Hoe zelf een boomloos pad maken ? Wie kan mij helpen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Hoe zelf een boomloos pad maken ? Wie kan mij helpen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 21:20

Hallo Bokkers ,

sinds een maandje ben ik overgestapt naar boomloos zadels voor mijn tinkers . Ik heb 2 Barefoot zadels , Cherokee en Notting Hill . Ik heb ze via Bokt markt gehaald. Nu heb ik voor beide zadels een pad, graag wil ik er voor mijn zadels nog een paar bij hebben. Zodat ik kan afwisselen en op tijd de pad in de was kan doen. De Barefoor pad zijn best prijzig , ook 2ehands.

Nu zit ik er aan te denken om zelf de pad te gaan maken. Wat heb ik allemaal nodig , welke stof en waar kan ik dat halen ? Ik hoor het graag.

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 23:46

Bokker Dabo (volgens mij) is hier goed in denk ik, die weet alles van creabea zijn met je pony.
Ze heeft ook een website (http://dabo-design.nl/paardenhobby/) maar daar staat zo 123 niks op.
Verder is er volgens mij een topic met bokkers die zelf dingen ontwerpen.
Ik weet niet of daar wat staat, maar je kunt het proberen..
Ik zal hem wel even zoeken

edit; gevonden deel 1: [YRT] Paardenspullen ontwerpen

Mayflower_

Re: Hoe zelf een boomloos pad maken ? Wie kan mij helpen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 07:59

Ik heb destijds zelf inlagevakken gemaakt op mijn zadeldek en kocht dan losse (tweedehands) inlages. Was voor minder dan 20 euro klaar. :)

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 16:49

Ik heb zelf wel eens een dekje gemaakt. Oude jas kapot geknipt voor de vulling, en een hoes voor over je matras heen ook kapot geknipt voor de uiteindelijke kleur. Jammer genoeg gaat dit kreukelen (komt door de jas). Mijn tip dus: gebruik fiber fill. Heerlijk spul! Worden de originele dekjes volgensmij ook van gemaakt. Je moet er wel zelf op letten dat de stof niet gaat kreukelen...
Je krijgt gegarandeerd een heel mooi resultaat! :D

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 21:48

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 22:08

moorcats schreef:
Fiberfill is niet geschikt om een boomloos zadelpad mee te maken, is niet drukverdelend. Je zou wel je huidige pads na kunnen maken van stof van bv de markt, suedine ofzo en dan losse inlages erbij kopen.
http://www.boomlooszadelbecidor.nl/c-18 ... in-de-pad/

Volgens mij wordt de fiberfill gebruikt om het hele dekje 'body' te geven, zodat het niet gewoon twee lapjes stof zijn. De inlages komen daar dan nog eens onder.

Ts, heb je een maat 1 of een maat 2 zadel?

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 06:26

Oh sorry, dat wist ik niet...

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 06:52

Dobbelicious schreef:
moorcats schreef:
Fiberfill is niet geschikt om een boomloos zadelpad mee te maken, is niet drukverdelend. Je zou wel je huidige pads na kunnen maken van stof van bv de markt, suedine ofzo en dan losse inlages erbij kopen.
http://www.boomlooszadelbecidor.nl/c-18 ... in-de-pad/

Volgens mij wordt de fiberfill gebruikt om het hele dekje 'body' te geven, zodat het niet gewoon twee lapjes stof zijn. De inlages komen daar dan nog eens onder.

Ts, heb je een maat 1 of een maat 2 zadel?

Mijn beide zadels zijn maat 2.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 22:25

jansje73 schreef:
Mijn beide zadels zijn maat 2.

Oke, dan wordt het al moeilijk, maar je zou ook een bestaand dekje kunnen nemen en daar inlagevakken onder kunnen naaien. Maar voor de maat 2 zadels zijn de bestaande dekjes vaak te kort wat ruglengte betreft.

Edit; dit heb ik zelf gedaan, ik zou je eventueel foto's kunnen sturen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 22:30

Sowieso die pads niet veel gaan wassen hoor. Het materiaal kan best wat hebben maar wordt er uiteindelijk niet echt beter van en de schokabsorbeer functie is te belangrijk om verloren te laten gaan. Ook met zelf maken zou ik wel heel goed opletten dat het materiaal echt goed de schokken absorbeerd en overal echt even dik is.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:48

Ik heb wel eens een boomloos zadeldekje gemaakt, met uitneembare inlagevakken. De inlages gaan dus ook niet mee de wasmachine in. Wat belangrijk is, is het tussenkanaal: het moet niet te breed zijn maar ook niet te smal. De inlages zou ik gewoon kopen bij bijvoorbeeld Barefoot, daar niet zelf mee gaan knutselen. :n

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb dus het hele dekje zelf gemaakt. Stof + fiberfill kopen op de markt, qua stof zware kwaliteit katoen zonder stretch, biezen zijn vaak lastig en die maak ik dan ook zelf met een apparaatje, ook weer van zware kwaliteit katoenstof. Kant-en-klare biezen zijn vrijwel altijd veel te smal. Die inlagevakken eerst afspelden op het dekje met de inlages op het dekje, dus zodat het precies past. Aan de voorkant de inlagevakken met klittenband afwerken. En als je klittenbandlusjes wilt maken, moet je die dus eerst op je dekje zetten en daarna pas de inlagevakken erop stikken. :Y)

Het is in ieder geval heel veel werk en als je de uren meerekent qua loonkosten, dan kun je denk ik beter gaan voor een Grandeurpad. Of je koopt dus een standaarddekje en naait daar zelf de inlagenvakken op, dat is stukken minder werk. :)

Edit: en vergeet niet de stoffen die je koopt (als je verschillende kleuren gebruikt) eerst voor te behandelen in een zout- en azijnbad en daarna wassen en daarna pas gaan knippen en naaien. Anders gaan je kleuren doorlopen en de stof kan nog wat krimpen door de was. Let op de draden die loskomen in de wasmachine; ik doe de doeken voor het wassen in een dekbedovertrek.