[WN] Van Boomloos naar boomzadel => paard reageert vreemd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Van Boomloos naar boomzadel => paard reageert vreemd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 22:23

Hallo,

Zoals ik in mijn andere topic al had vermeld ben ik opzoek naar een boomzadel voor mijn Tinker. Vandaag is iemand van Eurohorse langskomen om mijn tinker op te meten. Hij had een zadel liggen wat goed paste, lag echt fijn op hem. Eventjes mee gereden en ik merkte dat hij in draf al anders liep. Leek ruimer te bewegen dus dat vond ik positief.
Ik wil een galop inzetten en meneer begint te bokken. Hij was wat fris dus ik dacht dat het daaraan lag. Ik wil de 2de keer galop inzetten en weer hetzelfde, nog heviger dit keer. Afgestapt en gekeken of het ergens knelde of verkeerd zat maar alles zat gewoon goed. Geen idee waar het aan lag. Eventjes gewoon 5 min gedraafd en toen de andere kant nog een keer geprobeerd maar weer hetzelfde. Dus terug afgestapt en aan de longe laten lopen. Ook aan de longe deed hij gekke sprongen maken. Hierna het zadel terug eraf gepakt en zo laten galopperen. Toen galoppeerde hij beter en vlotter. De man van Eurohorse bevestigde dat het zadel goed lag en nergens knelde dus we weten niet wat de reactie veroorzaakt.
Nu is het wel zo dat mijn paard de afgelopen 3 - 4 jaar met een boomloos zadel is gereden. Hij gaf aan dat het er misschien aan kon liggen dat hij geen boomzadel meer gewend is en dit gewoon vreemd op zijn rug ligt. Hij reageerde ook echt als een paard wat voor het eerst een zadel ophad ( in galop dan).
Daarbij komt ook wel dat hij vrij fris was vandaag ( normaal is hij vrij braaf en sloom, behalve vandaag dus :+ ).
Ik ga even het boomzadel van een vriendin lenen om te kijken of hij daar ook zo mee gaat bokken. Want als dat zo is weet ik zeker dat het gewoon aan het feit van de boom ligt. Loopt hij met dit zadel wel goed dan komt hij terug en dan kijken we waar het verschil zit in de boom. Met de hoop dat we een oplossing vinden, wil toch graag een fijn, geschikt en vooral passend zadel voor mijn paard.
Mijn vraag is dus of iemand hier ervaring mee heeft of dit al eens eerder meegemaakt? Kan een paard zo reageren op wisseling van zadel?

Gr hanne

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 07:53

Hoi,

Hier bijna precies hetzelfde. Heb mijn zadel ook via Eurohorse. En ben ook toen van boomloos naar boomzadel gegaan.
Echter bij het draven, was die van mij met zijn voorbenen aan het maaien. Ik ben wel gewoon doorgereden. Heb er ruim 2 maand later nog een chiropractor bij gehaald.
Bleek dat hij nu gewoon veel meer vrijheid had bij zijn schouders. Had hem in de wei deze beweging wel vaker zien doen en ook wel bij gewoon losgooien in de bak, maar dus nog nooit onder zadel.
Hij is veel soepeler gaan lopen onder dit zadel, en ben er nog steeds elke dag blij mee. Ik weet niet of het met het bokken hetzelfde kan zijn, maar weet wel dat de mensen van Eurohorse heel kundig zijn. En je zeker geen zadel gaan verkopen als zij er niet 100% zeker van zijn dat deze goed ligt op je paard EN bij de combinatie past.

Groetjes sanne

P.s. grappig, hier ook trouwens het verhaal van een tinker haha. (en heb ook 3 jaar boomloos gereden :) )

DubbelFun

Re: Van Boomloos naar boomzadel => paard reageert vreemd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:25

@nieky1993: wat je had moeten doen na die boksessie was je boomloos er op leggen en kijken of hij het daar ook bij deed :)

Overigens heb ik het andersom wel meegemaakt. Paardje liep braaf met boom en ging bokken met boomloos, maar dat waren duidelijk blije bokjes omdat ie eindelijk zijn schouders kon bewegen :D

Er zit dus wel degelijk verschil in het soort bokken; uit blijheid of uit narrigheid. Zonder een filmpje hiervan te zien en je paard te kennen ben jij de enige die kan vertellen welke vorm het was :D

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:26

Het lijkt me wel dat het kan, ja. Een houten boom voelt volgens mij heel anders dan een zadel wat mee beweegt. Waarom wilde je graag een boomzadel?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 12:25

Hoi,

Had mijn boomlooszadel niet zelf bij ;) hij maakt wel vaker vreugde bokjes. Dacht ineerste instantie ook dat het van het fris zijn komt. Maar de 2de keer bokte hij heviger en hij bleef echt bezig. En dat is echt niet normaal voor zijn doen. Maar anderzijds is het echt geen kleinzierig paard dus kan niet geloven dat het zadel hem pijn deed. Kan ook niet want het lag echt goed op hem. Het leek bij de 2de keer aangalopperen echt of ik hem net Zadelmak aan het maken was :')

