bit ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:11

nine1987 schreef:
Waarom geen tandarts laten komen? Een verkoper kan mij altijd wel vertellen dat die geweest is, maar geloven doe ik het toch nooit..

Ik ook niet meer hoor.
Heb een merrie gekocht in september was zogenaamd pas nog bij de tandarts geweest...
Toen de tandarts hier 2 weken terug was zei ze dat ze al minstens 3 jaar geen meer had gezien. -O-

Ik ben door het laatste bezoek van de tandarts ook wel echt tot besef gekomen hoe belangrijk het is om je paard zijn tanden ook geregeld na te laten kijken.

En voor de hackemore dat was niet voor jou hoor dat is echt een ''bit'' waarmee je alleen moet rijden als je beseft hoe sterk het inwerkt. (Heb hier zelf heel rustig mee begonnen en mijn paard heer hier erg veel respect voor ondanks dat ik hem er nooit hard mee heb aangepakt.)

edith:
TS beste vriendin zegt helaas niet alles.
Die merrie die ik kocht was ook van mijn beste vriendin (al heeft zij het nooit over de tandarts gehad het was haar vader die dat zei)
Laatst bijgewerkt door Brainfail op 23-06-15 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 21:13

nine1987 schreef:
Dat verandert de zaak lichtelijk, maar ik persoonlijk had er TOCH naar laten kijken.. Wie weet had ze er inderdaad een TA bij, maar was t een eersteklas prutser.. (Kan altijd)

Ja dat zou kunnen inderdaad. Jij doelt meer op haken enzo? Dat kun je ook vanaf buiten door drukpunten ofzo zelf vinden toch ?


caresje schreef:
nine1987 schreef:
Waarom geen tandarts laten komen? Een verkoper kan mij altijd wel vertellen dat die geweest is, maar geloven doe ik het toch nooit..

Ik ook niet meer hoor.
Heb een merrie gekocht in september was zogenaamd pas nog bij de tandarts geweest...
Toen de tandarts hier 2 weken terug was zei ze dat ze al minstens 3 jaar geen meer had gezien. -O-

Ik ben door het laatste bezoek van de tandarts ook wel echt tot besef gekomen hoe belangrijk het is om je paard zijn tanden ook geregeld na te laten kijken.

En voor de hackemore dat was niet voor jou hoor dat is echt een ''bit'' waarmee je alleen moet rijden als je beseft hoe sterk het inwerkt. (Heb hier zelf heel rustig mee begonnen en mijn paard heer hier erg veel respect voor ondanks dat ik hem er nooit hard mee heb aangepakt.)


Ik geloof graag dat er mensen zijn die dit soort dingen doen maar ik kan het mij in dit geval niet voorstellen.
Ze komt ook regelmatig nog langs , we zijn samen met de paarden op vakantie geweest ..... Nee , het gaat er bij mij niet in dat ze dat zal doen. ( niet vervelend bedoelt natuurlijk , ben erg blij dat jullie met mij meedenken !)

RiannaB

Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-09-11
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:20

marleen_a_a schreef:
Dat is handig ! Op die manier word de stap om dat te proberen inderdaad een stuk makkelijker !

Wil je ook uitleggen waarom je het een aanrader vind om daar eens naar te kijken en dus geen ander bit?
Ik heb me inderdaad ook in de bitloze hoofdstellen verdiept maar ik heb hier helemaal geen ervaring mee en ik ken ook niemand die bitloos rijd, vandaar dat ik de stap ook wat lastig vind.
Waarom vind je het bitloos precies prettiger dan dan met bit?


Ik sta gewoon open voor dit soort dingen hoor, mijn vragen zijn gewoon uit nieuwschierigheid :D


Ik ben ook nog wel een leek wat betreft bitloos hoor. :P Ken ook niet alle ins en outs van alle soorten bitloze hoofdstellen.

Ik ben van mening dat een paard een bit in zijn mond niet prettig vindt. En waarom zou je met bit rijden als het ook gewoon zonder kan? Veel fijner voor je paard. Vind ik.

