Ervaringen bitloos rijden met touwhalster met ringen zijkant

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Ervaringen bitloos rijden met touwhalster met ringen zijkant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 12:57

Hallo,

Ik ben met mijn verzorgpaard het gebied van bitloos rijden een beetje aan het verkennen. Voor grondwerk wilde ik toch al een nieuw touwhalster kopen, toen ik aan het kijken was, kwam ik http://www.horsecharms.eu/nl/rijhalster dit halster tegen. Ik heb nu één keer gereden met gewoon touwhalster, en hier had hij wat moeite mee.

Hebben mensen ervaring met het rijden met een touwhalster met ringen aan de zijkant, is dat wat duidelijker voor een paard wat bitloos rijden niet/nauwelijks kent?

Afbeelding
Afbeelding
De eerste keer heb ik dus zo gereden. Ik wil ook een nieuw touwhalster omdat die wat mooier bij Falco staat :P

PS: ik heb momenteel geen les met hem, maar een vriendin die altijd bitloos rijdt komt me binnenkort helpen
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 13-06-15 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Snippie

Re: Ervaringen bitloos rijden met touwhalster met ringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 13:00

Ik heb een poosje bitloos op mijn verzorgpaard gereden, maar dat werkte niet echt voor hem... Dus nu rijd ik weer gewoon met hoofdstel.
Heb er ook niet echt ervaring mee :P

(Gaaf dekje! Sorry, moest ik gewoon even zeggen :D)

Ssmarty

Re: Ervaringen bitloos rijden met touwhalster met ringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 13:07

Wat misschien een goede optie is, is een cross rope bridle. Dat is een soort touwhalster dat speciaal bedoeld is om mee te rijden.

Doordat de lusjes onderaan het halster los van elkaar kunnen bewegen, oefen je een druk uit op de linkerkant van het hoofd als je naar rechts wilt. Als het goed is zal het paard wijken voor die druk, waardoor hij ook daadwerkelijk naar rechts gaat.

Natuurlijk blijft ook dit een kwestie van tijd en oefenen, zeker als het paard niet gewend is om bitloos gereden te worden.

Als je interesse hebt, mag je me gerust een mailtje sturen, ik verkoop ze ook ;).

Zo zitten de lusjes aan de onderkant:

Afbeelding

Mariett
Blogger

Re: Ervaringen bitloos rijden met touwhalster met ringen zijkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 13:16

Ringetjes aan ze zijkant zijn imo niet zo handig. Een touwhalster zit (omdat het zulk dun touw is) niet zo strak om de neus als een 'normaal' bitloos hoofdstel van leer. Daardoor schuift het heel erg en dat is niet zo duidelijk voor het paard.
Ik zou dus met een normaal geknoopt touwhalster blijven rijden en grondwerken (beginnen met grondwerken natuurlijk) als je graag met touwhalster wil blijven rijden. Dan kan je het je paard gewoon goed aanleren. Als je vaker bitloos wil gaan rijden en hij reageert na oefening nog steeds niet zo goed op een touwhalster, dan kan je een leren bitloos hoofdstel overwegen.

Cross rope bridles ben ik niet zo van, ik vind 6 mm touw te dun om het te laten kruisen, dan krijg je een beklemmend effect wat met zulk dun touw niet heel fijn is voor een paard. Als een paard goed bitloos gereden kan worden en het gewend is, is het vast een fijne optie omdat je dan met kleine hulpen kan gaan werken. Bij een paard die (nog) niet zo goed reageert zou ik beginnen met grondwerken met je touwhalster en leren wijken voor druk, en daarna wellicht een leren bitloos hoofdstel aanschaffen of gewoon met touwhalster door blijven rijden als het dan wel werkt :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 13:21

Rij je met een constante druk? Dan zou ik zeker niet op een touwhalster verder gaan maar op een lederen variant. Dit is meer bedoeld om met lossere teugel te rijden, met contact snijdt het snel in.
Ik ben sowieso al geen fan van sidepull met een touwhalster: Schuift zeer snel.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 13:25

