Mijn paard heeft altijd al een hoge schoft gehad, wat ook altijd al problemen gaf met zadels.
Een tijdje heb ik het goed onder controle kunnen houden, wel had ik daarvoor de zadelmaker gemiddeld 4x per jaar erbij. Na de overgang van mijn oude Kieffer VZH naar een Sommer dressuurzadel, is het alleen maar erger geworden.
Ik heb dit zadel nu een jaar, nu is het zadel een maand geleden weer aangepast. De boom is nog verder versmald en opnieuw opgevuld (boommaat 27 nu maar meer). Nu een maand later, ligt het zadel alweer bijna op de schoft..

Het lijkt erop dat het versmallen van de boom de spieratrofie alleen maar laat toenemen, wat eigenlijk ook wel logisch is.
Welke mogelijkheden zijn er om dit proces te laten stoppen? Mijn vorige zadel en dit zadel zijn nu al zo vaak versmald en opgevuld, dat ik vindt dat er nu een goede degelijke oplossing moet komen.
Op welke manier zou mijn huidige zadel aangepast kunnen worden? Want als je de boom weer verbreed om de spieren de ruimte te geven, ben ik bang dat het zadel op de schoft komt te liggen.
Als mijn huidige zadel niet meer aangepast kan worden, aan welke zadels kan ik dan denken? Ik sta overal voor open, wel wil ik dit keer graag een dressuur of vzh zadel met een vlakke of halfdiepe zit. Boomloos sta ik ook voor open, hoewel ik betwijfel of dit mogelijk is bij een paard met een hoge schoft.
En als jullie zadelmakers kennen die ervaring hebben met paarden met spieratrofie, laat het weten!
Hier nog een foto van hoe haar schoft eruit ziet, hier lijkt het nog mee te vallen.