Aan mijn paard merk ik dat hij met de sidepull veel relaxter is. Wij rijden vooral buiten en als er een erg spannende situatie was begon mijn paard soms driftig op zijn bit te kauwen (ook als ik mijn teugels gewoon in een boogje liet hangen) en bouwde daar vooral spanning mee op. Wanneer hij iets wilde versnellen in zo'n situatie en ik hem wilde terugnemen met een kleine ophouding (en op zit uiteraard), begon hij alleen maar onrustig met zijn hoofd te doen en nog driftiger te kauwen.

Ik heb nu 2x buiten gereden met de sidepull (eerst geprobeerd binnen de hekken) en mijn paard loopt met veel meer ontspanning. Hij bouwt niet meer zoveel spanning op bij spannende momenten en hij is net zo makkelijk terug te nemen, maar dan zonder morren.

Dat je het idee hebt met een bit wat meer controle te hebben snap ik heel goed. Ook als je met een touwhalster hebt gereden en het gevoel hebt dat dat niet werkt. Dat had ik namelijk zelf ook. De rem zat er wel op, maar ik durfde niet op alleen een touwhalster mijn paard over straat te sturen (sturen was een beetje ons probleem met touwhalster). Had toen ook dubbele teugels en ik viel al snel terug op de teugels die aan het bit zaten.

Zoals hierboven ook wordt gezegd, is een bit alleen echt geen garantie voor controle. Zelf heb ik één keer met mijn paard gehad dat hij het vanuit een rustig galopje op een rennen zetten (hij werd iets té enthousiast :P), maar toen kon ik trekken aan het bit wat ik wilde, hij ging echt niet langzamer hoor. Dus ik heb zelf ook ervaren dat een bit echt niet meer controle geeft. Als ze willen gaan, dan gaan ze toch wel, met of zonder bit.

maralyn

Berichten: 10421
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:24

Hier ook bitmoeilijkheden gehad.

Voor de wagen op de pinkjes te mennen op het minste hefboom.

Maar onder het zadel was het snappen er niet.
Ze was in het verleden gereden met enkel gebroken en martingaal.

Dit wilde ik niet.
Ik had n myler maar dat vond ze niet zo.
Dubbel gebroken was te bewegelijk en ze snapte het niet.
Ik rijd op minimale hulpen. En eigenlijk alles op zit en gevoel. Voordat ze dat doorhad waren we al even verder.

Uit eindelijk n ongebroken gepakt.
Ook niet wauw het voelde niet goed.

Nu n ongebroken met tongboog en mevrouw snapt het.

Wij kunnen ook bitloos op lederen kaptoom.
Tegenwoordig door het gymnastiseren en zo is ze helemaal geen blok beton meer.

Ook dit is n friese merrie.
Tevens is ze beleerd door n man die beter met trekpoppen kan gaan werken. Gezien meerdere afgeleverde pproducten.

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 21:35

RiannaB schreef:
marleen_a_a schreef:
Dat is handig ! Op die manier word de stap om dat te proberen inderdaad een stuk makkelijker !

Wil je ook uitleggen waarom je het een aanrader vind om daar eens naar te kijken en dus geen ander bit?
Ik heb me inderdaad ook in de bitloze hoofdstellen verdiept maar ik heb hier helemaal geen ervaring mee en ik ken ook niemand die bitloos rijd, vandaar dat ik de stap ook wat lastig vind.
Waarom vind je het bitloos precies prettiger dan dan met bit?


Ik sta gewoon open voor dit soort dingen hoor, mijn vragen zijn gewoon uit nieuwschierigheid :D


Ik ben ook nog wel een leek wat betreft bitloos hoor. :P Ken ook niet alle ins en outs van alle soorten bitloze hoofdstellen.

Ik ben van mening dat een paard een bit in zijn mond niet prettig vindt. En waarom zou je met bit rijden als het ook gewoon zonder kan? Veel fijner voor je paard. Vind ik.

Aan mijn paard merk ik dat hij met de sidepull veel relaxter is. Wij rijden vooral buiten en als er een erg spannende situatie was begon mijn paard soms driftig op zijn bit te kauwen (ook als ik mijn teugels gewoon in een boogje liet hangen) en bouwde daar vooral spanning mee op. Wanneer hij iets wilde versnellen in zo'n situatie en ik hem wilde terugnemen met een kleine ophouding (en op zit uiteraard), begon hij alleen maar onrustig met zijn hoofd te doen en nog driftiger te kauwen.

