[WN] informatie nieuwe pad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

informatie nieuwe pad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 15:31

Wie kan mij advies geven? Ik zoek een nieuwe pad voor onder mijn zadel (zadel is professioneel naar gekeken en past goed). Ik had een reinsman en een professional's choice pad, helaas nu beide de nodige jaartjes oud en toe aan vervanging.
Hoe weet ik welke dikte goed is? Welke pad's zijn fijn voor lange buitenritten, wil graag dat ze comfortabel zijn voor mijn paardje.

mystery1980

Re: informatie nieuwe pad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 18:28

Niemand?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:32

Ik weet niet hoelang je zadel is maar zijn de Kifra-pads misschien iets voor je?
De pads hebben een volledige schapenvacht onderzijde. Ik rij zelf met de zadelvormige pad, en op dit moment wordt er een zadelvormige pad getest door een endurance ruiter, waar ik tot nu positieve geluiden van hoor.
Ik heb eventueel een westernpad beschikbaar om te testen :)

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:52

5star pad. Geweldig, maar niet goedkoop
Of die van Classic Equine of Diamond Wool.
Allemaal te verkrijgen bij www.profi-tack.de

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 07:49

kifra pads zijn toch alleen voor boomloze zadels? Ik heb een gewoon boom zadel.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 07:53

Mijn duits is niet geweldig Mabotje, bestaan deze pads uit enkel wol? Wat maakt deze pad zo special dat dit prijskaartje eraan hangt? Kan volledig wollen pads vinden voor veel goedkoper. Tis niet dat ik het niet wil uitgeven, maar betaal natuurlijk niet alleen voor een merkje, de kwaliteit moet dan ook echt beter zijn.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:16

Zoek even op bokt, er is genoeg over te vinden en ook nog prima uitgelegd

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:29

Een boomloze pad is niet alleen geschikt voor boomloze zadels, maar doen het ook prima onder een boomzadel !! Met de extra voordelen die je bij boomloos er ook van hebt.

Overigens is de Kifra pad maar 67 cm is, dat is voor de meeste westernzadels te kort.
Een pad hoort minstens 5 cm aan voor- en achterzijde uit te steken.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 08:41

Mijn zadel is niet heel lang, maar ik ga even meten.

Heb ook even gezocht naar 5 star pads en vind vooral dat mensen tevreden erover zijn, maar niet waarom dan. Ik zou er graag toch 1 in het echt zien voordat ik zomaar wat via internet bestel ook.

Kan je pad ook te dik worden bijvoorbeeld zodat je zadel te smal wordt of veert dat wel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:55

Een pad kán idd te dik zijn, maar 1" is een vrij normale dikte.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 09:13

Is er een nederlandse of belgische shop die 5 star pads verkoopt zodat ik even kan voelen/kijken en vergelijken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:14

google even :)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 09:48

ik kom alleen bij lucky leather facebook pagina uit en ik heb geen facebook. Zie daar geen prijzen of niks ook, dus denk dat ze ze daar niet meer hebben? Misschien iemand in de buurt die hem heeft waar ik even mag voelen en kijken?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:36

Als je zadel 100% goed past kan je een dunne pad ( of dubbele blanket) gebruiken, meer dan een 1/2" ( hallve inch =ca.1,3 cm ) heb je dan niet nodig, zeker als je zadel een goede schapenwol onderkant heeft, bij een dunne fleece onderkant zal een dikkere pad nodig zijn. Ik heb een prima passend zadel, met dik schapenwol, en gebruik daar een echte wollen zadelblanket onder, die je dus kan dubbelvouwen en de dikte is dan ca. 1/2 inch. Ik heb ook dikkere pads (wolvilt en Mattes schapenwol; 1 inch ( zijn overigens allebei te koop) maar als ik die gebruik ligt het zadel minder goed ( alsof je dikke sokken in prima passende schoenen aan hebt), die vind ik dus te dik . Een dunne viltpad is ideaal, maar een goede dubbele ( wollen!) blanket dus ook en die zijn veel goedkoper ( o.a. bij Arthur verkrijgbaar).

Een goed passend zadel is comfortabel voor je paard, een dure pad staat niet voor meer comfort voor je paard!, zeker als je zelf ook netjes in balans zit.

Hier staat veel info over de diverse soorten pads:
http://www.horsesaddleshop.com/about-sa ... YFOcdIw-zk
http://horses.about.com/od/choosingandu ... et_pad.htm

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 12:29

punt is dat de ene pad zweet wel degelijk beter opneemt dan de andere. Bovendien zit je niet altijd perfect in balans met lange buitenritten, ik heb redelijk veel te maken met ongelijk terrein (duinen).
Verder heeft mijn paard een erg gevoelige huid (veel pads schuren en maken de vacht dun). Ook heeft hij artrose in het si gewricht waardoor mijn paard dus zelf ook niet altijd even recht is. Lijkt mij dan erg belangrijk een goede pad te hebben.

Ik ben ook niet op zoek naar de dikste pad, maar wel naar de comfortabelste, aangezien mijn zadel goed ligt met de reinsman en professional's choice pad denk ik dat ik maar iets neem wat even dik is.

