Springzadelzoektocht, wie helpt mij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponycrosserr

Springzadelzoektocht, wie helpt mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 15:45

Hoihoi,

Bedankt dat je in ieder geval de moeite doet om dit topic te lezen, want echt, wat is een springzadel vinden moeilijk.

Ik heb op mijn smal gebouwde paard nu een veelzijdigheidszadel liggen, om precies te zijn de kieffer Munchen, 17 inch en boommaat 32.

Ik heb dit zadel vorig jaar bij Divoza Leek gekocht en we hebben het daar met een winkelmedewerker ook op mijn paard gepast.
Aangezien mijn paard toen vijf jaar was en nog maar drie maanden onder het zadel was, weet ik niet of het zadel nu nog wel goed past.

Nu eerst een foto van mijn paard, voor het idee erbij, ik denk dat dit de foto met het beste totaalbeeld is:
Afbeelding

Nu zoeken we voor een springzadel en het handigst leek mij om naar Divoza te gaan en daar weer één te kopen, maar ik zag dat ze niet veel passende zadels hadden. Dus dacht ik dat we dan misschien het beste één ergens tweedehands konden kopen en met dat zadel + mijn paard naar Divoza te gaan en dan kijken of hij daar goed passend gemaakt kan worden en anders hem weer terug brengen.
Maar dan heb ik natuurlijk eerst wel een zadel nodig die redelijk past.

Ik heb een aantal tweedehands zadels gevonden en nu wou ik aan jullie vragen wat jullie ervaringen met deze zadels zijn en wat jullie het beste lijkt.

Hier de zadels die ik gezien had:

Br Jos Lansink close contact champion II, deze is nieuw en heeft een medium boom, het is bieden vanaf €600,-.

Kieffer Nobert Koof, weinig gebruikt en in nette staat, met een medium boom en een vraagprijs van €500,-.

Kieffer Jump Varrio, bijna nieuw, medium boom, geen vraagprijs.

Prestige appaloosa, goed onderhouden, boommaat 32, vraagprijs €700,-.

Ik had ook twee Stubben Edelweis de luxe zadels gezien. Eén van drie jaar oud en één van 1 jaar oud. Bij die van drie jaar oud staat de boommaat niet bij maar bij de ander staat boommaat 31. Die van 1 jaar oud heeft een vraagprijs van de helft van de nieuwprijs.

Kent en Masters s-line, als nieuw, medium kopijzer, vraagprijs €800,-.

Passier paragon, boommaat 31 medium/wijd, goed onderhouden, vraagprijs €425,-.

Prestige Sidney, boommaat 32, weinig gebruikt, vraagprijs €1350,-.

Prestige Goldstar, boommaat 33, 3 jaar oud, zeer goede staat, vraagprijs €1500,-.

Prestige Versailles, boommaat 33, 3 maand gebruikt, zeer netjes, vraagprijs €1500,-.

Dat waren ze, een heleboel dus, je ziet dat er wel verschillende boommaten tussenstaan, aangezien ik niet weet of dit kieffer zadel met boommaat 32 nog goed past, heb ik niet gelijk alle andere boommaten er uit gefiltert. Ik weet namelijk ook niet of boommaten per merk nog erg verschillen. Ik heb hier dus ook nog een aantal van boommaat 31 tussen staan, ik denk dus dat dat wel te klein is, of niet?

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen, heel erg bedankt alvast!

hoogendroog

Re: Springzadelzoektocht, wie helpt mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:51

Oriënteer jezelf eerst eens op welke zit je wil: vlak, halfdiep of diep. Als je dat weet zul je al wat makkelijker een keuze kunnen maken uit het aanbod.

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:55

over het algemeen passen prestige zadels bijna overal op.
ik had voorheen een prestige (ik meen Sidney of de goldstar)
Toen werkte ik op een stal waar ik gemiddeld 8 paarden p/d reed met dit zadel deze lag vrijwel goed op elk paard.

Nu heb ik een bates australia caprilli springzadel deze ligt ook goed op vrijwel elk paard.
gebruik deze voor mn eigen paarden en zelfs pony's en voor de paarden en pony's van mijn klanten

Zelf heb ik net als jou ook een vrij smal paardje wel met iets minder schoft dan die van jou dus ik weet hoe lastig het is een passend spring zadel te vinden (smalle boom, brede brug, kleinere inch maat(16,5/17)

vaak zijn de maten vergelijkbaar maar ik merk ook dat er verschil in zit waar de zadels gemaakt worden.
bijv.de meeste Italiaanse zadels vallen vaak wat smaller uit dan bijv. een duits zadel
dit zul je toch zelf moeten ondervinden wat voor jou en je paard fijn is.

succes met je zoekt tocht ;)

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 16:05

Ik wil denk ik niet een heel vlakke zit, ik denk dat half diep het beste voor mij is. Ik wil wel een zadel waar ik wat steun aan heb, maar ik wil ook weer niet helemaal vast zitten. Ik zou niet weten hoe ik me er verder op zou moeten oriënteren :o

Dankje BeauWertz! De prestige zadels zijn wel een stuk duurder, als ze het echt waard zijn, wil ik er wel 1 kopen, maar ik zou het liefst toch wel een wat goedkopere willen, ik denk dat dat ook wel gaat lukken, maar het is wel lastig als je er zelf niet heel veel vanaf weet.