Ik heb nu 2x buiten gereden met de sidepull (eerst geprobeerd binnen de hekken) en mijn paard loopt met veel meer ontspanning. Hij bouwt niet meer zoveel spanning op bij spannende momenten en hij is net zo makkelijk terug te nemen, maar dan zonder morren.

Dat je het idee hebt met een bit wat meer controle te hebben snap ik heel goed. Ook als je met een touwhalster hebt gereden en het gevoel hebt dat dat niet werkt. Dat had ik namelijk zelf ook. De rem zat er wel op, maar ik durfde niet op alleen een touwhalster mijn paard over straat te sturen (sturen was een beetje ons probleem met touwhalster). Had toen ook dubbele teugels en ik viel al snel terug op de teugels die aan het bit zaten.

Zoals hierboven ook wordt gezegd, is een bit alleen echt geen garantie voor controle. Zelf heb ik één keer met mijn paard gehad dat hij het vanuit een rustig galopje op een rennen zetten (hij werd iets té enthousiast :P), maar toen kon ik trekken aan het bit wat ik wilde, hij ging echt niet langzamer hoor. Dus ik heb zelf ook ervaren dat een bit echt niet meer controle geeft. Als ze willen gaan, dan gaan ze toch wel, met of zonder bit.

als hij wil , gaat hij ook zeker . Hij is zo hard in de mond...pff

Ik rijd nu af en toe inderdaad met bit en touwhalster. Ook inderdaad vooral het sturen dat moeilijkheden geeft. Hiervoor kom ik al snel weer aan de teugels van het bit. In stap gaat sturen overigens wel goed. Gewoon op gewicht. Hij word gewoon erg enthousiast in het rijden en na 20 min wil hij vaak alleen nog maar hard. Zeker als hij het wat op zijn heupen heeft en ik niet helemaal fit . Ik word dan onbewust boos en ga hem op een kleine volte zetten. Dan pakt hij het bit vast en gaat volledig tegen mij in. Dit levert dan weer het gevoel op dat ik geen controle heb.

maralyn schreef:
Hier ook bitmoeilijkheden gehad.

Voor de wagen op de pinkjes te mennen op het minste hefboom.

Maar onder het zadel was het snappen er niet.
Ze was in het verleden gereden met enkel gebroken en martingaal.

Dit wilde ik niet.
Ik had n myler maar dat vond ze niet zo.
Dubbel gebroken was te bewegelijk en ze snapte het niet.
Ik rijd op minimale hulpen. En eigenlijk alles op zit en gevoel. Voordat ze dat doorhad waren we al even verder.

Uit eindelijk n ongebroken gepakt.
Ook niet wauw het voelde niet goed.

Nu n ongebroken met tongboog en mevrouw snapt het.

Wij kunnen ook bitloos op lederen kaptoom.
Tegenwoordig door het gymnastiseren en zo is ze helemaal geen blok beton meer.

Ook dit is n friese merrie.
Tevens is ze beleerd door n man die beter met trekpoppen kan gaan werken. Gezien meerdere afgeleverde pproducten.

Ik zal eens kijken naar de ruimte bij de tong , misschien is zo`n tongboog wel wat.


-----------------------------------
past te weinig ruimte voor de tong bij de dingen die ik van hem merk? (mond open , tong erover ed , zie 1e post)

maralyn

Berichten: 10421
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:38

Ja hoor kan heel goed

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 21:40

maralyn schreef:
Ja hoor kan heel goed

Dan ga ik daar maar eens goed naar kijken. Is de oplossing dan een tongboog of zou een ander bit ook een oplossing zijn?

RiannaB

Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-09-11
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:02

marleen_a_a schreef:
als hij wil , gaat hij ook zeker . Hij is zo hard in de mond...pff

Ik rijd nu af en toe inderdaad met bit en touwhalster. Ook inderdaad vooral het sturen dat moeilijkheden geeft. Hiervoor kom ik al snel weer aan de teugels van het bit. In stap gaat sturen overigens wel goed. Gewoon op gewicht. Hij word gewoon erg enthousiast in het rijden en na 20 min wil hij vaak alleen nog maar hard. Zeker als hij het wat op zijn heupen heeft en ik niet helemaal fit . Ik word dan onbewust boos en ga hem op een kleine volte zetten. Dan pakt hij het bit vast en gaat volledig tegen mij in. Dit levert dan weer het gevoel op dat ik geen controle heb.


