Het is de pony maar...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Het is de pony maar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 20:16

Ik lees altijd heel veel over zadels. Vooral omdat ik daarvoor een opleiding volg. Als ik dan kijk naar de Engelsen dan wordt niets geschuwd om een goed passend zadeltje voor de welsh te hebben, of de shet, of de Dartmoor enz.

Als ik dan kijk op de wedstrijden in Nederland, valt me het gehalte oude zadeltjes op. En als je dan voorzichtig ernaar informeert, krijg je te horen: 'Het is maar een pony. Die verkopen we volgend jaar weer, dan is het kind er toch af gegroeid!'
Ben ik nou te kleinzerig?
Ik zie ook mensen met paarden die een vermogen uitgeven aan zadels voor hun paard, en diens fysio, osteo enz. Heel nobel natuurlijk. Waarom wordt dit niet gedaan voor pony's? Een pony die bokt en dergelijke is gewoon stout en wordt inderdaad verkocht. Daar wordt vaak niet zo veel in geïnvesteerd.

Mijn eigen pony van 1.20 m met een lief karakter kreeg 7 jaar geleden een maat gemaakt Engels zadel. Hij bokte in de winter behoorlijk met het bijgeleverde zadeltje, ik had er dus een zadelmaker bij gevraagd. Sinds hij dit zadeltje heeft, heeft hij geen stap meer verkeerd gedaan. Dat was voor mij mede een reden om meer te willen weten over zadels natuurlijk. :o Dat brave is toch heel waardevol? Dan is hij die moeite toch waard? De kinderen zijn vol vertrouwen (wat ook veel waard is?) en ze hebben een ware vriend aan hem. De kinderen lenen hun pony ook veel uit en dan zijn andere kinderen ook nog enthousiast over het comfort van het zadeltje.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden. En wat ik me ook afvraag is wat volgens jullie een net bedrag is voor een goed ponyzadel? Omdat ik hier zo veel in gezien heb, is het mijn passie om een goed zadel te hebben voor pony's. 8-) Ik zoek dus ook een beetje naar de prijs ervoor. Ik wil graag een bijdrage leveren aan het welzijn van deze groep soms vergeten paardjes.

MarlindeRooz

Re: Het is de pony maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:21

Mijn max zou 500 euro zijn, maar het verschilt nogal wat er mee gedaan gaat worden en hoevaak etc.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:28

Niet meer of minder dan een ander zadel. Pony is voor mij net zoveel waard als een paard. Maar die argumenten hoor je vaak indd

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 20:30

Voor 500 euro heb je een Kunststof zadel. Is dat de wens pony's? Een leren zadel is qua kostprijs al duurder. 500 euro voor een nieuw goed passend leren zadel is onmogelijk!

Mijn eigen pony werkt zeker net zo veel als de paarden. Misschien nog wel vaker. hij heeft namelijk 2 ruitertjes. :o
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 02-06-15 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:31

Mee eens, ik denk helaas wel dat het lastiger is om een dergelijk klein zadeltje goed op maat te krijgen / vinden.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 20:35

Ik ben het er niet mee eens dat het lastiger is. Ik ken legio zadelmakers in Engeland. Die maken allemaal ponyzadels. Dus ze zijn er zeker wel. En maatwerk is er ook. Voor 1.300 euro heb je een prachtig passend ponyzadel. De Engelsen zijn natuurlijk helemaal thuis in hun eigen rassen en hebben daar al lang goede bomen voor ontwikkeld. Maar ja Wintec (Australie) voert de boventoon, omdat ze met kunststof lekker goedkoop zijn. Ik merk echter vaak dat de boom niet altijd bij Engelse ponyrassen past.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:48

Ik denk dat één belangrijke reden voor dat verschil tussen pony's en paarden al is dat pony's toch vaak voor de kinderen/jongeren zijn, maar door anderen (eventueel leken) bekostigd worden. Die mensen snappen wel dat hooi en stro noodzaak zijn, maar hun definitie van een "zadel dat past" is nogal breed ;). Een andere belangrijke reden is dat pony's toch wel wat meer als robuust/speelgoed worden gezien dan paarden. Wat je zelf al aangaf: hij wordt toch weer verkocht, ofzoiets.

Ik vind je overigens niet kleinzerig, maar ik vind wel dat zadelmakers zadelmakers zijn. Net zoals kaaswinkeleigenaren kaaswinkeleigenaren zijn. Wat ik bedoel is, jij bent je zéér doordrongen van het belang van een goed passend zadel dat kundig is uitgezocht en uitgetest. Zo is iederen zich doordrongen van het belang van het goed uitvoeren van hun eigen beroep. Voor anderen is het wat meer een ver van hun bed show. Ze weten in hun achterhoofd misschien wel dat een goed passend zadel belangrijk is, maarja, die kennis is niet actief genoeg om deze om te zetten naar daden en er een potje van 1300e voor te openen.