Mariett schreef:
Ringetjes aan ze zijkant zijn imo niet zo handig. Een touwhalster zit (omdat het zulk dun touw is) niet zo strak om de neus als een 'normaal' bitloos hoofdstel van leer. Daardoor schuift het heel erg en dat is niet zo duidelijk voor het paard.
Ik zou dus met een normaal geknoopt touwhalster blijven rijden en grondwerken (beginnen met grondwerken natuurlijk) als je graag met touwhalster wil blijven rijden. Dan kan je het je paard gewoon goed aanleren. Als je vaker bitloos wil gaan rijden en hij reageert na oefening nog steeds niet zo goed op een touwhalster, dan kan je een leren bitloos hoofdstel overwegen.

Cross rope bridles ben ik niet zo van, ik vind 6 mm touw te dun om het te laten kruisen, dan krijg je een beklemmend effect wat met zulk dun touw niet heel fijn is voor een paard. Als een paard goed bitloos gereden kan worden en het gewend is, is het vast een fijne optie omdat je dan met kleine hulpen kan gaan werken. Bij een paard die (nog) niet zo goed reageert zou ik beginnen met grondwerken met je touwhalster en leren wijken voor druk, en daarna wellicht een leren bitloos hoofdstel aanschaffen of gewoon met touwhalster door blijven rijden als het dan wel werkt :)

Bedankt voor deze reactie, heb ik veel aan! De echte basis pakt hij goed op (meestappen, meedraven, halthouden, achteruit, parkeren enz.). Heb jij tips hoe ik vanaf de grond het wijken voor druk opzij goed kan aanleren?

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 13:26

Ik had dit bitloze hoofdstel voor mijn vorige paard. Hetzelfde idee als jouw touwhalster met ringen, maar (zoals Mariett ook zegt), dit is een stuk dikker materiaal. Merrie liep er altijd heel fijn op.

Afbeelding

Het is de Amber van Barefoot trouwens

Fivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 13:35

Je hebt er nog maar 1 x mee gereden, bijna geen 1 paard rijd zomaar 'foutloos' bitloos weg. Hij had er moeite mee = Jullie hebben er allebei moeite mee.

Als je zelf nog nooit bitloos hebt gereden moet je dat ook leren. En je moet leren het je paard te leren.
Als je voorheen met bit hebt gereden (ga ik van uit) dan is naar bitloos gaan je paard leren reageren op andere druk. Veel paarden kennen al wat van deze druk doordat je ze met een halster kunt leiden. Maar rijden is anders dan leiden.

Ja, een andere bitloze optoming zou misschien in eerste instantie directer zijn, of meer lijken op druk wat je paard al gewend is, maar naar mijn mening is een normaal touwhalster het beste.
Geen extra ringetjes die kapot kunnen gaan, geen dubbele lussen, gewoon 1 simpele lus onderaan waaraan je je touw kan knopen en that's it.

En dan ermee leren omgaan, voor beide. Handig filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=j2Zy5pxIAsI

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 13:42

Akkoord Fivaldi maar niet als je met aanleuning rijdt. Dan is een touwhalster veel te dun en te scherp. Ik heb ook een tijd op touwhalster gereden, zonder contact en dat ging goed. Maar als ik een minuutje constant contact had werd mijn verzorgpaard kribbig, werkte te scherp in en was nochtans een touwhalster van breder touw dan normaal

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 13:43

Fivaldi schreef:
Je hebt er nog maar 1 x mee gereden, bijna geen 1 paard rijd zomaar 'foutloos' bitloos weg. Hij had er moeite mee = Jullie hebben er allebei moeite mee.

Als je zelf nog nooit bitloos hebt gereden moet je dat ook leren. En je moet leren het je paard te leren.
Als je voorheen met bit hebt gereden (ga ik van uit) dan is naar bitloos gaan je paard leren reageren op andere druk. Veel paarden kennen al wat van deze druk doordat je ze met een halster kunt leiden. Maar rijden is anders dan leiden.

