problemen met zadelpasser

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardje2013

problemen met zadelpasser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 10:43

Hallo allemaal

Normaal open ik niet vaak een topic maar ik baal op dit moment toch wel een beetje, dus probeer hier maar even om raad te vragen.

Op dit moment ben ik in het bezit van een 4 jarig paard.
Ik had voor mijn andere paard die nu verkocht is een hulsebos zadel.
Dit paard was alleen erg breed en mijn jonge paard erg smal dus ik heb de zadelpasser gebeld met de vraag of ze ook een niet al te duur 2de handszadel hadden liggen waar ik tijdelijk mee voor uit kon.
Nou zadelmaker kwam en vroeg of ik niet liever met mijn hulsebos zou rijden, ja natuurlijk alleen volgens mijn idee zou dit nooit kunnen. Ja dat kon wel hij kon blokjes op de boom zetten zodat het smaller werd en dan moest het goed zijn, dit zou mij 200 euro kosten. En dit heb ik dus gedaan. Ik moest mijn zadel zelf ophalen is niet gecontroleerd.

Heb het zadel terug gekregen en eigenlijk leek dit best goed. Nu 3 maanden later kon ik mijn vinger niet meer tussen schoft en zadel krijgen, omdat ik het niet vertrouwde heb ik hulsebos zelf gebeld.

Nou zegt hulsebos dat dit zadel nog veel te ruim is en weer aangepast moet worden voor 300 euro.
Ik vraag mij dus af is mijn paard in 3 maand gewoon veranderd of heeft mijn eerste zadelmaker hem gewoon niet goed passend gemaakt. Ik zou hem hier graag even over bellen maar weet niet of ik in mijn recht sta.

Heb hier geen Namen genoemd omdat ik niemand zwart wil maken. Deze zadelmaker heeft mij altijd goed werk geleverd.
Laatst bijgewerkt door paardje2013 op 12-06-15 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Re: problemen met zadelpasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:46

Er mist denk ik een stuk tekst?

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 10:51

Drukte perongeluk op de verkeerde knop haha het hele verhaal staat er nu op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:01

Wat ik vreemd vind aan dit verhaal is dat de zadelmaker jouw zadel aan heeft gepast en hem vervolgens niet op je paard heeft zien liggen.
Persoonlijk was ik daar niet mee akkoord gegaan.
Ik zou hem bellen en het probleem voorleggen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:03

Dat vind ik ook vreemd, het paard is niet gezien door de zadelmaker maar het zadel is wel aangepasT?

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 11:05

Zo gaat deze meneer altijd te werk heb hem altijd gehad als zadelmaker en heb hier dus nooit een probleem in gezien tot nu dus. Ik ga hier geen naam noemen mag via pb

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 11:16

Ja geen idee joolien het is toch wel een ervaren zadelmaker. zijn ook zeer tevreden klanten te vinden hier op bokt. Vandaar dat ik nu niet goed weet of dit nou gewoon pech is om dat er toch wel een fout is gemaakt

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 11:16

Ja vooraf is het paard gezien er is gereden en Hij heeft haar gemeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:17

Is je paard erg veranderd in de bespiering?
Het gaat wel om een 4-jarige, die kunnen erg snel veranderen. :j

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 11:22

Naar mijn idee niet. Maar dan zou ze juist nog smaller zijn geworden omdat het zadel nu nog steeds veel te breed is. Hulsebos zegt zelf dat de ligging sterk zal verbeteren maar er zal waarschijnlijk wel een onderlegger onder moeten en er dan hopelijk een jaar mee vooruit kan. nu zitten de totale kosten op 500 euro. Had ik vast een leuke 2de hands voor gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:24

Dat klinkt inderdaad niet aannemelijk.
Als ze in spieren aangekomen was of breder was geworden, zou hij juist krapper moeten zijn geworden.
Als een zadel niet goed past, kun je wel last krijgen van spierverlies, maar dat zou je dan wel moeten kunnen zien.

Ik denk dat ik als ik jou was alsnog voor een goed passende tweedehandse zou gaan, zonder onderlegger.

Ruitermania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:26

Wij hebben ook goede ervaringen met Hulsebos, niemand anders mag meer iets aan onze zadels doen. Het advies van Hulsebos kun je volgen, maar goed begrijp dat het € nu lastig is om keuzes te maken.

Misschien kan Hulsebos het zadel inkopen ? En hebben ze een goed tweedehandszadel ervoor terug?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:29

Wat zegt de betreffende zadelmaker zelf hierover?

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 11:32

Ja alleen de zadelmaker van hulsebos zei dat ik met een ander zadel de zelfde problemen zou krijgen met aanpassen. Dus het zou eigenlijk niks uit maken kwa geld

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 11:33

Hulsebos zegt dat het zadel niet nu niet past. Met aanpassing zal de ligging sterk verbeteren.

