Hoeveel invloed heeft een singel eigenlijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Hoeveel invloed heeft een singel eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 21:13

Dat vraag ik mij de afgelopen maanden erg af. Ik rijd nu met een gewonen lederen 75 cm dressuur singel.
Ik wil graag een anatomische... Maar waarom eigenlijk?

En wat is voor een paard nou prettiger? Is dat een brede, zachte, stevige, soepele, dunne of dikke singel? Of is dat per paard verschillend?
Zo ja, dan is het een kwestie van uitproberen. Ik heb nu eigenlijk mijn zinnen gezet op een anatomische dressuur van 70 cm. Tekna trekt mij erg, maar ja... Ik hoef het kreng niet om mijn buik te dragen. :D

Ervaringen? Hoe hebben jullie je ideale singel gevonden en merk je nou echt verschil?

Edit: Fairfax telt niet! :=

Geryon

Re: Hoeveel invloed heeft een singel eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:22

Een singel kan voor de zadelligging in ieder geval wel een hele hoop schelen. Maar ik heb zelf nog nooit echt verschil gemerkt voor het paard. Behalve een buikflap die sommige paarden niet fijn vinden :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:33

Ik heb een licht elastische singel (fra supersingel) en een nylon singel zonder rek (kwam met de longeersingel mee). Ze zijn even lang, dezelfde vorm, gespen zitten vergelijkbaar en toch is mijn paard veel nijdiger op de nylon singel dan de fra singel. Aansingelen is nooit zijn hobby, maar het is een flink verschil (oren een beetje negatief vs happen naar de singel). Ook krijg ik de fra singel veel beter aangesingeld, het gaat soepeler, en hoeft hij minder strak om de bbp of longeersingel op de juiste plek te houden, dat scheelt 1 tot 2 gaten. Maar die 2 gaten is niet eens waar hij naar hapt, dat is al eerder.

Ik ben dus erg tevreden met de fra singel, en misschien komt er voor zijn longeersingel dus ook wel zo'n singel als hij weer vol in het werk gaat (want die is bruin en de fra singel is zwart).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:37

Ik heb toevallig twee paarden staan die vrij kritisch zijn daarmee, maar het grootste deel van de paarden laat weinig reactie zien zolang de singel de juiste lengte heeft en een goede drukverdeling.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:40

Hoe breder de singel, hoe groter het oppervlak waarover het verspreid wordt. Hoe elastischer, hoe meer er nog beweging in komt en kan komen. Of dat fijn is? Dat zal voor ieder paard anders zijn.

Ik had een anatomisch gevormde leren singel, mooi dik en zacht leer. V systeem voor het aansingelen (druk beter verspreid dan bij gewone singel). Van deze singel kreeg meneer echter schuurplekken... toch maar de gewone nylon singel erop, en nooit meer problemen gehad. Zadel ligt bij beide singels hetzelfde. Paard reageert bij beide singels niet op het aansingelen.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:41

Mijn paard is ook fan van de fra supersingel! Je ziet het er niet aan af (hij lijkt nl helemaal niet zo elastisch en voelt ook nog vrij ruw aan), maar voor het paard is het schijnbaar een heel verschil.

Beetje zelfde verhaal als van Mizora, bij de Fra is hij niet vrolijk, maar daar blijft het bij en bij een andere singel (normaal, met elastiek, koord, anatomisch: allemaal geprobeerd) bijna nijdig. Dat ondanks langzaam aansingelen etc.. Bij de Fra hoeft er ook niet nagesingeld te worden en mijn (boomloze) zadel ligt als een huis.

Maar ik denk absoluut dat het paardafhankelijk is, wat voor de ene werkt zal voor de andere weer niks zijn. Uitproberen werkt het beste, misschien even je stalgenoten/vrienden met paarden raadplegen om wat verschillende singels te proberen?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:05

Mijn paard geeft het nogal duidelijk aan wat hij wel en niet prettig vind. Bijt hij dan is het echt niks, kijkt hij om en probeert te voorkomen dat ik aansingel dan vind hij het minder. Als het wel ok is blaast hij zich op en als het goed is gaat hij gekke bekken trekken. Maar het duurde wel even voor ik dat door had. Het prettigst vind het een kentaur singel met aan beide zijden elastiek.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:20

Geen singel kopen met hele stukken elastiek laatst een artikel gelezen en daar stond in dat het niet mee bewoog. Je trekt deze singels juist strakker aan. En de grootste fout is ook singel heel strak aantrekken. Anatomisch kan helpen bij de beweging van het paard. heb wel degelijk verschil gezien bij sommige paarden niet bij allemaal. En vaak ligt een zadel wat mooier.

Annelore_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:26

Ik heb voor mijn pony een anatomische singel. Zonder trekt bij hem het zadel net te veel naar voren. Hij is van achter breed en wordt van voren smal zodat het zadel altijd naar voren trekt. Ook ging hij ruimer bewegen met deze singel. Je zag en voelde verschil. Ik weet wel van de zadelmaker dat niet alle singels die anatomisch beweren te zijn ook echt hun werk doen. Dus ik zou wel kritisch zijn.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 22:30

Ik heb dat probleem nu ook bij mijn zadel. (Ligt heel goed, maar ze is nu buikig dus schuift naar voren)
alleen een banaan/anatomische zou dit dus kunnen verhelpen. Bij de singel die ik nu heb, moet ik hem echt strak aansingelen omdat anders het zadel dus gaat schuiven. Daarom ben ik opzoek naar een nieuwe...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:45

Ik ben wel benieuwd naar een foto? Het mooiste is idd als de singellijn gelijk loopt met de groeve van je paard. Anders is een banaansingel inderdaad een idee. Dan moet je kijken hoeveel die singel moet overbruggen en dat type banaansingel aanschaffen. Dat kan per paard echt verschillen. Soms past een paard beter bij een voorsingelsysteem (veel arabs hebben dat) andere types zijn inderdaad gewoon buikig.

Ik ben geen voorstander van elastiek. Eenzijdig elastiek trekt je boom krom. 2 kanten elastiek is gewoon chronisch aansingelen. Je hebt bij een buikig paard idd een singel zonder elastiek nodig. Eventueel kan ik dat aanpassen aan een singel met elastiek. Dan vervang ik het elastiek met leer.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:48

Mijn pony zijn singelplek ligt ver naar voren en hij is wat buikig. Altijd wondjes en een naar voren schuivend zadel.
Zadel ligt perfect maar die singelplek. Heb een hele hoop geprobeerd en uiteindelijk beland bij een anatomische singel van mattes.

Nergens geen last meer van !

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:53

Die van mij maakt het echt geen bal uit :')