Als ik dan kijk op de wedstrijden in Nederland, valt me het gehalte oude zadeltjes op. En als je dan voorzichtig ernaar informeert, krijg je te horen: 'Het is maar een pony. Die verkopen we volgend jaar weer, dan is het kind er toch af gegroeid!'
Ben ik nou te kleinzerig?
Ik zie ook mensen met paarden die een vermogen uitgeven aan zadels voor hun paard, en diens fysio, osteo enz. Heel nobel natuurlijk. Waarom wordt dit niet gedaan voor pony's? Een pony die bokt en dergelijke is gewoon stout en wordt inderdaad verkocht. Daar wordt vaak niet zo veel in geïnvesteerd.
Mijn eigen pony van 1.20 m met een lief karakter kreeg 7 jaar geleden een maat gemaakt Engels zadel. Hij bokte in de winter behoorlijk met het bijgeleverde zadeltje, ik had er dus een zadelmaker bij gevraagd. Sinds hij dit zadeltje heeft, heeft hij geen stap meer verkeerd gedaan. Dat was voor mij mede een reden om meer te willen weten over zadels natuurlijk.
Dat brave is toch heel waardevol? Dan is hij die moeite toch waard? De kinderen zijn vol vertrouwen (wat ook veel waard is?) en ze hebben een ware vriend aan hem. De kinderen lenen hun pony ook veel uit en dan zijn andere kinderen ook nog enthousiast over het comfort van het zadeltje.Ik ben benieuwd wat jullie vinden. En wat ik me ook afvraag is wat volgens jullie een net bedrag is voor een goed ponyzadel? Omdat ik hier zo veel in gezien heb, is het mijn passie om een goed zadel te hebben voor pony's.
Ik zoek dus ook een beetje naar de prijs ervoor. Ik wil graag een bijdrage leveren aan het welzijn van deze groep soms vergeten paardjes.
. Een andere belangrijke reden is dat pony's toch wel wat meer als robuust/speelgoed worden gezien dan paarden. Wat je zelf al aangaf: hij wordt toch weer verkocht, ofzoiets.