Van zadel switchen, hoe pak ik dit handig aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NotYourLine

Van zadel switchen, hoe pak ik dit handig aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 20:31

Hoi Bokkers! :wave:

Ik heb een nu 5-jarige Friese merrie. Ik heb een zadel gekocht toen ze ongeveer 3,5 jaar was & deze zit nu nog steeds op zich prima. Maar dit was destijds al een wat ouder zadel [expres gedaan omdat ze natuurlijk nog groeit]. Nu zit ik er dus over te denken om binnenkort een nieuw zadel aan te schaffen.

Maarr.. Hoe pak ik dit aan??

Wat voor stappen zijn handig om te nemen? Dus eerst mijn oude zadel verkopen, dan een nieuwe kopen? Of andersom? Ik wil dat dit zadel echt optimaal ligt, dus hij wordt sowieso eerst door de zadelmaker nagekeken & zo nodig aangepast.

Ik heb helaas niet een oneindig budget dus ik wilde zelf een goed uitziend zadel van marktplaats kopen & die laten aanpassen aan mijn paard.

Zal ik dan het zadel op proef nemen, er een zadelpasser bij halen & hem aan laten passen als hij goed genoeg ligt? En met welke zadelpasser hebben jullie goede ervaringen?

Respect als je het allemaal gelezen hebt & het nog hebt kunnen volgen [min of meer :P ].
Ik ben benieuwd naar jullie reacties & hopelijk hebben jullie goede raad. :)

_Zoe

Re: Van zadel switchen, hoe pak ik dit handig aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:33

Ik zou niet je zadel van nu eerst verkopen, want zo'n zoektocht kan best even duren en anders heb je in die tussentijd niks om op te rijden :)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:34

Een zadelmaker met 2e hands zadels misschien een optie? Sommigen willen ook nog wel wat teruggeven voor je oude zadel

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:34

Zorg dat je bij een zadelmaker terecht komt die met zadels langs kunnen komen en verder, laat eerst je oude zadel eens checken , misschien ligt het helemaal niet slecht en dan kun je een jaar vooruit en dan flink sparen zodat je een maatzadel voor je paard maar zeker ook voor jou kunt kopen.

Jelaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:38

ik heb sinds een maand een eigen paard en kreeg hier een zadel bij, helaas bleek al snel dat deze helemaal niet goed lag(was ook echt een oud zadel). vorige week is de zadelmaker langs geweest. ik had had ook gedacht aan een tweedehands zadel maar uit eindelijk bleek dat alleen het nieuwe zadel dat ik uitprobeerde goed lag, en om dus zeker te zijn ben ik hier dan ook voor gegaan *\o/* ik zou dus zeggen als je een tweedehands van bv marktplaats koopt goed weten of hij gaat passen. ik had de zadelmaker harry van den bosch en vond hem super legde alles goed uit en goede adviezen :j

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:41

Ik heb er 1 gezocht, gevraagd of ik hem mocht uitproberen. Indien goed wilde ze mij wel de tijd geven om mijn zadel te verkopen, dan stond het zadel dus voor mij gereserveerd. Op woensdag zadel gehaald om uit te proberen, op vrijdag besloten dat ik m super vond en op zondag mijn eigen zadel verkocht.

Wel heel veel geluk denk ik. :D

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:47

Ik heb een paar zadels mee van particulieren. Je neemt een risico met marktplaats. Je hebt meestal geen garantie. Als je bij een zadelmaker gaat informeren heb je keuze. Helemaal als die aan huis komt. Velen ruilen in. Idealer kan niet. Zelf je zadel verkopen kan langer duren. Zeker oudere zadels.

Je moet jezelf afvragen wat je wil. Soms denk je een goedkoop zadel te kopen zo. En dan moet er nog vanalles aan gebeuren. Bij een zadelmaker kan je ervan op aan dat je een goed zadel hebt met garantie.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 20:50

Dankjewel voor de snelle reacties! Wilde alles apart gaan beantwoorden, maar kom er niet tussen. :P

Ik denk, nu ik het zo hoor, dat ik dan denk ik toch voor een zadel van een zadelmaker ga. Hebben jullie enig idee wat dit ongeveer kost?

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 21:05

Ik ben nu dan opzoek naar een zadelmaker in Zuid-Holland, dus Harry gaat het niet worden helaas Jelaaa. :D

Iemand suggesties?

Jelaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:36

haha dat is idd wel heel ver :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:37

Kan je je zadel niet inruilen voor een nieuwe? :)