Wellicht dat een sidepull voor jullie dan ook wel zou werken. Dat lijkt nog het meest op het rijden met hoofdstel met bit.
Het valt in ieder geval te proberen :D Mits je daar voor open staat natuurlijk.

dropveterr
Berichten: 437
Geregistreerd: 28-02-13

Re: bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:16

Mijn paard heeft ook een gevoelige mond+mondhoeken en heeft onder het rijden ook de neiging zijn mond te openen, tong erover te gooien en wat door het bit heen te lopen. (Heb elke week wel les)
Hem rijd ik op een dubbel gebroken watertrensje. Zijn gebit is helemaal goed, maar hij neemt ook lastig het bit aan. En dat is best lastig met zn 1.80 :')

Nu lijken de trust bitten me ook erg interessant om te proberen!
Dit is een helemaal flexibel bit, voor jonge/gevoelige paarden.
http://www.horsecheck.nl/magazine/flexi ... -je-paard/

De sweet iron bitten van trust lijken me ook niet verkeerd. Ik zou zelf ook wel eens zo'n bit willen proberen.
http://www.divoza.com/nl/trust-eliptical-bustrens

Vind ze alleen wat duur om aan te schaffen, of de gok of hij er goed op reageerd. Maar dit lijken met toch erg fijne bitten

maralyn

Berichten: 10421
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:24

marleen_a_a schreef:
maralyn schreef:
Ja hoor kan heel goed

Dan ga ik daar maar eens goed naar kijken. Is de oplossing dan een tongboog of zou een ander bit ook een oplossing zijn?


Verschild per paard en per anatomie.

hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Re: bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:33

Op de eerste foto vind ik het er niet fijn uitzien, er zijn veel te veel rimpeltjes naar mijn zin. Ik zou zeggen: zeker gaatje lager hangen, en eventueel sperriem ook gaatje losser of lager (of die er es afhalen om te zien of die wrijving geeft).

MarjanB

Berichten: 16456
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:46

jammer dat je niet in de buurt woont. Heb een bitloos hoofdstel kaakgekruist, ongebroken trens en myler liggen.. had je zo uit kunnen proberen alleen wordt dat nu wat lastig :+

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 23:09

Hier inmiddels ervaring met ongeveer alle varianten bitloos op diverse paarden (sidepull, kaptoom, hackamore, kingekruist, kaakgekruist) en ook diverse bitten. Welk type bitloos is echt paardafhankelijk, en er zijn ook paarden voor wie het absoluut niet prettig werkt.

Zelf rijd ik mijn paard nu op een Myler bitje. Deze zijn ongebroken, maar wel anatomisch gevormd, mooi dun, en in diverse 'levels'/ Level 1 werkt mn in op de tong en wordt aangeraden voor de beginnende scholingsfase van het paard. Level 2 heeft al iets meer een tongboogje, en werkt iets meer in op de lagen. Geeft ook wat meer tongvrijheid zodra de druk weg valt. Verder kunnen links en rechts wel onafhankelijk van elkaar inwerken, net als een Robart bitje, waardoor je niet het lastigere sturen hebt, wat inderdaad bij een standaard ongebroken trensje nog weleens voorkomt.

Wat betreft de controle, enkelgebroken geeft een notenkraker effect, en op t moment dat jij daar dus veel druk op geeft, zijn er sommige paarden die het dan juist op een lopen zetten door het vervelende gevoel (niet allemaal hoor). Verder ging ik eerste tijd ook met dubbele teugels naar het bos met vorig paardje, maar toen die besloot te gaan kon ik zowel bitloos als met bit niks meer, hij liep overal dwars doorheen...

