Verschil tussen scharnierende en semi-flexibele boom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Verschil tussen scharnierende en semi-flexibele boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 17:12

Sinds een paar dagen heb ik een butterfly zadel op proef, met een scharnierende voorboom. Voor wie dit niet kent, gebruik maar es de zoekfunctie, zijn al paar topics over verschenen.

Paard loopt er niet slecht onder, al is het verschil nu ook niet zo spectaculair, maar die zadels zijn pokkeduur, en ik rij maar recreatief, max 1 à 2x per week, en soms es paar maanden niet, dus is wel een enorme investering.

Nu vroeg ik me af waar het verschil juist zit met zadels met semi-flexibele boom, zoals die van Permicavallo bijvoorbeeld? Want die zijn heel wat prijsgunstiger.

Ik heb al zadels met verwisselbare boom geprobeerd, maar paard varieert zo erg in gewicht dat ik dan zeker 3 of 4 zadelbomen moet aanschaffen, wat ook een vervelend klusje wordt.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:43

Wat ik begreep van mijn zadelmaker is dat het scharnierpunt van de butterfly heel snel kan breken. Er zit ook een soort kopijzer in, zij het verder naar achteren en dat kan bij paarden met een brede ruggengraat voor drukpunten zorgen omdat het niet verwisselbaar is. De druk komt bij dit zadel niet vooraan, dus komt het meer achteraan over een kleiner oppervlak.
Heb er verder geen ervaring mee, maar dat is wat ik heb gehoord.

Flexibel heeft zich bewezen voor veel paarden, maar heeft ook mindere drukverdeling. Het mooiste is als je beide kan proberen om uit te vinden wat het beste ligt en wat je paard fijn vindt. Meestal geeft het paard wel aan wat hij prettig vindt (als je goed oplet :) ). Het 1 hoeft niet beter te zijn dan het ander. Het verschilt per paard.

als je maar 1 of 2x per week rijdt is flexibel een goede optie mits het goed ligt op je paard. Dat is bij flexibel ook niet vanzelfsprekend.

hwn

Re: Verschil tussen scharnierende en semi-flexibele boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 19:52

Thx voor de info. Ik hou het zeker in de gaten, want de mijne is behoorlijk breed (al is ze breder op de buik dan op de rug). Ik rij momenteel wel met een wolletje om haar rug te beschermen, ik ging ervan uit dat het zadel door de scharnieren niet te smal zou worden hiermee.

Dat de druk niet vooraan komt, vind ik wel goed voor haar, aangezien ze nogal gevoelig kan reageren op de schoft, en met de Butterfly heeft ze wel minder hinder van haar ongelijke bespiering achter de schouder. Een gewoon boomzadel gaat dan knellen aan één kant (nochtans veel rechtrichtwerk gedaan aan de hand en aan de longe, maar het effect is weeral ver te zoeken).

Pff, zadels, is toch moeilijk hé, straks moet ik nog een 3de proefzadel zoeken. En paard geeft het vaak pas aan na 4tal keer rijden, dus met een weekje proeftijd haal ik het niet.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:57

Als je paard zo varieert is een boomloos zadel misschien iets voor je? Bijvoorbeeld een Barefoot of een Ghost. Deze zadels passen zich continu aan aan de rug van het paard en door de opbouw van het zadel en de pad eronder ligt de schoft en ruggengraat altijd mooi vrij.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 21:12

Ik heb schrik voor de puntbelasting en de minder goede drukverdeling bij boomloze zadels, maar binnenkort kan ik wel een Barefoot testen van een kennis. Ook zitten die zadels nog breder dan een gewoon zadel, en daarvan krijg ik last aan mijn benen en mijn bekken.

Met die zadels met flexibele boom kom ik mss weer in de problemen met de lengte, paard heeft kort rugje, en in theorie hebben ze er geen die kort genoeg is. Bovendien komen ze niet tot België om te passen, en heb je geen retourmogelijkheid zonder zadelpasconsult.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:59

Dat boomloze zadels puntbelasting geven is een fabeltje. Lees maar eens de informatie op de website van Barefoot. De oudere serie van Barefoot zat inderdaad voor sommige combinaties breder dan een boomzadel. Maar de nieuwere barefoot's zijn veel smaller. En Ghost schijnt helemaal heel erg smal te zitten. Kijk anders eens in dit topic, daar zitten een hoop mensen met kennis van boomloze zadels.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1815720&view=unread#unread

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 15:09

Die kennis van mij heeft een barefoot van nog geen jaar oud, en ze zegt toch dat het heel breed zit (maar ja, ze heeft dan ook een paard waarbij je de rug kan gebruiken als keukentafel :), breder dan haar vroegere boomzadel. En die ghosts, die vind ik er eerlijk gezegd afschuwelijk uitzien.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:07

Ik heb de druk punten gezien nav een barefoot. Dat is echt geen onzin.
Flexibele boom? Ik denk dat je flexibele punten bedoeld? Dan zijn de punten flexibel en de rest niet. (Flex points) De meeste Engels gebouwde zadels hebben dat.

Mij dunkt dat iets wat flexibel is, zich vormt naar ruiter en paard. Beide zijn van nature scheef. Volgens mij heeft bijv hidalgo een flexibele boom? Persoonlijk ken ik die zadels niet. Een kennis van mij kent ze goed. Hier is er ook een topic over.

Ik zou het je graag uitleggen als je wil. Studeer er al even op in Engeland.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 13:30

@Idefix, ja, wat meer uitleg is altijd welkom.

Inmiddels gaat de Butterfly retour, want die schuift ook naar voor en het paard reageert gevoelig na het rijden (wss idd daar waar dat kopijzer zit, kan best dat die te smal is voor haar). Mijn Thorowgood endurance (ook proefzadel) loopt ze nu wel netjes onder, heeft verwisselbare boom en valt heel erg mee qua prijs, dus die zal ik vermoedelijk aankopen.