Ik wil terug een boomzadel puur voor mezelf. Ze zijn erachter gekomen dat ik het hypermobiliteitsyndroom heb. En een groot probleem is mijn bekkeninstabiliteit. In een boomloos zadel zit ik veel "losser en bewegelijker". En krijg ik dus meer last.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:29

nieky1993 schreef:
...Maar anderzijds is het echt geen kleinzierig paard dus kan niet geloven dat het zadel hem pijn deed. Kan ook niet want het lag echt goed op hem. ..
Is het zadel met de kale boom gepast dan, want anders kun je dat niet zien :)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 12:31

DubbelDun schreef:
nieky1993 schreef:
...Maar anderzijds is het echt geen kleinzierig paard dus kan niet geloven dat het zadel hem pijn deed. Kan ook niet want het lag echt goed op hem. ..
Is het zadel met de kale boom gepast dan, want anders kun je dat niet zien :)

Is met de mal opgemeten, daarna de kale boom en toen dat zadel. Ik hoor alleen maar goede verhalen over deze mensen dus kan me niet voorstellen dat ze et fout hebben.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:32

nieky1993 schreef:
Maar anderzijds is het echt geen kleinzierig paard dus kan niet geloven dat het zadel hem pijn deed

Dat weet je dus maar nooit, een paard wat altijd boomloos is gereden kan heel gek reageren op een boomzadel. Een vaste boom is toch heel wat anders dan geen boom.

Citaat:
Ik wil terug een boomzadel puur voor mezelf. Ze zijn erachter gekomen dat ik het hypermobiliteitsyndroom heb. En een groot probleem is mijn bekkeninstabiliteit. In een boomloos zadel zit ik veel "losser en bewegelijker". En krijg ik dus meer last.

Daar kan ik goed inkomen, dat was ook de reden waarom ik weer terug ging naar een boomzadel.
Gelukkig reageerde mijn coole fjord daar wel goed op :)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 12:35

Hij is overigens voor het boomlooszadel ( toen ik net was overgeschakeld) 1-2 jaar gereden met een boomzadel. Dus in principe is hij er bekend mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:36

Het kan een extreme reactievorm van je paard zijn, maar paarden liegen niet in wat ze voelen :)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 12:42

DubbelDun schreef:
Het kan een extreme reactievorm van je paard zijn, maar paarden liegen niet in wat ze voelen :)

Ik zeg ook niet dat mijn paard "liegt". Ik heb hem al 8 jaar en nog nooit zo een reactie gezien bij hem dus het is gewoon erg vreemd. En ook frustrerend want ik weet niet waaraan het ligt. Wil het beste voor mijn paard maar weet even niet waar deze reactie vandaan komt.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:06

Dat is inderdaad een aparte reactie van je paard.
Normaal gesproken zou je denken dat het zadel dan niet goed zou passen maar de mensen van Eurohorse weten echt waar ze mee bezig zijn, en zorgen dat je een zadel hebt dat 100 % goed ligt op je paard.

Zou hij zich nu toch een beetje "ingesloten" voelen met dit zadel en even moet wennen.
Ik heb het nog nooit zo meegemaakt.

Konden ze maar af en toe iets vertellen :) .

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:39

nieky1993 schreef:
Hij is overigens voor het boomlooszadel ( toen ik net was overgeschakeld) 1-2 jaar gereden met een boomzadel. Dus in principe is hij er bekend mee.

Ja bekend verschijnsel. Mijn ene merrie is ingereden met boom en boomloos. Heeft daarna een aantal jaar boomloos gelopen, terug naar een aangemeten boomzadel van Eurohorse. Voelde ze toen ook heel onzeker onder. Moest haar echt overtuigen dat het allemaal wel goed was. Zij wilde dus echt gewoon niet lopen met een boomzadel, bleef stokstijf staan en pas toen ik dr overtuigde dat het goed was wilde ze gewoon doorlopen :D Later toch weer terug naar een boomloze (niets waar Evelien wat aan kon doen, de dame begon te groeien op plekken die geen mens kon voorspellen) en later nog een keer het boomzadel geprobeerd die volgens de mal nu weer beter zou liggen, waarop weer die onzekere reactie kwam.
Een boomzadel voelt voor het paard heel anders dan een boomloze, en het is dus niet zo raar dat ze dan heel anders reageren.

Zelfs mijn andere merrie, ingereden met boomzadels. Ook overgestapt op boomloos. Toen ze uitgegroeit was van Evelien een zadel aangemeten heeft gehad, en dus boomzadels weer gewend is. Reageert anders als ik de BM erop smijt :D

Ik zou dus gewoon kijken of je haar/hem er rustig doorheen kan werken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:58

Had je er ook een andere pad onder? Of nog andere dingen anders? Zat je zelf niet heel anders?

Als je op boom over wil en hij reageert als een niet zadelmak paard, zou ik hem ook zo behandelen. Dus weer opbouwen voor je erop gaat en vol gaat rijden. Wandelen met zadel erop. Longeren opbouwen met zadel. Dan wat hangen en uitstappen na longeren. Dan korter longeren en langer stappen en drafje erbij etc. Als hij stabiel loopt onder het zadel, zie je vanzelf wanneer je zo kan opstappen.