Ja, een andere bitloze optoming zou misschien in eerste instantie directer zijn, of meer lijken op druk wat je paard al gewend is, maar naar mijn mening is een normaal touwhalster het beste.
Geen extra ringetjes die kapot kunnen gaan, geen dubbele lussen, gewoon 1 simpele lus onderaan waaraan je je touw kan knopen en that's it.

En dan ermee leren omgaan, voor beide. Handig filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=j2Zy5pxIAsI

Ik heb enkele keren bitloos gereden op het paard van een vriendin, met touwhalster en neckrope. Omdat ik nog een beetje aan het uitproberen ben of dit iets voor ons is, wil ik nog geen bitloos hoofdstel kopen :)

We hebben er inderdaad allebei moeite mee, daarom komt die vriendin me helpen. Voorlopig ga ik denk ik vooral met gewoon hoofdstel rijden en flink oefenen met op zit rijden, ondertussen grondwerken en dan over later weer proberen.

edit: http://www.divoza.com/nl/pagony-start-laag-hoofdstel
Zo'n hoofdstel heb ik gebruikt voor lange lijnen met een shet, bakstukken voor bit eraf en teugels aan de ringetjes. Dat kan met rijden ook toch?

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 13:59

Wat ik zie op de foto waarop je rijdt, is dat je constante druk hebt. Dat moet je sowieso niet doen met een touwhalster, daar is het niet geschikt voor want dan gaat het touw snijden. Je kan dat wel doen met een ander bitloos hoofdstel, zoals een sidepull. Als ik zelf met touwhalster rijd, bevestig ik mijn teugels niet aan de onderste lusjes maar aan de zijkanten. ik heb daar geen ringetjes zitten, maar ik klik de haakjes gewoon net voor de knopen op de neus.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 14:03

Ik reed inderdaad met te veel druk op een gegeven moment. Falco is heel moeilijk fijn op zit te rijden, ik denk dat een optoming waarbij constante druk wel kan, inderdaad meer geschikt voor ons is.

Afbeelding
Ik denk dat ik ga voor zo'n hoofdstel, bakstukken voor het bit eraf halen de teugels aan de ringen. Dit heb ik eerder gedaan met lange lijnen, dat ging toen goed :)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:09

Ik wou net zeggen, als goedkope tussenoplossing, zo'n neusriem aanschaffen.
Veel ruitersportzaken hebben een bak met van die losse neusriemen.

Of anders teugels aan een stalhalster, waarvan de neusriem verstelbaar is, zodat ie niet te los kan zitten en omhoog schuift.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:12

Je kan het zeker uitproberen met zo'n neusriem. Ik heb zelf ook een bitloos hoofdstel gemaakt op die manier. Maar ik merk dat mijn bijrijdpaard gewoon beter loopt op een touwhalster, en nog het allerbeste zonder hoofdstel met alleen een neckrope. Als ik wat serieuzer wil rijden en dressuren, gebruik ik wel haar hoofdstel met bit. Ik ga nog op zoek naar een bitloos hoofdstel waar ze wel ook met constante druk fijn op loopt.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 14:17

De voornaamste reden dat ik bitloos wil rijden, is dat hij heel hard in z'n mond is. Ik rijdt hem nu pas 4 weken en je moet letterlijk trekken om hem halt te laten houden. Dit wil ik eigenlijk niet en ik kan het er ook niet uitkrijgen met 1-2x in de week rijden, omdat ik niet de enige ben die hem rijdt. Daarom wil ik dus kijken of bitloos rijden lukt. En ik vind het ook heel leuk om te doen.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:27

