[WN] Welke soort pad voor paard dat veel zweet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

goldino

Welke soort pad voor paard dat veel zweet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 21:14

Ik ben op zoek naar een ( trainings) pad dat de warmte/zweet goed afvoert. Ik heb nu een pad gemengd synthetisch met lamswol maar daar ben ik niet tevreden over.
wie kan mij advies geven hierover,welk materiaal is het meest luchtdoorlatend en wordt geen broeinest onder het zadel?

Alvast bedankt voor je reactie!

superpony

Re: Welke soort pad voor paard dat veel zweet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:31

Diamond Wool of 5 star pad zijn van echt wolvilt en heel fijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 09:45

Leg een NoSweatPad van Dixie Midnight onder je zadel.
Die is van heel luchtig kunstofmateriaal; voert het vocht snel af en is makkelijk af te spuiten.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 09:46

Ik heb ANKY. Hij zweet er bijna niet onder. Alleen met echt warm weer. Maar hij zweet altijd bij de singel, hele nek, billen. Maar onder zijn dek nooit. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 09:47

Cas123 schreef:
Ik heb ANKY. Hij zweet er bijna niet onder. Alleen met echt warm weer. Maar hij zweet altijd bij de singel, hele nek, billen. Maar onder zijn dek nooit. :)

Ik wist niet dat ANKY ook in WESTERN-spullen deed ;)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 17:01

Oww.. ik heb er niet op gelet dat het om western spullen ging. Sorry

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 18:40

DubbelDun schreef:
Cas123 schreef:

Ik wist niet dat ANKY ook in WESTERN-spullen deed ;)

Is een kwestie van tijd voordat ze daarmee komt! Mark my words! :')

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 18:49

Ik vind een 5star wool felt een perfecte pad :)

goldino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 09:40

Thanks! die 5 star wool felt ga ik een bekijken.En de no sweat pad klinkt ook goed :j

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:51

Op FB groep Tweedehands Westernspullen wordt een Dixie No Sweat Vent pad t.k. aangeboden :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:15

Ik weet niet of dit een echte is voor die prijs en die van mij was ook niet grijs maar blauwig.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:13

BurningClear

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 07:28

5 star wool felt pad! Ze zijn niet goedkoop maar wel heel goed en 100% natuurlijk materiaal. Ik zou persoonlijk nooit iets waar kunststof in zit onder mn zadel leggen, zeker niet bij een paard dat veel zweet.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 08:32

Waarom niet? Als de pad daar speciaal voor gemaakt is en het zweet goed afvoert. Ik vind die pad van mij een uitkomst. Ze zijn veel koeler onder dat pad dan zo'n dikke wollen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 16:17

er is geen enkel kunststof, wat zweet afvoert, of opneemt..
dat kunnen alleen natuurlijke materialen, zoals wol of katoen.
100 % wolvilt is het beste, m.n. 5 star (hoog percentage virgin wool ), en diamond wool..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 16:50

De Dixie Midnight is 100% kunststof en voert wel degelijk het zweet af !!
In kombinatie met een wollen pad heb je dus the best of both worlds :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:44

En de airbreeze ook. Spreek uit ervaring ;)

En wat als de 100% wollen pad verzadigd is? Niet iedereen heeft een stuk of wat van die dingen liggen om de natte voldoende tijd te geven weer op te drogen. Wat overigens heel lang duurt met een 100% wollen dikke pad. Die is echt niet in 1 nachtje weer droog.
Kunststof materialen daarin tegen wel. + veel makkelijker te reinigen wat smet/stank tegen gaat.

Nee, voor mij geen wollen pads meer. :n

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:44

Je moet een beetje kijken wat je doet. Neopreen loopt het zweet onder vandaan. De rug zelf warmt natuurlijk wel behoorlijk op. Voor langere, pittige ritten of bij warm weer moet je daar over nadenken. Het is wel hygienisch met schoonmaken en een goed merk geeft goede demping etc.