Ik zag bij het passier zadel staan dat het boommaat 31 was, maar er stond ook bij medium/wijd, dat snap ik dan weer niet zo goed.

Het Jos Lansink zadel, het prestige appaloosa en het Kent & Masters zadel spraken mij ook wel aan.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 16:13

Op mijn vorige paard (hoge schoft, normaal van breedte en rechte rug) bleef een prestige niet liggen.
Heb verschillende modellen en boommaten geprobeerd, maar alles gleed naar achteren..

Toen een stubben erop gelegd en deze lag als een huis.
En mijn ervaring is dat je in een stubben meer in balans zit.. maar das mijn ervaring.

Let wel.. de boommaten van stubben en prestige schelen in maatvoering.. :j
Een stubben met boommaat 30 komt ongeveer overeen met prestige boommaat 32.

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 16:15

als je graag een "dressuur"springzadel wil zou ik eens kijken voor een ruiz diaz een jongen uit mn klas (NHB) die reed hiermee rond (hij is een echte dressuur prikker die veel steun wilde of iig het idee wilde hebben dat hij in een dressuur zadel zat) ook een albion geeft veel steun , prestige trouwen ook ik had er eentje met gel zitting omdat ik moeilijk kan zitten door een ongeluk in het verleden (pinnen in mijn rug) ben benieuwd welke het word

#up ik heb juist de ervaring dat stubben vrijvlak is hard kan zijn

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 17:06

Vervelend dat de maatvoering verschilt, maakt het zoeken nog lastiger..
Ik ben juist niet echt van de dressuur, ik wil ook niet echt met diepe zit, maar ook niet extreem vlak, dat je wel wat steun hebt. Ik heb wel eens op een dressuurzadel gezeten waar je echt helemaal vast zat, dat hoeft van mij echt niet, maar ook niet dat je het gevoel hebt dat je op een pannekoekzadel zit, bij wijze van spreken :+
Daarom denk ik dat half diep voor mij het geschikst is.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 18:03

Weten jullie ook of de prestige zadels verschillen qua maat van de kieffer zadels.
Het prestige Appaloosa zadel lijkt me wel wat, maar dat is boommaat 32.

Heeft er nog iemand speciaal ervaring met dat zadel, het is al een wat ouder zadel, maar hij kost €700,- en hij is verder nog helemaal goed. Hij is van prestige dus ik denk wel goede kwaliteit en als het leer enz. goed is, maakt het toch niet zo veel uit dat hij al wat ouder is?

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 08:26

Ik denk dat ik achter het prestige appaloosa zadel aan ga!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:35

Kieffer Norbert Koof! Ideaal voor springen en cross. De Jump Vario is volgens mij de nieuwe naam voor dit zadel.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:02

Ik heb hier nog een super mooie Euroriding Jade 17,5 inch medium/wide liggen (boommaat 3) met super mooie handige ainsley springsingel en flexibele beugels. 400,00 totaal.

Als ik zo vrij mag zijn :D

Weet niet waar je woont?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:13

Divoza staat niet ontzettend bekend als geweldige zadel pas service. Misschien kun je een zadelmaker met veel tweedehands langs laten komen?

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:34

Ik zou voor de goldstar of appaloosa gaan. Goldstar zit er lekker alleen wat vlak. Appaloosa zit gewoon fijn.

Prestige past over het algemeen op erg veel paarden redelijk goed. Stal waar ik rij leggen ze die ook bijna op alles.

Jammer dat jou paardje een redelijk smalle rug heeft als ik het zo zie. Brede rug is makkelijker zoeken.

Ik raad je prestige aan, wel duur, maar dan heb je wel iets.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 10:37

De kieffer Jump Vario leek me inderdaad ook wel heel mooi, maar ik kreeg net een mailtje dat de vraagprijs daarvan €1400,- was en dat vind ik toch behoorlijk veel geld :o
De Kieffer Nobert Koof leek me wel wa, maar die is helemaal in Maastricht, ik woon in Friesland, dus eigenlijk valt die ook af. Ik had eerst niet gezien dat die zo ver weg was.
Ik wil er inderdaad ook graag mee crossen, dus het zadel moet daar ook geschikt voor zijn.

17,5 inch is mij te groot en medium/wide is mijn paard ook te groot ;) Maar wel bedankt, jullie mogen hier best zadels aanbieden!