Maar ik zou ook heel precies zijn met een goede pad en singel. Heel secuur opzadelen en iemand erbij nemen die naar jou kijkt.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 17:25

Opstappen, stap en draf ging goed. Het is enkel de galop waarbij hij zo reageert. Ik had een pad van hun eronder liggen aangezien ik alleen een pad met inlages heb. Zo te horen hebben meerdere paarden eraan moeten wennen. Deze week maar met het zadel van mijn vriendin proberen. Mss eerst even aan de dubbele longe voor te wennen. Vind het nog steeds een gek idee aangezien het zo een nuchter, cool en vooral geen kleinzierig paard is. Zelfs na 8 jaar kan ik nog versteld staan :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:19

Weet je via internet en zonder beeld en achtergrond van jullie is het gewoon niet te beoordelen. Grote kans dat jij degene bent die verandert. Hoe goed is zijn galop? Galoppeer je wel veel?
Ik zou niet zomaar een boomzadel van een vriendin erop leggen. Als die niet past, associeert je paard straks een zadel met pijn.
Als een paard gezond is, goed in zijn lijf zit, een passend zadel heeft, dat goed is opgelegd, een goede pad en singel en ruiter die goed zit, kan er eigenlijk niet iets zijn waar je niet overheen kan komen.
Om dat te beoordelen moet je ect een filmpje plaatsen van jou op het boomloze zadel in alle gangen, beide kanten op. En daarna op het boomzadel. Mist je zeker weet dat die echt goed past.

Ik heb ook weleens mensen gehoord dat hun paard moest wennen aan een westernzadel. Dan hadden ze jaren engels gereden en deden een westernzadel erop en dan was het paard gek. Maar dat zit echt meer tussen de oren van een mens, dan van het paard. Alles hangt samen met een goed passend zadel, een goed ontwikkelde rug en een juiste zit van de ruiter. En dan nog meer..........Daar mankeerd echt heel vaak wat aan.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:27

Had gisteren dus exact hetzelfde voor. Zadelpasser komt mijn eerste boomzadel opmeten en paard was erg onzeker van het zadel. Zadel past prima. Mijn paard is zoals jij jou paard omschrijft erg nuchter, cool en niet kleinzerig. Maar met dat boomzadel is hij echt onzeker! En inderdaad in galop echt bizar.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:16

Ik heb ook en paardje die geen boomzadel blieft :n Maakt niet wat voor een zadel het is, het is stijf en dat wil meneer niet. Ik rij alleen boomloos met hem. Zonder stijve pad, want ook dat blieft meneer niet. Het is een vreemde -O-
Zelfs longeren met boomzadel was rodeo, boomloosje er op, niks aan het handje, boom er op weer rodeo. Dus ja, zijn antwoord was duidelijk naar boomzadels.
Kan goed zijn dat jou paardje dat ook heeft.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:28

Is er geen mogelijkheid je boomloze zadel aan te laten passen aan jouw wensen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:34

Als je van een flexibele boomloos een star zadel maakt kun je hem moeilijk boomloos meer noemen en zal hij voor het paard aanvoelen als een boomzadel.

Ik vrees dat als het paard in kwestie niet 'wil' wennen aan een boomzadel dat er dan gezien de rugproblemen van de eigenaar niet echt een tussenoplossing is.

@nieky1993: Overigens ben ik wel benieuwd naar het merk boomloos wat je nu hebt, want ook daarin heb je nogal wat verschil.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:36

Dacht dat er wellicht aan de opbouw iets aangepast zou kunnen worden...

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:42

Er zijn ook semi-boomloze zadels, die hebben een leren boom. Is toch wat flexibeler dan een boom van hout. Misschien kan je die eens proberen? Zitten steviger dan een boomloos zadel en ze hebben niet een houten boom.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:46

Maar de paskans is wel weer kritischer :)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:25

2a54z6e45r6r schreef:
Had gisteren dus exact hetzelfde voor. Zadelpasser komt mijn eerste boomzadel opmeten en paard was erg onzeker van het zadel. Zadel past prima. Mijn paard is zoals jij jou paard omschrijft erg nuchter, cool en niet kleinzerig. Maar met dat boomzadel is hij echt onzeker! En inderdaad in galop echt bizar.

Vandaag de 4de keer met zadel laten lopen en paard liep alsof hij geboren is met het zadel :+

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 22:24

Hallo,

Sorry dat ik niet meer reageerde hier. Het was nogal hectisch hier en had wat priveproblemen. Maar vandaag is Dominique van eurohorse weer langs geweest. Met hetzelfde zadel en jahoor het ging prima dit keer. Geen een keer gebokt, liep er lekker ontspannen onder, helemaal super *\o/* Na even nadenken en ff rekensommetjes maken besloten om het zadel te kopen. Een hele rib uit mijn lijf maar ik hoop er nog heel wat jaartjes plezier aan te hebben. Ben super tevreden met hun service, zeker aan te raden!