Kaptoom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_

Kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 10:29

Hallo allemaal,

Allereerst wil ik even zeggen dat ik al heb gezocht met de zoekfunctie, hier ben ik toch wel iets wijzer uit geworden, maar ben vooral benieuwd naar andere opties.

Mijn bijrijdpaard wordt momenteel behandeld door de fysio door erge rugklachten. Zij heeft ons aangeraden om hem alleen nog maar te longeren en hem zo goed op te bouwen. Zij raadde ons aan om met een kaptoom te gaan longeren. Niet zo eentje met een heel ijzerwerk op de neus, maar een simpele met een paar ringetjes op de neusriem.

Nu zijn we dus aan het kijken voor een kaptoom. Omdat we eerst willen kijken of het wel wat is, willen we niet meteen een kaptoom van 100 euro aanschaffen. De nylon variant paste hij niet. Volgens mij zit daar ook heel wat ijzerwerk aan.

Nu vraag ik me af of bokkers ervaring hebben met goede kaptomen. Dus een kaptoom met niet al te veel poespas, alleen 1 of een paar ringetjes op de neus, voor een leuk prijsje. Ik zag zelf bij Klamer dat ze er eentje hebben. Deze heb ik dan ook al doorgestuurd naar de eigenaar, maar misschien zijn er bokkers met andere kaptomen?

Oja, zelf heb ik weinig verstand van kaptomen hoor, dus tips en alles zijn van harte welkom!

Odetje92

Re: Kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:52

http://www.horsecheck.nl/kaptoom

Hier staan heel veel kaptomen verzameld, ook een flink aantal simpel leren met een paar ringetjes zoals je omschrijft en niet duur
Ik ben ook niet weg van die nylon exemplaren met veel poespas

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:30

Wat jij bedoelt wordt volgens mij ook wel een academische kaptoom genoemd.

Ik had de Gold Medal kaptoom van Kramer. Daar was ik erg tevreden over. Niet belachelijk duur en mijn paarden reageren er goed op. Door de dubbele keelriem gaat de boel ook niet schuiven. Helaas is deze stuk gegaan, en ik heb 14 dgn geleden een gelijkende gekocht. Dat is de Showmaster kaptoom van Kramer (vermoedelijk had jij die ook al gevonden):
http://www.kramer.nl/SHOWMASTER-Kaptoom ... &ci=257236
Ik heb deze nog niet gebruikt, maar gezien de sprekende gelijkenis met zijn voorganger heb ik er vertrouwen in :j .

Ik vind met de kaptoom erop dat je een mooiere stelling kunt vragen dan met de longe aan het bit. Ik vind het wel fijner om het paard dan in een afgezette ruimte (longeercirkel oid) te werken. Ik gebruik er gewoon een simpele longeerhulp bij. Die knijpt of drukt niet op de rug en dat lijkt me in dit geval voor jouw verzorgpaard ook een goede keuze.

Ik zou niet zo’n kaptoom nemen die eruit ziet als een veredeld halster. Het ziet mij eruit alsof dat gaat schuiven.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:16

Odetje92 schreef:
http://www.horsecheck.nl/kaptoom

Hier staan heel veel kaptomen verzameld, ook een flink aantal simpel leren met een paar ringetjes zoals je omschrijft en niet duur
Ik ben ook niet weg van die nylon exemplaren met veel poespas

Handig!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:23

Hier exact hetzelfde verhaal als Roodvos: ben toe aan mijn 2de Kramer kaptoom (eerste is door mijn eigen schuld stuk gegaan toen het paard op de longe trapte) en ik ben er tevreden over. Er zit wel wat ijzerwerk in de neusriem, maar die is zo zacht omhuld dat ze dat niet of nauwelijks voelen denk ik. Eventueel kan je er altijd een bontje over doen.

Ik heb ook een duurdere van FRA, maar die blijft hier maar in de kast hangen wegens niet zo'n goede pasvorm, ik grijp sneller naar die van Kramer.

Wat je ook kan doen: een goed passend halster nemen en een ring op de neus laten plaatsen bij de zadelmaker. Kost je mss 5 euro, en het halster blijft ook perfect bruikbaar naast het longeren.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:29

Ik had de FRA Baro kaptoom, het voordeel daaraan vond ik dat er helemaal geen ijzer in de neusriem zit. Deze is alleen helaas wel weer wat duurder, maar hij is gemaakt van mooi soepel leer en paste mijn pony perfect, dus hij was het wat mij betreft helemaal waard.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:33

Met de rambo micklem multi kun je ook longeren als kaptoom, in die neusriem zit geen ijzer, maar er zit wel een ringetje op.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:49

Ik heb een weense kaptoom van per mi cavallo. Zit geen ijzer in. Perfect ding.

_Klein_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:08

Roodvos schreef:
Wat jij bedoelt wordt volgens mij ook wel een academische kaptoom genoemd.

Ik had de Gold Medal kaptoom van Kramer. Daar was ik erg tevreden over. Niet belachelijk duur en mijn paarden reageren er goed op. Door de dubbele keelriem gaat de boel ook niet schuiven. Helaas is deze stuk gegaan, en ik heb 14 dgn geleden een gelijkende gekocht. Dat is de Showmaster kaptoom van Kramer (vermoedelijk had jij die ook al gevonden):
http://www.kramer.nl/SHOWMASTER-Kaptoom ... &ci=257236
Ik heb deze nog niet gebruikt, maar gezien de sprekende gelijkenis met zijn voorganger heb ik er vertrouwen in :j .

Ik vind met de kaptoom erop dat je een mooiere stelling kunt vragen dan met de longe aan het bit. Ik vind het wel fijner om het paard dan in een afgezette ruimte (longeercirkel oid) te werken. Ik gebruik er gewoon een simpele longeerhulp bij. Die knijpt of drukt niet op de rug en dat lijkt me in dit geval voor jouw verzorgpaard ook een goede keuze.

Ik zou niet zo’n kaptoom nemen die eruit ziet als een veredeld halster. Het ziet mij eruit alsof dat gaat schuiven.

En bevalt hij ondertussen goed? Is dze ook goed zacht onderlegd? Wou eerst liever geen ijzer maar bwgreep dat ze dan wel beter op hun plaats blijven en dat er ook nog verschil in zit; deze met een wat dikkere ketting? En denk je goed passend te maken voor een korte cob ( kort breed hoofd) thnx alvast! ;)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:39

Ja, hij bevalt uitstekend. Pak hem voor het longeren liever dan een hoofdstel. Mijn KWPN-merrie heeft een heel klein en fijn hoofdje. Haar hoofdstel en halster is cob-maat. De kaptoom past haar goed.

Dikte van de ketting heb ik mij nooit in verdiept. De Gold Medal werd mij destijds aangeraden door een instructeur in grondwerk waar ik een paar lessen gevolgd hebt. Dus die heb ik toen maar gekocht :+ .

Mijn merrie is echt heel gevoelig, en ze reageert heel plezierig op deze kaptoom. Ze laat mooi los in de kaak en gaat inmiddels zelfs in galop met de neus door het zand. Dus ik denk dat het met een (stoere?) cob ook wel goedkomt.