Met andere zadelmaker nog geen contact gehad, omdat ik niet weet of ik hier mee wel in mijn recht sta

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:40

Geef iig de zadelmaker de kans om paard en zadel te bekijken als je tot nu toe steeds tevreden bent geweest... Iedereen maakt weleens een foutje. Bel hem iig met jou verhaal, zo heeft hij toch geen enkele kans om zijn werk uit te leggen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:43

Ik denk het niet, het is inmiddels een paar maand geleden en het paard kan gewoon veranderen. Ik denk niet dat je nog garantie hebt of de veranderingen die destijds aan het zadel zijn aangebracht.
Maar ik zou hem bellen en het overleggen. Of als je twijfelt aan zijn kunde een ander laten komen en die naar het zadel (of naar een ander zadel) laten kijken.

Mijn zadelpasser komt vrij regelmatig, omdat mijn paard nogal wisselt qua omvang (Haflinger die zo nu en dan haar graaskorf af weet te krijgen en dan dus weer ontploft, of door training aankomt qua spier, om vervolgens door een blessure stil te staan en die spieren weer kwijt raakt). Maar dan moet ik wel gewoon elke keer een nieuw consult of een nieuw kopijzer (zadel met verwisselbaar kopijzer) betalen.
Kijk, als het nou direct niet goed was, dan is de zadelpasser wat aan te rekekenen, maar het leek in eerste instantie goed toch?

Wat overigens ook kan, is dat de blokjes op de boom niet goed zaten/zitten, en dat zou evt wel onder de garantie vallen.

Ik zou hem dus gewoon bellen en het probleem voorleggen en kijken met wat voor oplossing hij komt. Misschien heeft hij wel een foutje gemaakt en wil hij dit dolgraag rechtzetten. You never know. Ik zou dus gewoon even bellen.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 11:47

Nee dat ben ik met je eens ik zal ook niet zeggen dat het zijn schuld is. Anders had ik hem ook gewoon weer gebeld maar had er in dit geval niet zo veel zin in om mijn zadel daar weer weg te moeten halen, is toch best een stukje rijden

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:00

paardje2013 schreef:
Nee dat ben ik met je eens ik zal ook niet zeggen dat het zijn schuld is. Anders had ik hem ook gewoon weer gebeld maar had er in dit geval niet zo veel zin in om mijn zadel daar weer weg te moeten halen, is toch best een stukje rijden

Ah ok, misschien kan je met hem afspreken dat ie langs komt als hij in de buurt is?
Of je kijkt op www.happyhorseadvies.nl. Zij komt aan huis en levert top producten! Ze is zelf ook zadelmaker en niet alleen Zadelpasser, dus ze kan heel veel. Ook heeft ze een ruim assortiment (tweedehands) zadels.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:12

Mijns inziens, als je paard smaller wordt in schouderregio (en dat is denk ik bij jou, want je zegt dat het zadel nu ineens strak op de schoft ligt) dan heb je óf een paard dat veel te dik was en vet kwijt raakt, of een paard dat spieren kwijt raakt (dan wel door slechte training, dan wel door knellend/niet passend zadel. Wat nog wel zou kunnen is dat de kussens wat ingezakt zijn door gebruik, maar dat zou naar mijn idee niet zó veel verschil moeten maken.

Kortom, zadel past nu niet. Ik zou terug gaan naar je eerste zadelmaker en eisen dat hij het in orde maakt. Wil hij dit niet dan misschien proberen geld terug te krijgen en het alsnog door een goede zadelmaker laten doen. Een goede zadelmaker is er wat mij betreft eentje die ALTIJD komt kijken en voelen na een aanpassing aan het zadel. Aangepast mee geven zonder te komen kijken zou ik ééécht niet tof vinden!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:27

Ik ben het eens met mijn voorganger. Ik stel mij wel 1 vraag. Dit is enkel gezegd via telefonisch advies? Kan het niet zijn dat je paard door training is bijgekomen en het aangepaste zadel daardoor net te smal is geworden ipv te breed?

Verder zou een zadelpasser die een aangepast zadel niet eens komt bekijken hier niet meer welkom zijn... Ik moest van mijn eigen passer zelfs echt testrijden na het passen met de mogelijke zadels zodat hij kon zien hoe het zadel lag eenmaal ik reed. Hij heeft daardoor lang moeten uittrekken en vond dit helemaal niet erg, die service hoort volgens hem bij het zadelpassen.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 08:52

Nee niet via telefoon advies hulsebos is bij mij geweest op te kijken. Ik heb besloten dat ik mijn zadel aan laat passen Door hulsebos. Ik wil graag een goed passend zadel op mijn paard,en heb bij hulsebos een beter gevoel helaas is hebben ze het erg druk en ben ik een maand mijn zadel kwijt. Maar dit zal paard lief wel niet heel erg vinden haha

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 13:18

Blokjes op de boom?!? :x Heb je niet ontzettende piekbelasting op de boompunten?

En inderdaad altijd nalaten kijken na een aanpassing.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 13:28

Vraag mij hetzelfde af als @Dapnik : "blokjes op de boom" klinkt zeer onprettig, en kan nooit een doelmatige oplossing zijn. Ook komt daarmee het hele zadel uit balans te liggen. Volgens mij KUN je het met zoiets simpels niet oplossen.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 13:47

ja ik weet niet hoe dat zit hij zei dat hij zo de boom niet hoefde aan te passen ik ben nog al een leek in zadelpassen dus ik vertrouw dan maar op mijn zadelmaker -O-