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:32

Ik heb bij de bitfitter een neue schule turtle top bit geprobeerd en heb deze na een weekje lenen ook gekocht. Groot verschil met andere dubbel gebroken bitten is dat het mondstuk gedraaid is, zodat het platter op de tong ligt een het is van boven ook platter. Het is gebogen, dus ligt fijn stil in de mond en het tussenstuk is ook niet zo breed als bij de meeste andere bitten. Het verschil met rijden is enorm. Zelf was ik nooit op dat bit gekomen, ik kende het merk niet eens, maar het is ook te duur om eventjes te kippen om uit te proberen. Wat mij betreft voor paarden die het bit niet prettig vinden is dit een absolute aanrader.

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:49

Storm2009 schreef:
Een ongebroken bit? Een stang bedoel je????
Lijkt me zeker geen optie....hele heftige inwerking


een ongebroken bit heeft geen pilaren (hefboom)
een stang wel. Voor dit paard , die al sterk is, vind ik dat zelf geen optie

Hoe sterker je je paard rijd in zijn billen, kracht achterhand, hoe meer hij "durft" zijn kaak te ontspannen (mits de ruiter ook de hand ontspant)
Een goede aanleuning hoort echt niet zwaar te zijn.
Je hebt tegenwoordig een nieuw bit van HH.
http://www.agradi.nl/harrys-horse-hulst ... t-10-5.htm
deze heeft losse ringen, maar toch iets busjes om de zijkant wat minder te belasten.
Ook is deze iets voorgevormd. Bit is niet al te dik

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:10

Ik heb een merrie die altijd moeite had met het bit, bleek simpelweg te dik. Nu heb ik verschillende bitten waar ik verschillende dingen mee doe:

Ongebroken trens, het meest zachte bitje wat er is. Wel een bustrens want een watertrens heeft teveel speling en dat vind ze heel vervelend. Dit bit is precies zo hard als jou hand, geen extra werking niks. Hierop dressuur ik dan ook.

Dubbelgebroken HH goldbrass (eveneens bustrens) een fijn dubbel gebroken bit van slechts 12mm dik. Heel fijn en stil bitje maar natuurlijk wel het dubbelgebroken mondstuk. mijn merrie is daar dus pittiger op wat ik in de dressuur niet nodig heb, echter in het springen en buitenrijden is het wel fijn dat als ik contact zoek ik haar ook direct duidlijk heb wat ik wel en niet wil.

Myler level 1 OUD MODEL, heel fijn dun bitje, de nieuwe modellen zijn 4 mm dikker dus veel te dik voor mijn merrie. Het is een heel stil bit, maar wel heftig kwa inwerking. Ze reageert hierop veel heftiger dan op de bovenstaande. Dit bit gebruik ik dan ook als ik een spring parcours ga rijden of een rustige cross. Het voordeel met dit bit is dat ik echt heeeuuul weinig nodig heb.

Tot slot heb ik voor haar nog ene dubbel gebroken rubbere pessoa. Deze is eigenlijk aan de dikke kant voor haar en gebruik ik daarom liever niet. Echter als ze heel heet is in de cross kan ik op bovenstaande bitten niet zo goed los laten, op deze wel en dat is de bedoeling.

Zo kom ik dus bij 4 bitten voor slechts 1 paard. Ik ben 4 jaar opzoek geweest naar HET bit, misschien wel 40 in haar mond gehad, maar echt niks ging het voor alle disciplines worden. Mijn merrie kan goed omschakelen tussen verschillende bitten dus dit is voor haar de optie.

Een bit moet aan de zijkanten niet teveel ruimte over laten, zeker een bustrens ligt heel stil op het moment dat hij niet te veel ruimte heeft. Wil jij niet een te groot bit?
En mijn paard gaat wel ieder jaar naar een goede tandarts die elektrisch werkt en kijkt of mijn bitten voor haar goed liggen.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:17

marleen_a_a schreef:
MadelonSunny schreef:
@Storm2009 Misschien als je dit filmpje (vanaf 1:45 ongeveer) ziet kan je je er wat meer bij voorstellen hoe een enkelgebreken bit werkt en dat een paard daar zijn mond van open kan willen houden en zijn tong over het bit kan willen gooien.
[ Video ]

Dit filmpje ken ik inderdaad, die link had ik ook gelegd.
Ik ben er alleen niet van overtuigt dat ieder paard dit vervelend ervaart dus vandaar dat ik een enkelgebroken niet uitsluit en dat notenkraker effect is qua controle naar mijn mening niet gek.
MarjanB schreef:
Als ik de foto zie vind ik het bit al aardig krap, de gaatjes van de ringen zitten al bijna tegen zijn lip. Verder zou ik ook wat dingen proberen, ook juist dunne bitten. Veel paarden hebben tegenwoordig weinig ruimte in de mond en een dikke tong waardoor er niet genoeg ruimte is voor een dik bit.

