boomloze zadels dan juist uiterst geschikt. Kijk anders eens in het centrale topic en stel daar je vraag [HAR] [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:27

Je hebt waarschijnlijk een zadel nodig met een lang kopijzer, dropped panel en keil kussens aan de voorkant (doen eigenlijk alleen de engelse merken). Vervolgens moet hij zo breed zijn als het paard zo horen te zijn en dat ondersteun je dan voorlopig met een pad met inlages zie je dan in de loop van de tijd kunt wegnemen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:33

Ik lees even mee, mijn merrie, groot, hoge schoft en rondgeribt maar erg taps toelopend naar de rug, is na haar dracht enorm bloot,zelfs mijn smalste zadel ligt nu op de schoft. Boomloos wil ik echt niet op zo'n onbespierd dier en ik vind dat ik er een vreselijke zit van krijg.
Custom klinkt wel heel interessant.
Sizzle heb jij suggesties want je klinkt heel deskundig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:45

Het probleem is dat je iemand moet hebben die het begeleid en niet enkel even een zadel verkoopt.
Er zijn diverse merken die extra opties hebben voor dit soort paarden (Albion bijvoorbeeld, maar ook andere) maar je hebt iemand nodig die je zadel met de ontwikkeling mee laat 'groeien' en ook maatwerk durft te bestellen (altijd een risico voor de verkoper).
Ik werk nog wel eens met huurzadels als overgang, maar ik zit te ver weg.
Ik zou je probleem bij verschillende MSFCers voorleggen en kijken wie daar het meest competent in met je mee denkt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 07:20

Ik zou juist eens voor boomloos kijken. Telentee ( http://boomlooszadelpasservice.nl/ ) heeft verschillende merken en modellen boomloze zadels met verschillende pads (maar verkoopt niets!) en kan daarom ideaal voor jou zijn. Mijn paard heeft dit ook en ik kreeg een Barefoot Cheyenne er niet passend op, maar andere mensen waren met dit model (hetzelfde probleem) wel weer heel gelukkig. Als ik weer een bak ter beschikking heb laat ik Telentee ook komen, ik verwacht dat de Ghost voor mijn paard geschikt is, maar een rondje andere boomloosjes is niet verkeerd.

Mijn paard heeft in een jaar tijd 4 zadels versleten (Stubben Siegfried, Barefoot Cheyenne (3 pommels), Wintec 500 (4 kopijzers) en KN symfonie) en daarom ben ik overgestapt op een barebackpad. Ironisch maar waar, daar houd ik zijn schoft vrij mee.

Ik gebruik het dekje van de Barefoot Cheyenne (Grandeurpad) met moosegummy en hd-inlages (bij elkaar ruim 3cm aan inlages, daardoor 4cm kussen samen met de ruggengraatvrijheid van de grandeurpad) onder een RideonPad (RoP) van Barefoot, die sowieso goede drukverdeling heeft. Ik trek aan het begin van de rit de BBP van de schoft af (voorste punt vastpakken en even naar achteren leunen) en daarna blijft hij eraf. Aan het einde van de rit (uur rijden ruim) is hij dan wel tegen de schoft gezakt, maar staat er geen spanning op de schoft. Hier loopt mijn paard na een jaar nog altijd fijn onder, terwijl ik eerder dan kunstgrepen uit moest halen en het jaar dus ruimschoots niet haalde. Zelfs als de training verandert, hij staat nu vrijwel stil en vorige zomer stond hij vol in het werk, waarbij zijn bespiering ontzettend verandert, is er nog steeds geen probleem.

Het enige nadeel (en daarom ga ik toch weer voor een zadel kijken) is dat er geen beugels aan zitten. 99% van de tijd is dat geen probleem want deze bbp zit ontzettend veel steviger dan dat je verwacht. Ik heb al 180° draai, bokken, steigeren, achteruit lopen, 4 benen de lucht in en verschillende combinaties van deze acties uitgezeten, maar een enkele keer pak ik mis naar de beugels. Ik rij altijd buiten, dus dat laatste beetje extra zekerheid vind ik dan toch best heel prettig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 07:34

Sizzle schreef:
Je hebt waarschijnlijk een zadel nodig met een lang kopijzer, dropped panel en keil kussens aan de voorkant (doen eigenlijk alleen de engelse merken). Vervolgens moet hij zo breed zijn als het paard zo horen te zijn en dat ondersteun je dan voorlopig met een pad met inlages zie je dan in de loop van de tijd kunt wegnemen.

