Hoe ziet jullie onderhoudsbeurt er uit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SMGL

Hoe ziet jullie onderhoudsbeurt er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 00:26

Beste Bokkers,
Welke producten en rituelen gebruiken jullie tijdens het reinigen en verzorgen van jullie leren hoofdstel, zadel en eventueel rijlaarzen?
Ben erg benieuwd, wie weet steek ik er nog wat van op! :)

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 00:42

Ik maak 1x per jaar aan het begin van de zomervakantie alles met zadelzeep schoon en soms als het aan het schimmelen is.
Verder ongeveer 4x per jaar met leerolie.
Allebei de goedkoopste producten van agradi haha. En mijn rijlaarzen poets ik heel vaak op met een oude panty, gaat ie heerlijk van glimmen <3

Chasey

Re: Hoe ziet jullie onderhoudsbeurt er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 00:43

Alleen een beetje zadelzeep af en toe, meer niet.

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 00:51

Alleen zadelzeep? Doe je er daarna niets vettigs bij? :0

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 01:02

Misschien is het wel iets anders. Ik heb zo'n spuitbus. :P Geen idee wat het is eigenlijk. Zo vaak spuit ik het hoofdstel niet in hehe. :P

Marizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 06:35

Mijn zadel vet ik nu nog vrij vaak in, omdat het zadel nog maar enkele weken oud is, maar normaliter vet ik hem 1 of 2 keer per maand in. Laarzen maak ik eerst schoon met een lederdoekje (vanwege de huidvet) en daarna vetten. Mijn hoofdstel vet ik meestal met een franse slag :o oftewel; ik haal hem niet altijd uit elkaar :)) , doe het hoofdstel ook 1 of 2 keer per maand.

Ik gebruik voor al mijn lederen dingen dit product; http://www.ej.nl/paard/zadels-toebehore ... _3901.html
Erg tevreden over dit product _/-\o_

SMGL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 09:21

Hmm zouden leder vet/balsems daadwerkelijk volledig intrekken? Ik heb altijd het idee dat er een vettig laagje op blijft liggen... Iemand ooit ervaring gehad met een soort leder 'milk'? Heb er ooit eens van gehoord namelijk

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 09:31

Als je zo'n laagje houdt heb je te veel spul gebruikt.

Ik vet leren hoofdstellen, beugelriemen, halster in wanneer het droog begint aan te voelen. Ik heb 1 hoofdstel van een heel mooie kwaliteit leer, die hoef ik veel minder vaak in te vetten dan de rest. Ik doe altijd met zadelzeep én leercreme.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 09:56

hoofdstel als ie vies is volledig uit elkaar, poetsen tot ie blinkt en dan lederlolie met een vodje erop laten intrekken, dag erna weer in elkaar zetten :D

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 09:57

ik heb een goede kwaliteit hoofdstel en een nog betere kwaliteit zadel dus 1 X per 3 maanden een doekje vet denk ik.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:34

Zadel maak ik schoon met zadel zeep. De zadel zeep die ik heb is best wel vet. Ik gebruik anders lederbalsem en 1 keer in de zoveel tijd doe ik het zadel met echt goede vet. Hoofdstel vet ik niet vaak in, dit kan namelijk ook irriteren bij je paard.

Laarzen heb ik spul van Petrie. Mijn wedstrijdlaarzend hoeven niet zovaak.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:12

Brrr zadelzeep! Wel goed afdoen? Glycerine is funest voor het leer. Ik vet bij zonnig weer het zadel in. Op een gegeven moment gaat het leer zweten. Dan ben ik voor lange tijd klaar. Schoonhouden doe ikmet een vochtige doek.