Het oude bit dat hij had was 13,5 cm, dit is een 14,5 cm. Omdat hij zo hangt of 1 kant vast houd zou ik het liefst nog een maatje groter willen maar die kon ik eigenlijk nergens vinden. Dit bit past eigenlijk precies , beide kanten genoeg ruimte. Op de foto lijkt het bit inderdaad misschien wat klein.
[ [url=m/hxoWxa.jpg]Afbeelding[/url] ]
Op deze foto zie je het misschien wat beter (al lijkt het hier misschien zelfs wat groot).

Kun je zelf ook kijken of het bit evt te dik is ?
anders probeer ik gewoon een dunner bitje uit. Die moet niet zo lastig te vinden zijn om even te lenen haha

MarliesV schreef:
Oude bit er weer in hangen? Was deze echt te klein of is dat jouw gevoel?

Er zijn in Nederland ook bitfitters die speciaal komen kijken wat voor mondje je paard heeft, hoe veel ruimte enz om zo tot een goed advies te komen.

Voor nu zou ik of het oude bit er weer in hangen of kijken of je bij stalgenootjes/kennissen een ander bit kan lenen om eens te proberen.
Zoveel paarden zoveel smaken.

Het oude bit was echt te klein. (die was 13.5 cm en deze is 14.5 cm)
Ik ga inderdaad maar eens rondvragen of ik iets kan lenen om te proberen. Zijn die bitfitters niet erg duur?hihi

Geryon schreef:
Ja zeker. Een dubbelgebroken robart bit (is dun en beweegt afhankelijk van elkaar). Nog geen paard gehad dat er niet beter op liep dan op hun eigen/oude bit! En allemaal verschillend in hun mond en in de controle.

Je woont zeker niet in de buurt he of wel? Anders had je hem wel even mogen lenen.

Houd dat in dat de 2 kanten ook appart van elkaar bewegen zegmaar? Ik denk niet dat ik in de buurt woon haha (oost groningen)

sanne1992 schreef:
Ik zweer sinds ik mijn paard heb bij de Myler bitten.

maar ja, elk paard is natuurlijk verschillend. Misschien is inderdaad een bitfitter dan een goede optie.

Mag ik vragen waarom dit goed bevalt? Wat is het verschil voor jou met andere vergelijkbare bitten?
Lau schreef:
Misschien een keer naar de tandarts? misschien heeft hij haken die hem pijn doen en dat daarom het bit niet lekker in de mond zit.

Ik heb ook veel bitten geprobeerd bij mijn paard en heb nu een heel fijn myler bit.

http://www.divoza.com/nl/myler-comfort-level-1-bustrens

ik heb deze en ik ben er zeer over te spreken mijn paard loopt er erg fijn op.

