Spierverlies door zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Runar

Spierverlies door zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 20:10

Hoi allemaal!
Mijn IJslander heeft wegens niet meer passen van het zadel spierverlies op zijn rug opgelopen. Ik heb er iemand naar laten kijken die er verstand van had en van haar moest ik een tijd zonder zadel rijden dat heb ik nu een maand gedaan maar dit is eigenlijk geen optie. Runar is nog jong en ik moet gewoon stevig zitten wil ik hem kunnen corrigeren. Bovendien voelt hij het dat ik minder stevig dit en daar maakt hij dan ook gebruik van...
Volgens haar is het wel goed om hem juist te laten lopen want daar zouden de spieren ook weer van terug komen.

Mijn vragen zijn nu:
hebben jullie tips om de bespiering weer terug te laten komen?
En wat kan ik het beste doen met het rijden? Want ik heb nog geen nieuw zadel en ik weet ook niet of dit al het goede moment is om er een aan te schaffen.
Ik wil ook niks forceren want ik wil dat de rug goed hersteld

Alvast bedankt :)

Yenni

Re: Spierverlies door zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:12

Eerlijk? Ik zou een tweedehands zadel kopen dat goed ligt die je ook weer kan verkopen als hij weer in bespieringen zit/ groeit. Ik zou gaan longeren met hulpteugel. :) succes!

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:15

Is een barebackpad een idee? Iets minder stevig dan een zadel, maar ze zijn er met beugels, dus dan zit je beter dan zonder zadel.

Zaak is wel dat je de rug alle ruimte geeft om weer te gaan ontwikkelen, anders blijf je het probleem houden en verknal je je paard voorgoed (sorry, klink wat banketstaaf, maar spieratrofie is echt heel slecht en indien niet goed behandeld blijft je paard hier last van houden, met alle gevolgen van dien)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:18

Waarom niet gewoon een groter zadel wat je in eerste instantie aanvult met bv een prolite, zodat je je aanvulling steeds kleiner maakt als de spiermassa weer toeneemt?

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:19

Veel longeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:25

Longeren tot je een passend zadel hebt? :)

Ginnybjalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:25

Sonja schreef:
Waarom niet gewoon een groter zadel wat je in eerste instantie aanvult met bv een prolite, zodat je je aanvulling steeds kleiner maakt als de spiermassa weer toeneemt?

Dit wordt bij ons op stal ook wel eens toegepast. Als je dan regelmatig laat controleren of en wanneer de prolite er onder uit kan. Wordt ook aangeraden door mijn zadelpasser met veel ervaring met IJslandse paarden.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:29

FZ-> HAR

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:51

Ik kom dit probleem regelmatig tegen. Bij spierverlies kijk ik in eerste instantie wat het beste ligt voor de pony. Die kan bij een breder zadel al lekker gaan groeien. Dat moet je dan goed bij blijven houden (in de gaten blijven houden). Als hij er binnen een bepaalde tijd uit groeit (soms al drie maanden!), kom ik een bredere aanmeten en ik ruil de smallere in goed overleg weer om. Dit om hoge kosten voor de eigenaar te voorkomen. Wat ook kan werken is een zadel met een aanpasbare boom. Wintec heeft die, net als Bates, Kent en Masters, Thorowgood enz.

Runar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 21:17

idefix4 schreef:
Ik kom dit probleem regelmatig tegen. Bij spierverlies kijk ik in eerste instantie wat het beste ligt voor de pony. Die kan bij een breder zadel al lekker gaan groeien. Dat moet je dan goed bij blijven houden (in de gaten blijven houden). Als hij er binnen een bepaalde tijd uit groeit (soms al drie maanden!), kom ik een bredere aanmeten en ik ruil de smallere in goed overleg weer om. Dit om hoge kosten voor de eigenaar te voorkomen. Wat ook kan werken is een zadel met een aanpasbare boom. Wintec heeft die, net als Bates, Kent en Masters, Thorowgood enz.

Okee bedankt u komt dan dus ook langs om zadels te passen?
maar het kan dus geen kwaat om weer met een goed passend zadel te rijden terwijl de bespiering nog niet volledig terug is?

Runar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 21:19

Graffi86 schreef:
Is een barebackpad een idee? Iets minder stevig dan een zadel, maar ze zijn er met beugels, dus dan zit je beter dan zonder zadel.

Zaak is wel dat je de rug alle ruimte geeft om weer te gaan ontwikkelen, anders blijf je het probleem houden en verknal je je paard voorgoed (sorry, klink wat banketstaaf, maar spieratrofie is echt heel slecht en indien niet goed behandeld blijft je paard hier last van houden, met alle gevolgen van dien)

Ja maar een barebackpad met beugels schojnt dan ook weer miet goed te zijn voor de rug omdat al het gewicht dan maar op 1 punt drukt

Runar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 21:19

Sonja schreef:

Bedankt voor de tip!

Runar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 21:21

Ginnybjalla schreef:
Sonja schreef:

Dit wordt bij ons op stal ook wel eens toegepast. Als je dan regelmatig laat controleren of en wanneer de prolite er onder uit kan. Wordt ook aangeraden door mijn zadelpasser met veel ervaring met IJslandse paarden.

Okee bedankt!

Anne200

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:25

Pad eronder leggen die je kan opvullen met inleg lappen. Merk mattes
Heb ik ook en werkt super!!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:34

Runar schreef:
idefix4 schreef:

Okee bedankt u komt dan dus ook langs om zadels te passen?
maar het kan dus geen kwaat om weer met een goed passend zadel te rijden terwijl de bespiering nog niet volledig terug is?

Het kan zeker geen kwaad om met een goed passend zadel te rijden. Er zijn veel paarden waar bespiering moet verbeteren. Het is dan wel zaak om regelmatig te controleren. (Ik heb er klanten bij waar ik elk kwartaal kom.) En ja, ik meet zadels aan. :j

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:34

Anne200 schreef:
Pad eronder leggen die je kan opvullen met inleg lappen. Merk mattes
Heb ik ook en werkt super!!

Prolite is ook goed, maar ook ik vond die van Mattes erg goed.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:53

Paard laten masseren en daarna gaan rijden met een passend zadel, bijvoorbeeld een boomloos als je denkt dat je paard nog veel gaat veranderen qua bespiering.

DutchFarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:09

Zadel met lucht panels, vooral in het schouder gedeelte, de rest van de panels kan gewoon wol zijn. Dit werkte wonderen bij een paard van mij. Kunnen makkelijk worden bijgesteld en geven veel meer schoudervrijheid, waardoor ook de lange rug spieren (topline) goed gebruikt kan worden.