Dit is mij idd ook aangeraden bij een paard met spieratrofie in de schoft

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:05

Zou een ainsley vanguard niks zijn? Met aanpasbare boom, die lag bij ons super op een paard met extreem hoge en lange schoft.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:11

Mijn paard heeft precies hetzelfde. Ik heb nu een Sella zadel. Heerlijk voor paard en voor mij.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:17

Als ik zo de rug van je paard bekijk , is er inderdaad wel redelijk wat onderontwikkeling in de schoftspier, maar ook de hals spier is stram (en vermoedelijk de schouder en voorhand)
Wb de zadels die je had? Hadden die een voorsingelstoot? die kunnen nog wel eens zorgen voor nog meer druk rond het schoftgebied. Waardoor er daar nog geen ontwikkeling plaatsvind.
Verder is ook de manier van rijden erg van invloed op de ontwikkeling van spieren.
Zo te zien ligt het middelpunt van je paard zijn rug redelijk naar achter, dus een goed passend zadel moet niet echt een probleem zijn.
Heb je ook een foto van de hele zijkant van de paardenrug?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:33

Herkenbaar...hier hele hoge lang doorlopende schoft en ook nog eens ataxie waardoor bespiering bij de schoft heel arm is.

Mijn Prestige Milan lag jaren redelijk maar nu niet meer -O-

Ik kwam ook uit bij de Everest R, maar dat was mij te prijzig....dus ander maatwerk gezocht!
Nu bij Brandt (Engeland gemaakt) een closecontact, met extra diepe zit en speciaal gemaakt voor hoge extra langdoorlopende schoft en gezonken rug.
Tevens extra aangepast naar mijn wensen, bv kniewrong extra dik, dijbeenkussens en extra zachte zit.
Ik hoop dat hij snel klaar is!

Maar ik denk dat je zal moeten inleveren op vlakke/halfdiepe zit, hoe dieper de zit hoe meer welving in de boom (voor komt hij dan bij de schoft ook hoger te liggen)
Logisch...wat plat is, is verticaler en komt dichter bij je paard.
De Everest heeft een extreem diepe zit en mijn nieuwe Brandt ook.

Foto's van het gekozen model van Brandt (ik heb zelf zonder lak en steentjes :P )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:43

Het probleem van een steeds smaller wordende boom en een steeds meer ingesloten schoft en rug spieren had ik ook met mijn Wintec en verschillende zadelmakers :j Heb er destijds ook een topic voor geopende, A_nouk @ [HAR] Zadelzoektocht:Dressuur, schoudervrijheid, korte kussens enz

Het blijft overal wel een beeld dat niet alle zadelpassers uit de voeten kunnen met dit soort systeem.

Ga eens op zoek naar een zadel met een dropped panel, en een zadelmaker met verstand van de losse zadelboom ( en dan niet allen die voorboom) die ook kijkt of de pasvorm van de boom op de rug van het paard past. Een dropped panel heeft mijn paard veel goed gedaan :)

Het zadel wat je nu hebt is dat in kussens op te vullen? Of werkt dat met het zelfde systeem als Wintec dat de kussens alleen een beetje te vervormen zijn door inlages?