Ik wou ook wel een zadelmaker laten komen, maar er zijn er vrij weinig die veek 17 inch springzadels hebben liggen. Als jullie nog tips hebben van zadelmakers die dat wel hebben en in Friesland komen (ik wil er ook wel met paard en al heen hoor) dan hoor ik dat graag :)

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 10:41

Kozbi, de Goldstar is me inderdaad wel erg duur, ik denk dat ik ook wel een goed zadel voor een iets lagere prijs kan kopen :o
De appaloosa is €700,- die is dus wel te betalen. Ik denk dat ik daar eens achter aan ga, het is wel al een ouder zadel, maar nog wel netjes, dus maakt dat dan uit, en is €700,- dan een redelijke prijs?

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:48

ponycrosserr schreef:
Kozbi, de Goldstar is me inderdaad wel erg duur, ik denk dat ik ook wel een goed zadel voor een iets lagere prijs kan kopen :o
De appaloosa is €700,- die is dus wel te betalen. Ik denk dat ik daar eens achter aan ga, het is wel al een ouder zadel, maar nog wel netjes, dus maakt dat dan uit, en is €700,- dan een redelijke prijs?

Appaloosa zou ik zeker doen, hij zit igg fijn en ja je moet maar kijken of die past want dat is altijd even gokken. Voor een 2e hands prestige vind ik tussen de 500-900 wel een goede prijs. Vooral omdat het leer gewoon super kwaliteit is en het zijn nieuw dure zadel hoor en ook passen ze bijna op alles dus je hebt dan veel voordelen.

Ik zou daar zeker een naar kijken!
Als ik het goed heb lag die hier op een smalle vos van een klant. Jammer dat ie weg is anders zou ik fotos voor je maken.

Ik heb trouwens een Prestige paris. Ook een super zadel maar wel breed, misschien ook smaller te vinden? Als je een foto wil pb je maar! :D

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 11:05

Ik had al contact gehad met degene van het appaloosa zadel, ze woont niet ver weg van mij dus we kunnen passen, dat is natuurlijk heel fijn. Ik heb al heel veel gezocht naar zadels op Marktplaats en op Bokt, ik heb haast alles op geslagen wat me wel wat leek, dus ik denk dat ik die prestige paris niet ga vinden, tegen een voor mij betaalbare prijs. Gelukkig zijn er genoeg andere fijne zadels :)

Ik ga zeker achter dat appaloosa zadel aan!

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:15

ponycrosserr schreef:
Ik had al contact gehad met degene van het appaloosa zadel, ze woont niet ver weg van mij dus we kunnen passen, dat is natuurlijk heel fijn. Ik heb al heel veel gezocht naar zadels op Marktplaats en op Bokt, ik heb haast alles op geslagen wat me wel wat leek, dus ik denk dat ik die prestige paris niet ga vinden, tegen een voor mij betaalbare prijs. Gelukkig zijn er genoeg andere fijne zadels :)

Ik ga zeker achter dat appaloosa zadel aan!

Hijs idd wel duur haha.

Nou super voor je! Ik hoop dat ie past en het iets voor je is meid!!

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 09:35

We zijn er gister op uit geweest, met paard en al. Eerst met paard het prestige appaloosa zadel op gehaald en daar ook even gepast, het leek al wat smal aan de voorkant, maar toen we aansingelden en ik er even op ging leek het al een stuk beter. Dus het zadel toch even mee genomen naar de Divoza om er duidelijkheid over te krijgen. Daar zeiden ze dat het wel kon, maar dat hij niet echt mooi lag, hij was behoorlijk smal aan de voorkant waardoor hij achter omhoog kwam te staan en niet veel draagvlak had, we besloten dus om dat zadel terug te brengen. Bij de Divoza gaven ze nog een aantal suggesties over wat waarschijnlijk beter zou passen en ze lieten nog een prestige roma op mijn paard zien die als demo zadel in de winkel had gelegen. Dat zadel paste zo goed dat we hebben besloten om die dan te kopen, we zijn dus toch nog geslaagd!!

2001luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:17

Zoek een goed zadel op Marktplaats! Kijk eerst welke maat boom en hoeveel inch. Dan kijk je verder en zoek je jou perfecte zadel. Dan pas je hem op je paard en als je er geen verstand van hebt neem je iemand mee die je precies kan zeggen of het zadel goed ligt! 8-)

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:42

ik heb een zelfde type paard, en kwam niet weg met de prestige, die ik dus direct de verkoop in heb gegooid, heb nu een macrider, en dat is het eerste zadel ( want ook dressuur is bagger te vinden) wat ik er op heb gelgd en direct goed lag, de schoft vrij bleef en er genoeg ruimte blijft om door te ontwikkelen.
helaas voor mij is deze wel zwart temidden van al mijn bruine spullen, maar passen is 100% belangrijker.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 06:22

In mijn vorige bericht zei ik dat ik een zadel bij de Divoza gekocht heb, de prestige roma, dus ik ben geslaagd ik heb er zondag ook al mee gesprongen, hij zit nog goed ook :D Maar toch bedankt nog!

Bij mij is het zadel bruin ipv al mijn zwarte spullen, wel jammer, maar inderdaad gaat het om het comfort van paard en ruiter en niet om de mooi.