Hoe te leren wijken voor druk: heel zachtjes met je vingers op de plek van de neusriem (twee vingers onder het jukbeen) duwen (héél zacht, bijna onmerkbaar beginnen en wat opbouwen), tot het paard met zijn hoofd weggaat voor de druk. Dan laat je direct los. Dit bouw je zo steeds op tot hij er subtiel op reageert en met de kleinste druk al zijn hoofd weg doet. Dan doe je je touwhalster erom en doe je precies ditzelfde, maar dan met touwhalster. Je 'trekt' (heel voorzichtig dus) bijvoorbeeld je rechterteugel aan, en als hij zijn hoofd naar rechts doet is dit top en dan laat je direct los.
Iets betere uitleg:
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... wijken.htm

Even opletten met de neusriem in je linkje: dit is een lage neusriem en het kan dus zijn dat het 'bakstuk' wat eraan zit te lang is en niet hoog genoeg kan. De neusriem hoort echt twee vingers onder het jukbeen, dan is zit het op een stevig stuk schedel en niet op het zwevende neusbeentje oid :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 14:35

Afbeelding
Bij lange lijnen had ik hem op deze hoogte, dat is goed toch?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 14:46

Lange lijnen doe ik met een kaptoom van leer.
Ik ben veel bezig geweest met stappen, halthouden, achteruit en weer voorwaarts, dat ik er naast stond. Dus stond ik er niet achter of zat ik er op.

Ik probeer altijd de hulpen zo minimaal te houden.

Heel veel geduld, en met kleine hulpen bevestigen met grote beloningen (aaien). Dan komt het vanzelf.

PS: Dit gaat ook om een friese merrie :D

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 15:19

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Hoofd ... sriem.html

vind dit een geweldig ding! Sidepull effect, alleen zet je dan gewoon deze neusriem op je gewone hoofdstel. Is voor de meeste paarden duidelijker dan een touwhalster :) En volgens mij is dit ook nog is goedkoper dan een heel nieuw hoofdstel...

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:17

@EskeGirl ik zie het niet heel erg goed daar. De foto die Graffi86 postte laat een paard zien die de neusriem op de goede hoogte heeft :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:51

Je kan natuurlijk altijd eens proberen hoe je paard reageert op het sturen met teugels aan de zijkant zoals bij een side-pull hoofdstel (zoals de Amber die Graffi post) door simpelweg je teugels aan de zijkanten van een goed aansluitend halster te bevestigen :j

Speciaal een normale neusriem (die er niet voor bedoeld is) kopen zou ik zelf niet doen, dat is zonde van je geld, dan kan je beter meteen een leuk touwhalster met ringetjes aan de zijkant kopen want die kan je altijd nog als gewoon touwhalster gebruiken zoals je toch al wilt :)

Een CRB (Cross Rope Bridle) is ook een goed idee inderdaad! :j

Die is op zich 90% vergelijkbaar met een normaal touwhalster, je "remt" op dezelfde manier alleen je hebt een veel duidelijker zijwaarts sturend effect doordat de lusjes niet aan elkaar vast zitten.

In principe heb je i.m.o. ook geen "beklemmend effect" ermee zoals Mariett zegt :?

Bij andere kruisende optomingen vind ik dat wel, maar een CRB heeft dat i.m.o. niet, ik rij er erg graag mee, veel liever dan met een side-pull of normaal gekruist hoofdstel :)

Overigens staat op de foto van Ssmarty geen CRB zoals die origineel bedoeld is, want hier zie je dat er maar 2 touwtjes door het ringetje gaan terwijl bij het originele ontwerp alle 4 de touwtjes door het ringetje horen te gaan.

Je kan een CRB overigens ook als gewoon touwhalster gebruiken, door simpelweg je touw of teugels door beide lusjes heen te halen. dan werkt het weer als 1 geheel.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 20:21

Kleine update: heb met hem op de grond gewerkt voor zijwaartse druk, vandaag weer een half uurtje bitloos gereden en het ging al beter! Ik blijf voorlopig met gewoon touwhalster rijden :)

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:33

Fijn dat het beter ging!