Ik heb net zoals LL Arno Brand laten komen, wel geen nieuw zadel aangeschaft maar wel iets passends gevonden in zijn tweedehands collectie eigen zadels.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:48

Hier ook een zelfde verhaal. Vorig jaar november een 2e hands sommer zadel laten aanmeten. Lag eerst goed maar leek wel steeds meer te zakken en bespiering bij de schoft is echt veel afgenomen, dus eind feb was ik het zat.
Na een week of 5/6 puzzelen kwam ik ook bij custom uit. Ik heb nu nog een leenzadel, is een advantage R. Bespiering is gelukkig weer terug. Mijn paard heeft een behoorlijke schoft en is ook heel smal. Met een rechte rug. Levertijd van custom is best lang 4/5 maanden. Tot levering kan je kiezen voor een leenzadel. Tegenwoordig vragen ze daar wel 150 euro vergoeding voor. Ik vond dat niet zo heel erg, want ik zie nu al dat ze hem anders binnen een half jaar had moeten aanpassen. En kan evengoed lekker rijden, zonder zorgen over mijn zadel. Het is een investering, maar ik ben er echt blij mee. Bijkomend pluspunt is dat ik zelf echt goed kan zitten op dit zadel.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:59

Ik kreeg ook zoiets te horen van mijn vorige zadelmaker en zadel werd voor steeds harder en harder opgevuld. Paard had kennelijk een hoge, lang doorlopende schoft en mede door leeftijd liep de bespiering langs de schoft terug. Hij gaf aan dat hij me daar niet meer mee kon helpen.

Toevallig kwam Custom toen bij ons op stal dus ben toen maar gelijk meegegaan in de passessie. Al bij het eerste zadel bewoog mijn paard 100x beter dan hij ooit gedaan had. Ben nu denk ik een jaar of 2 verder en paard heeft er een hele nieuwe manier van bewegen door gekregen, durft veel meer over de rug te gaan. Voor dit paard dus echt een uitkomt.

Mijn Custom is model "Icon Star" als ik het goed heb. Behoorlijke investering, maar welk zadel is dat niet?

Overigens heeft een stalgenootje van mijn een paard met een enorme schoft en gezonken rug en die is heel goed geholpen door Nino Schutte. Paard is ook enorm vooruitgegaan.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:02

Jeetje, hoe kun je erin zitten Listinglistje :D

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:04

momenteel rij ik een paard met een giga schoft en arme bespiering.
Zijn er ook ietwat voordeligere merken bekend voor dit soort types?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:15

ik heb zelf zeer goede ervaring met de Zaldi new kent . (ook op jonge, maar ook ontwikkelende paarden)Ze kunnen daaronder groeien doordat de singelstoot niet vanuit de voorzijde van het zadel komt en de boom thermoplastisch is. Overigens er ook een optie op zit om de voorste singelstoot van elastiek te laten maken om het paard zo de ruimte te geven rond de schouder en schoft spieren.
Jonge paarden begin ik hier altijd mee, en soms binnen 1/2 jaar kan ik al 1 of 2 boommaten breder (is te verstellen)
Aan de kussens heb ik nog nooit wat hoeven doen. Als die recht zijn, en verder verend en goed dragen? is er geen probleem.
Overigens bij dit soort type paarden, is het zeker van belang niet al te brede kussenkanalen te nemen wat je tegenwoordig ziet. Omdat de kussens dan naast de spieren dragen en er juist rond de schoft het zadel over de schoft zakt.
Een boommaat 28 voor een paard? Vind ik echt ernstig smal.....

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:34

Heb je al eens gedacht aan een WoW zadel? Panelen (kussens, gevuld met foam en aanpasbare lucht) in verschillende lengtematen, hoogtes, diktes, kamerbreedte, én met tab (bevestigingspunt op de boom), zodat er ruimte is voor de hoge schoft, en ruimte (door de lucht) voor groei van de bespiering.
Kopijzers verwisselbaar dus ook daarin wordt voorzien.
Zittingen zijn voor de ruiterkant ook in verschillende dieptes beschikbaar.
Verdiep je eens in het concept, en je kan altijd een passessie doen door een wow-fitter waarbij wordt gekeken welke onderdelen voor jouw paard (en jouw zit) nodig zijn.