Tandarts is hij kortgeleden geweest (staat ook in mijn 1e post met de vraag)
MadelonSunny schreef:
Aan de foto te zien en uit je verhaal op te maken gaat het om een enkelgebroken watertrens? Ik kan alleen nergens uit opmaken wat de dikte van het bit is?
Een enkelgebreken watertrens is veelal het meest gebruikte bit maar tegenwoordig wordt het steeds meer afgeraden. Ik werk in een ruitersportzaak en heb daar het volgende geleerd:
Een watertrens ligt een stuk onstabieler in de mond dan een bustrens. Als je wil dat het bit wat stiller in de mond ligt zou ik dus aanraden om allereerst voor een bustrens te gaan. Op deze foto is bovenaan een bustrens en onderaan een watertrens te zien. Bij de watertrens draaien de ringen door de gaten in het bit. Bij een bustrens kan dit niet. Dit zorgt voor een veel stabielere ligging bij een bustrens. Je zou eventueel ook nog voor een D trens kunnen kiezen. Dit ligt ook stabieler in de mond maar heeft een lichte hefboomwerking. Dat zou wellicht voor jou wat kunnen zijn maar zelf ben ik daar geen voorstander van.
Dan de keuze tussen enkel en dubbel gebroken. Hieronder plaatjes van de inwerking van een enkel en een dubbelgebroken bit:
Enkelgebroken
[ Afbeelding ]
Dubbelgebroken
[ Afbeelding ]
Een enkelgebroken bit werkt in het op het gehemelte. Een dubbelgebroken bit werkt in op de tong en de lagen. Ik denk dat je zelf aan de foto's wel kan zien dat een dubbelgebroken bit veel fijner in de mond van het paard ligt en vriendelijker is.
Dat jouw paard zijn mond open doet zou ermee te maken kunnen hebben dat hij de werking van het enkelgebroken bit vervelend vindt. Het zou ook kunnen zijn dat het bit te dik is. Vroeger bestonden er bitten van meer dan 20mm dik. Dit zou een minder scherpe inwerking hebben dan een dun bitje. Uit onderzoek is gebleken dat een paard daar helemaal geen ruimte voor in zijn mond heeft. En dat een dun bitje scherpe is blijkt ook een fabeltje te zijn.

Ik zou je dus aanraden om een dubbelgebroken bustrens te gaan proberen. :j
En zoals Lau zegt kan een tandarts ook nooit kwaad :)

Kijk ! dit is een antwoord wat ik zoek ! Fijn dat je hier echt even de tijd voor nam ! Ik weet ook niet hoe dik dit bit is, het was gelijk aan het bit dat ik erbij kreeg.
Ik lees vaak dat een watertrens fijn is omdat dat dus draait door die ringen ivm geknabbel op het bit ed? Hoe denk jij hier over?
``Dat jouw paard zijn mond open doet zou ermee te maken kunnen hebben dat hij de werking van het enkelgebroken bit vervelend vindt.`` dit denk ik inderdaad ook.

Storm2009 schreef:
Ik rijd bitloos (ook in de dressuur, mét fatsoenlijke aanleuning ;)) dus een scherper bit voor de dressuur is idd niet noodzakelijk (helemaal met jou eens @Caresje)

Maar ik vind zelf het verhaal enkel gebroken en dubbel gebroken erg lastig. De inwerking is gewoon anders...
Het verschilt ook per paard hoe hij reageert op een bit. Misschien sowieso een maat groter proberen ik vind de ringen ook nogal krap. En anders eens een bit lenen van een stalgenoot (wel de goede maat!) en kijken hoe hij daarop reageert?

Ik ga even bitten lenen inderdaad.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

een dubbelgebroken bustrens zou volgens jullie dus wel wat zijn?
Hoe denken jullie over een ongebroken bit ? Daar heb ik namelijk nog niets over gehoord (of overheen gelezen)



Hij vindt makkelijker de ontspanning, met andere bitten heb ik een gigantische strijd tegen hem. Hij houdt het bit vast, en wordt drammerig en zwaar op de handen. Met dit bit heb ik dat probleem niet. hij vindt sneller mijn hand, en blijft hier zacht oplopen.
Van wie ik hem gekocht heeft, heeft destijds veel verschillende bitten uitgeprobeerd, en is toen bij deze uitgekomen voor hem. Zelf had ik ook nog wat bitjes liggen, aangezien het een vrij prijzig bit is, wou ik zelf eerst ook even kijken of een bit dat ik al had liggen misschien ook werkte voor hem.
Ik ben uiteindelijk tot dezelfde conclusie gekomen als de vorige eigenaar destijds, en dat is dat de myler toch het fijnste is voor hem. Heb inmiddels ook voor mennen een myler menbit, hier loopt hij ook fijner op dan met een "gewone" liverpool.

Overigens heb ik zowel de watertrens als de bustrens geprobeerd bij hem. En daarin zowel enkelgebroken als dubbel gebroken. Ook de rubberen appelbitjes heb ik geprobeerd. En een western enkelgebroken watertrens (was wat dunner dan de normale watertrens).

