ervaringen sprenger novocontact bitten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vajramani

ervaringen sprenger novocontact bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 13:51

Aangezien deze bitten volgens mij nog niet lang op de markt zijn en ik geen ervaringen kan vinden over deze bitten ben ik benieuwd of er mensen zijn die hier wel al mee rijden of bekend mee zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Ben benieuwd naar jullie ervaringen, bied dit bit inderdaad wat het zegt. vind ze nogal prijzig dus wil eerst wat ervaringen lezen voor ik eventueel tot aanschaf overga.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 13:54

Die onderste kan ik wel rijmen.
De bovenste lijkt op een ongebroken trens met breuk, voor paarden met gevoelige lagen o.i.d.?

Vajramani

Re: ervaringen sprenger novocontact bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 22:57

Het bit kantelt naar voren bij teugeldruk, waar door de druk op een smaller oppervlakte werkt waardoor een effectievere en diepere inwerking wordt verkregen.

Ik heb zelf een paard wat graag rommelt met zijn tong en daarbij in de hand drukt. Dit leek mij wel een geschikt bit vandaar mijn vraag naar ervaringen. Maar blijkbaar zijn die er niet zoveel

JUDITH78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:22

De Novo contact bitten zijn inderdaad nieuw.
De enkel gebroken versie is voor paarden welke moeilijk de hand aannemen en een los vast verbinding hebben. Het middenstuk is gelijk en heeft een breed oppervlak, inwerking is zacht en mooi verdeeld over heel de tond.
De dubbel gebroken versie is voor de paarden welke erg duwerig en hangerig zijn in de mond. Deze werkt meer in op de tong randen waardoor het een 'strengere' inwerking heeft.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:16

Stiekem zijn deze bitjes niet eens zo heel erg nieuw meer. Echter zijn ze wel nieuw op de Nederlandse markt. Vandaar even verder kijken dan Nederlandse ervaringen. :)

http://www.chronofhorse.com/forum/showt ... ntact-bits

Bekijk deze link eens, hier staan nogal wat ervaringen van mensen op die het bovenste bit, dus de enkelgebroken hebben geprobeerd.
Zelf ben ik ook erg aan het twijfelen hoor, de prijs is best aardig...

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 13:14

Okay, een oud topic, maar ik gooi hem even omhoog omdat ik benieuwd ben of er inmiddels meer mensen ervaring hebben met dit bit?

Ik twijfel er een te proberen. Mijn paard loopt nu op een sprenger dynamic bustrens. Op zich best okay, maar zou soms net wat meer ontspannen verbinding willen. Het is nu meestal goed, maar blijft iets rommelig.

Dus, hebben jullie ervaring en met welke variant?

Celine_Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:10

Het lijkt er op dat ik eindelijk het juiste bit heb gevonden *\o/* ik durf het bijna niet te zeggen, maar na een aantal probeersessies accepteert mijn merrie prinses op de erwt dit bit tot nu toe het beste.
Bitfitter had hem alleen niet meer in de juiste maat.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:29

Ik volg even. Rijd nu met dynamic rs 14mm. Paard is vaak erg onrustig met mond en laat moeilijk los.

Celine_Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:11

Lindor, Millie was altijd heel onrustig met haar hoofd en mond. Met dit bit is ze veel rustiger en beter aan het bit.
Volgens mij kun je via Dochorse een novocontact proberen en binnen 2 weken terugsturen.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 11:07

Celine_Mirte schreef:
Lindor, Millie was altijd heel onrustig met haar hoofd en mond. Met dit bit is ze veel rustiger en beter aan het bit.
Volgens mij kun je via Dochorse een novocontact proberen en binnen 2 weken terugsturen.

Zag het inderdaad. Volgens de beschrijving zal de enkel gebroken het beste bij ons passen. Dochorse heeft daarvan alleen de bustrens als tester. Moet eigenlijk wel een watertrens hebben.
2e hands is helaas ook niks te vinden.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 23:24

Heb een enkel gebroken bustrens tester besteld bij dochorse. Ben benieuwd.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:22

Vandaag het bit binnen gekregen en meteen even in gedaan om te wennen. Ze vond het erg apart of dat komt doordat het enkel gebroken is? Ze was flink aan het kauwen op het bit. Weet nog niet echt wat ze er van vindt.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:12

Lindor92 schreef:
Vandaag het bit binnen gekregen en meteen even in gedaan om te wennen. Ze vond het erg apart of dat komt doordat het enkel gebroken is? Ze was flink aan het kauwen op het bit. Weet nog niet echt wat ze er van vindt.

Bit gaat retour. Ze loopt er heel slecht op.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:20

Ik zou je paard nog even tijd geven om er aan te wennen. Bij deze bitten kan het na een paar dagen ineens veel beter gaan of juist andersom in het begin gaat het heel goed en na een paar dagen wordt het minder.
Dit is de reden dat je het twee weken mag proberen.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:29

henshem schreef:
Ik zou je paard nog even tijd geven om er aan te wennen. Bij deze bitten kan het na een paar dagen ineens veel beter gaan of juist andersom in het begin gaat het heel goed en na een paar dagen wordt het minder.
Dit is de reden dat je het twee weken mag proberen.

Helaas mag ik het bit maar 5 dagen proberen. Donderdag moet ik hem sowieso retour sturen.
Morgenochtend heb ik nog les. Twijfelgeval met welk bit ik dan ga rijden.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:41

Ik heb er 1 bij Divoza gekocht en daar had ik een langere testperiode.

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 16:31

ik heb me onlangs een novo contact bit aangeschaft en ben er heel heel erg tevreden mee. Eerste keer dacht ik ... mmm t is toeval dat ze nu zo heel fijn te rijden valt,... maar ook de volgende trainingen bleef ze veel makkelijker te rijden dan voorheen. Hulpgeving kan veel precieser en veel fijner, paard reageert makkelijker ... Ik ben er in ieder geval heel erg tevreden mee

Itje20Okki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 23:34

Ik voeg mij even toe aan het gesprek. Ben zelf geïnteresseerd in dit bit. Is er nog iemand die er ervaring mee heeft?