Edit: ook later kan het zadel altijd weer met andere onderdelen worden aangepast.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:04

Het is niet alleen het zadel waar je naar zou moeten kijken. Singelplaats is ook wel handig om mee te nemen. Je hebt ruimte genoeg om iets verder van de schoft af te blijven en niet op te zitten. Dus zadel lag teveel op de voorkant en singelplaats kan het zadel naar voren trekken tijdens rijden. Of waar je singelstoten zitten en het zadel dus meer voorop vast getrokken wordt. Kies dan een zadel met singelstoten die verplaats kunnen worden en waar je singelstoot achterin gezet kan worden 1 en de ander voor dan verdeel je de druk ook meer gelijk matig en trek je je singel niet vast aan de voorkant alleen op de schoft. Soort singel telt ook.

Een pad er onder kan helpen maar moet je zadel ruimer gelaten worden om die pad in te doen. Gevaarlijke is dat je op tijd moet zien dat de spieren alweer groeien en dan de pad klem zet. Die geeft ook maar mee tot een bepaald punt. Een goed dekje wat wat druk weg vangt kan ook nog. Maar alles wat je extra tussen een zadel stopt kan ook weer drukkingen veroorzaken als het ontwikkeld. Ook de pro lite pad omdat het moment van aanpassen dan heel nauw komt.

Laat de schoft eens door een goede masseur/osteopaat los maken omdat het zadel erop gerust heeft en duwt dus spieren klem zet kan het de spieren ook vast zetten en daardoor de astrofie doorzetten. Dus die spieren los leren maken zelf kan je ook doen. ZOdat ze weer soepel worden en mee kunnen geven met het werk wat gevraagd wordt.

Daarnaast kan het zijn dat je manier van trainen het ook erger maakt. Kijk naar oefeningen om de schoft en buikspieren te liften onder het zadel (rechtrichten kan helpen en buikspieroefeningen goed rijden kan helpen) ook zonder zadel eens trainen aan longe of aan de hand waar je de schoftspier kan zien liften zijn goed! Let wel dan moet de schoft los gemaakt zijn anders kan het paard die niet liften.

Dat los maken dan nog wat grondoefeningen voor de schoft en buikspieren om het paard te leren dat hij die spieren kan gebruiken, omhoog te doen. Dat helpt ook veel met het omdraaien van die astrofie op de schoft.

Werk zelf ook aan je houding in het zadel en je eigen los gelaten heid dat helpt ook om je paard zijn spieren te kunnen laten gebruiken.

Het is een totaal pakket niet alleen een zadel aanpassen helpt daarbij:) Maar daar zie ik nog dat het zadel eigenlijk 1 puntje verder naar achter kan in mijn ogen. Ben wel geen zadelmaker:) Maar vaak zitten we teveel op de schoft.

Maar ook een zadel blijft iets heel persoonlijks voor rug paard en zit ruiter. Daar kunnen 100 mensen een mening over geven. Wat voor de ene werkt hoeft het voor de ander niet te doen. Ook kan door verandering van het paard/ruiter een ander merk zadel nodig zijn na een tijd om weer goed door te gaan. En kan je je mening van een zadel altijd bij stellen als je weer eens anders voelt of bent gaan zitten door training. Want dat blijft ook groeien als het goed is. Dus welk zadel ook..het is iets persoonlijks en het moeilijkste om goed te doen bij ruiter en paard. Dus daar onthoudt ik me van commentaar welke goed is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:08

Een vlakkere zit is bij veel Engelse zadelmerken op aanvraag wel maakbaar hoor. Je kunt de lepel dan meer 'open' krijgen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:24

Ik zou ook zeker kijken naar boomloos, of semi boomloos (dat is iets meer richting boomzadel). Hier de oplossing voor mijn pony met hoge lang doorlopende schoft en atrofie. Binnen no time was hij weer mooi bespierd, bizar gewoon!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:27

Qua zadel heb je nu denk ik wel genoeg ideeën die je kunt onderzoeken om te kijken of het bij jou en je paard past, maar in de tussentijd kun je misschien veel met dubbele lijnen longeren? Dan krijgen de spieren weer een kans en kun je wie weet het tij keren.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:34

Als je boomloos eens wilt proberen kun je Teteltee op bokt eens vragen. Zij heeft een passervice en je kunt met haar gewoon eens kijken zonder verplichtingen. Er zijn zoveel verschillende mogelijkheden op boomloos gebied