Wij hebben Diamond Wool en die neemt behoorlijk veel zweet op. De rug lijkt minder warm te worden. Qua schoonmaken lijkt het mij ook niet super hygienisch, maar ja...... We hebben sinds 5jr vilt en geen huidproblemen of iets dus dat zal wel oke zijn. Ik borstel ze schoon en that's it.

Hiervoor ook wollen onderkant gehad. Dat spoot ik schoon met een hoge druk. Dat koekt meer aan, maar in principe is het hetzelfde vuil, dus dat zit ook in het vilt. Maar het werkt anders. Onze wollen singel moet je vaak wassen. De wollen touwsingel trekt haren aan, maar koekt niet aan.

Ik leg mijn pad altijd na het rijden onderste boven op mn zadel, zodat de onderkant goed droogt. Nu laatst een flinke rit gemaakt waar bij mn ruin van top tot teen nat was en het stinkt wel.

Elke pad raakt wel op na verloop van tijd. We hebben verschillende neopreen pads geprobeerd en ook de haf pad, maar de laatste vond ik echt vreselijk.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:34

Superpony wat ik heb is geen neopreen. En er zitten gaatjes door en door het pad zodat het vocht en warmte door het pad afgevoerd word. En ja, zadel word aan de onderkant nat en warm, daar heeft paardlief dan geen last meer van. En een paard is een stuk koeler onder de airbreeze pad dan onder een 100% wollen pad. Ben niet voor niets overgestapt ;)

Door je pad onderste boven te leggen loopt het vocht/zweet verder je pad in. Dat sluit de natuurlijke ademhaling van wol af. Vocht wat er na inkomt kan dan ook niet goed weg door het vocht wat er nog in zit, zeker bij intensief gebruik. Dat gaat stinken bij nat worden en is een goede broeiplaats voor bacteriën.

Nee, dank u, ik hou het bij de kunststof pad die ik heb.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:45

spicegirl schreef:
er is geen enkel kunststof, wat zweet afvoert, of opneemt..
dat kunnen alleen natuurlijke materialen, zoals wol of katoen.
100 % wolvilt is het beste, m.n. 5 star (hoog percentage virgin wool ), en diamond wool..

Natuurlijk wel. Daarom lopen hardlopers ook in synthetische shirts en niet in katoenen shirts.

Katoen neemt het zweet op en blijft nat, terwijl de speciale hardloopshirts het zweet afvoeren.

Kan me zomaar voorstellen dat dit voor pads ook kan gelden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:09

Aikon, dat is ook wel zo. Maar je hebt ontwikkeling in pads en daardoor verander je weleens van pad. Wij hadden eerst altijd standaard neopreen en ik ken nog talloze mensen die dat nog altijd gebruiken. Voor alleen trainen vind ik dat geen ramp. Veel mensen kunnen paard wel afspuiten of sponzen en pad afspuiten en te drogen hangen.

Wol heeft idd die nadelen. Onze zadels zitten in hoezen en staan niet in een kast, maar afgesloten droge ruimte. Wij rijden de oudjes niet echt in het zweet, maar laatst stonk het dus behoorlijk na een wat pittige rit en veel zweet.
De jonge hengst zweet altijd snel.

Ik kijk ook naar de demping. Wol heeft veel demping en dat had een haf pad imo vrijwel niet. Even als voorbeeld.

Ik had eerst ook pads met wollen onderzijde. Dat vond ik wel fijn, maar vond de demping wel anders en had er soms vraagtekens bij. Maar die zijn EN natuurlijk materiaal en je spuit ze schoon eens in de zoveel tijd. Net als de wollen singel, die is ook zo schoon.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 10:44

ik heb een quitpad
die is echt subliem, voert vocht af, dus blijft ook niet in de pad zitten en daarop leg je gewoon een blanket naar keuze
ook heb ik er nog een te koop mocht je interesse hebben

goldino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 20:17

quibje schreef:
ik heb een quitpad
die is echt subliem, voert vocht af, dus blijft ook niet in de pad zitten en daarop leg je gewoon een blanket naar keuze
ook heb ik er nog een te koop mocht je interesse hebben

Ik stuur je een pb :j