Welk springzadel raden jullie aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

samxoxo

Welk springzadel raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 10:44

Hoi!

Ik ben een beetje aan het zoeken naar een springzadel op boktmarkt en marktplaats, die wil ik dan ophalen, borg betalen en passen op mijn paard. Nu weet ik echt niet op welke maat en welk model ik nu moet zoeken... Ik heb een paard van 179 cm met een hoge schoft, normaal gebouwt. zelf heb ik broekmaat 36/38. Hebben jullie tips?(vanuit eigen ervaring?)

Alvast bedankt :D

Cotedor

Re: Welk springzadel raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:33

Zadels en paarden is echt een vak apart. Ik raad je aan om niet op eigen houtje een zadel te zoeken en te kopen als je hier niet voldoende verstand van hebt.

Je bent verder van huis als je door een verkeerd zadel drukplekken/blessures krijgt.

Misschien kan je een zadelmaker zoeken met tweedehands zadels? Den besten, country mill, etc

Misschien niet het antwoord wat je wilde horen...

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:46

Ze kan toch een springzadel via internet nemen en hem thuis passen met een zadelmaker erbij? Heb ik ook gedaan omdat zadelmakers vrij weinig springzadels hebben liggen.

Ikzelf heb een Prestige Paris. Zadel is heerlijk zacht en ziet er leuk uit. Ligt momenteel op een paard van 1,75

Cotedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:59

Dat zou een optie zijn ja Marissa161.

Alleen het is lastig om op bokt dan tips te krijgen. Aan 'normaal' gebouwd heb je niet zoveel. Aan schofthoogte heb je ook niet zoveel.

Je kan een paard van 160 hebben waarbij je een smalle boom hebt en een paard van 160 waarbij je een wijde boom nodig hebt.

Vanaf hier is het dus lastig te beoordelen wat ze nodig heeft. Tips voor merken zadels kan natuurlijk wel (op basis van zit lekker/ ik rijd er fijn op). Zelf heb ik een springzadel van kentaur gehad, erg fijn.

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:26

Daar heb je gelijk in. Of een bepaald merk gaat passen kunnen we niet via bokt bepalen.

samxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 14:09

Ik was ook van plan om er dan een zadelmaker naar te laten kijken. er is er al een langs geweest maar die had geen 2e hands zadels op het moment... voor de rest had hij er ook niet zoveel en diegene die paste was boven mijn budget...

De vraag was meer, hebben jullie ervaring met een springzadel die op een paard met hoge schoft heeft gelegen.

Onderhand eentje gevonden die ik zaterdag op ga halen om te testen, dankjewel voor jullie hulp alsnog!

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:13

Ik heb een Stubben Roxane Deluxe. Heerlijk ding, past op veel paarden en ook geschikt voor paarden met een hoge schoft. Weet niet of er veel tweedehansjes van zijn maar het valt te proberen

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:29

Passier! Heerlijke zadels en passen op veel paarden.
Heb de mijne op veel paarden liggen.

xLydiaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:41

ik heb een prestige springzadel die had ik al bij mijn D pony's en past nu ook op alle paarden waar ik het zadel op leg ! rijd ook heel fijn meeste springzadels zijn keihard maar deze is echt perfect ! wil nooit meer anders

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:50

Kijk voot een zadel met een uitsparing. Veel springzadels hebben dat. Mbt je maatzou ik kiezen voor 17".

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:59

zadel met terug gesneden kamer (bijvoorbeeld kieffer). Stubben denk niet voor hoge schoft, ik heb zelfde probleem. Lig ook beetje aan budget. 18 Inch is misschien groot, maar als je lange benen hebt wel weer handig. Close contact is qua opvullen misschien net handig.

Succes met zoeken