En eerlijk? Ik heb zelf ook nog nooit zoveel voor een zadel neergelegd. Ik ben wel van plan een zadelmaker langs te laten komen voor een custom zadel voor mijn pony. Maar ja. Jan van Plan hè. Het was ook tijd voor een nieuwe omheining die ik door loonwerkers heb laten plaatsen. Zo is de praktijk, denk ik, aan de kant van jouw publiek. De uitgaven aan je paard houden maar niet op en helaas moet het vaak eerst verkeerd gaan voordat iemand uit zichzelf zegt: en nu ga ik aan een goed zadel beginnen!

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:52

idefix4 schreef:
Ik ben het er niet mee eens dat het lastiger is. Ik ken legio zadelmakers in Engeland. Die maken allemaal ponyzadels. Dus ze zijn er zeker wel. En maatwerk is er ook. Voor 1.300 euro heb je een prachtig passend ponyzadel. De Engelsen zijn natuurlijk helemaal thuis in hun eigen rassen en hebben daar al lang goede bomen voor ontwikkeld. Maar ja Wintec (Australie) voert de boventoon, omdat ze met kunststof lekker goedkoop zijn. Ik merk echter vaak dat de boom niet altijd bij Engelse ponyrassen past.

... dan zijn de zadels van Thorowgood en Kent & Masters ideaal. In Engeland gemaakte ponyzadels vanaf 15" met wolgevulde kussens en verwisselbaar kopijzer.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:02

Voor mijn Shetlander ben ik opzoek gegaan naar een goed zadel. Met boom en geen pannenkoek of pinokio zadektjes. Omdat mijn Shetlander nog al snel en vaak veranderd kwa dikte en bespiering heb ik wel een bontje er onder. Ik wilde geen kapitalen uitgeven aan zadel voor een pony waar ik zelf niet op kan rijden. Maar wel een goed passend zadel. Met veel geduld kom je dan vanzelf het juiste zadel tegen voor de juiste prijs.

Ik vind dat ook kleine paarden een goed passend zadel moeten hebben.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:08

idefix4 schreef:
Voor 500 euro heb je een Kunststof zadel. Is dat de wens pony's? Een leren zadel is qua kostprijs al duurder. 500 euro voor een nieuw goed passend leren zadel is onmogelijk!

Mijn eigen pony werkt zeker net zo veel als de paarden. Misschien nog wel vaker. hij heeft namelijk 2 ruitertjes. :o

Moet het per se nieuw dan? Mijn zusje rijd een 4 jarige pony en dat zadel is nagekeken door een zadelmaker en past gewoon hoor.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:10

Of nieuw noodzaak is, vraag ik me ook sterk af. Alleen al vanuit een recycle-argument zou ik liever een bestaand zadel laten vermaken dan dat ik een nieuw zadel laat maken. Als een zadel van goede kwaliteit leder vermaakt kan worden tot iets dat helemaal aansluit bij paardlief, waarom dan opnieuw het wiel uit gaan vinden?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:11

Je kan toch niet lekker rijden met een niet passend zadel? Paardrijden doe je met z'n twee. Die van mij is er super gevoelig op, die vliegt alle kanten uit als haar zadel niet lekker ligt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:19

Sja ik heb een c pony en die is niet gekocht om te rijden.
Het enige wat er op gedaan wordt is hobbelen 1 keer per week door een kind wat niet onder de zweetbladen uit komt.
Ik ga dan echt geen 1300 euro uitgeven aan een zadel, no way.
Het blijft niet netjes, gewoon doodzonde.
Nu heb ik een goede boomloos gekocht die bevalt, maar mijn max was echt 500, liefst no veel minder: 300.
Dat was voor mijn verzorgpaard hetzelfde, daar had ik een zgan zadel op wat tweedehands 500 gekost heeft.

Voor mij is er geen onderscheid, ik koop sowieso geen nieuw zadel.
Ik heb dus ook een oud zadel, maar wel goed en passend en ook belangrijk: kwaliteit. De kleur wil je niet weten maar het past. :Y)
Het is nogal makkelijk praten dat je voor 1300 euro een prachtig passend zadel hebt, ik vind dat echt een flinke klap geld voor een zadel.
Al had het beest gouden hoefjes begon ik er nog niet aan, daar kan je lang stalling van betalen van die 1300 euro.
Die osteopaat is wel net geweest, dus zo beroerd heeft hij het niet. }>