Bitloos heb ik ook geprobeerd, in de bak kan ik er redelijk mee rondrijden, maar op buitenrit is het echt een no go! Bitloos was overigens een sidepull
Laatst bijgewerkt door sanne1992 op 24-06-15 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:22

Sanne, dan zou ik nog eens een ongebroken trens proberen voor het bakwerk, daar is de mijne echt nog wel fijner op dan de myler, maar wel een dunne absoluut geen rubbere.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:25

smurffie schreef:
Sanne, dan zou ik nog eens een ongebroken trens proberen voor het bakwerk, daar is de mijne echt nog wel fijner op dan de myler, maar wel een dunne absoluut geen rubbere.


Dank je voor de tip. Is inderdaad het enige bit wat ik nog nooit geprobeerd heb. Mocht ik ooit de mogelijkheid hebben om er 1 te lenen, dan wil ik die best wel eens proberen.
Echter ga ik er niet speciaal 1 aanschaffen, ben momenteel heel tevreden met mijn myler bit ;)

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:30

Als je in de buurt woont en 12,5 nodig hebt kun je die van mij wel eens proberen. Veel mensen proberen dat bit niet omdat de fabel er is dat hij streng zou zijn, niets is minder waar. Paard moet wel echt op 2 teugels gereden worden, want wat je links doet heeft rechts ook invloed.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:36

smurffie schreef:
Als je in de buurt woont en 12,5 nodig hebt kun je die van mij wel eens proberen. Veel mensen proberen dat bit niet omdat de fabel er is dat hij streng zou zijn, niets is minder waar. Paard moet wel echt op 2 teugels gereden worden, want wat je links doet heeft rechts ook invloed.


Helaas heb 13.5 nodig. Overigens denk ik (met deze uitleg erbij) dat dit bit niet het juiste bit voor ons is (western ruiter).

Sannnn
Berichten: 4815
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Gelderland

Re: bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:55

Ik heb niet alle 3 de pagina's gelezen, maar alleen jouw 1e berichtje TS.

Missschien is een ongebroken trens een optie om te proberen? Zijn 1 van de vriendelijkste bitten die er zijn, weinig tot geen druk op de tong en ook gelijke druk op de mondhoeken.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:11

sanne1992 schreef:
smurffie schreef:
Als je in de buurt woont en 12,5 nodig hebt kun je die van mij wel eens proberen. Veel mensen proberen dat bit niet omdat de fabel er is dat hij streng zou zijn, niets is minder waar. Paard moet wel echt op 2 teugels gereden worden, want wat je links doet heeft rechts ook invloed.


Helaas heb 13.5 nodig. Overigens denk ik (met deze uitleg erbij) dat dit bit niet het juiste bit voor ons is (western ruiter).

Western rij je als het goed is ook tussen 2 teugels. Waar het om gaat is dat als je links druk geeft, er rechts ruimte komt. Daardoor vallen paarden bijvoorbeeld makkelijker over de schouder omdat ze minder grenzen voelen.

marloes_s

Berichten: 776
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:29

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar voor mijn paard heeft de overstap naar een kunststof bit veel geholpen.

Ben begonnen op een dubbelgebroken watertrens. Daar liep ze wat onrustig op, schudde vaak met het hoofd. Toen ben ik overgestapt op de dubbelgebroken watertrens van sprenger, de sprenger dynamic. Dit bit zou goed zijn voor paarden met aanleuningsproblemen. Maar werkte voor mijn paard alleen maar averechts.

Toen heb ik van mijn instructrice een simpel BR apple mouth bitje geleend. een enkelgebroken bustrens. Het was echt verbluffend hoe goed mijn paard daarop reageerde. Ik denk dat voor haar de combinatie gewoon heel goed uitgepakt heeft. Enkelgebroken, minder druk op de tong en een bustrens, dus stillere ligging. Ook accepteert ze het kunststof veel beter. Het hoofdschudden is nu helemaal over.

Dit had ik van tevoren ook nooit verwacht. Dacht dat een dun dubbelgebroken watertrensje 'het beste' bit was. Maar voor mijn paard dus totaal niet. Ik zou je dus ook gewoon adviseren om zoveel mogelijk uit te proberen.

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 16:40

Heel erg bedankt voor alle reacties !

Ik ga een aantal van de genoemde bitten even proberen !