Helaas is bijna alle info in het engels en mijn engels is niet heel best.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 14:31

Ik ben zelf fan van wolvilt of schaap, dat zijn natuurlijke materialen die zweet opnemen/ afvoeren. Neopreen vind ik vreselijk, dat wordt zo warm. Maar er zijn ook weer mensen die daar bij zweren!
Ik heb dus een dikke wolvilt pad ( meegenomen uit Amerika) en Mattes schapenwollen pad te koop, die ik allebei niet meer gebruik. Allebei hele fijne pads, maar voor mij dus te dik, ik heb ze gebruikt onder een reining zadel en dat functioneerde erg goed. Er komt straks weer een custom made zadel, dus ik gebruik alleen maar dubbel dikke blankets.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 14:34

Ik ben ook fan van volledig wolvilten pads. :)

Juist omdat ik ook lange buitenritten maak.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:02

Ik vind de Mattespad (zonder vulling) juist helemaal niet dik, eerder juist te dun.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:34

Ik heb overigens een test pad ter beschikking, mits hij natuurlijk lang genoeg is voor je zadel....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 00:22

Mijn schaapje inder mn zadel is wel op. Ik heb een Classic Equine pad voor hem. Voor de merrie en hengst hebben we Diamond wool, maar ook niet veel wol meer onder hun zadel. Dat is wel echt 100% wol. Het verschil in prijs is te klein om de volgende keer niet weer 100% wol te kiezen.

Ik heb ook nog een CE 1/2'' dik en die is eigenlijk nog dik genoeg. Als ik de duim/wijsvinger test doe komt die daar nog goed doorheen. Ik gebruik hem eigenlijk nooit, omdat Diamond wool de voorkeur heeft qua materiaal.

Mattes vind ik zelf fijn materiaal, maar te slap aanvoelen. Dat is dus mijn gevoel.

Ooit hadden we alleen neopreen pads en ik vond ze wel makkelijk, maar qua demping verschilt het wel in kwaliteit.
Daarna met wollen onderzijde. Dat waren ook fijne pads, maar ook qua gevoel voor mezelf te slap. Je moet daarna wel even wennen aan het stugge van wolvilt.

Ik zou ook naar je singel kijken. Lang ook neopreen gehad, maar toen we wat anders gingen zoeken viel het best tegen. Eerst een ademende gehad van PC's ( naam kwijt ) die ik niet super vond. Later nog een vilten gehad die ik ook niet prettig vond.

Omdat iedereen vol lof was over de wollen PC en Mattes, daar naar gekeken en de PC gekocht. Voor mn ruin echt helemaal niks, dus zwaar teleurgesteld. gelukkig doet die het voor mn merrie wel goed.

Mn ruin heeft een 100% mohair touwsingel in roper model en die bevalt echt super. Enige nadeel is het schoonmaken. De wollen was je en is dan echt goed schoon. De touwsingel is net als de wolvilten pads niet zo makkelijk echt schoon te maken.

Wij kijken niet echt naar kleur of print en rijden ook geen shows. Maar als je dat wel belangrijk vind kun je ook een dunnere wolvilt pad nemen en een blanket erover doen.
Voor schoon houden is een katoenen of wollen ''doek'' met daar overheen een dunnere pad ook goed, maar ik ben bang dat het niet glad genoeg ligt en bij mij moet alles echt goed liggen.Ben daar echt vreselijk in. Mijn zadel weegt bijna 20kg en mijn man kan prima opzadelen, maar het moet toch over.....En ik controleer bij hem, dus ik ben echt vreselijk.

Echt wol is echt het geld waard. Nep is goedkoper of dunner. Dan kun je na een paar ritten alsnog ene goede pad kopen. Goed spul gaat eccht langer mee en is gewoon beter.

5star staat misschien bovenaan, maar Diamond wool is echt een hele goede 2e die goed verkrjgbaar is, betaalbaar en veel keuze heeft qua modellen en kleuren nog. Ik heb bij Arthur nog fikse korting gehad

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:49

Ik heb zowel een Classic Equine als Diamond Wool pad.
Daar train ik mee in de bak en rijd er mee buiten, ook lange ritten.
Beide pads zijn heel fijn. Ik vind ze fijner dan de Prof. Choice die ik hiervoor had. Ze zijn niet enorm dik, maar ook zeker niet dun. De Diamond Wool is wel wat dikker heb ik het idee. Deze is ook een stuk korter dan de CE.

De CE heb ik overigens bij Westernspul in Tinte gekocht. Dat is bij jou in de buurt. Zij hebben diverse merken (niet alles staat op de site). Je zou daar eens kunnen gaan kijken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:09

Ligt er ook heel erg aan welke je koopt. Ik heb 2 CE die allebei een andere dikte hebben. Ik meen 31x32 zoiets.....Op zich prettige maat voor ons.

De Diamond wool heeft een uitgebreide collectie, maar niet alles is hier te koop. Wij hebben de 32x32 omdat de 30x30 te kort was, maar ik vind de 32x32 wel weer iets te lang eigenlijk. Geheel wolvilt is deze, dus niet die met canvas bovenzijde. 1 CE is net zo dik als Diamond wool, maar die is al oud.