Heb ik de juiste maat? Bustrens Sprenger Dynamic RS +foto's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anora

Heb ik de juiste maat? Bustrens Sprenger Dynamic RS +foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 21:09

Beste bokkers,

De drie werknemers in de winkel waar ik het bit heb gekocht, waren n.a.v. de foto's van mening dat het bit goed past. Maar wat vinden jullie?
Het is een anatomisch gevormd (loopt wat rond in de mond) bit, de Sprenger Dynamic RS. Na lang googlen heb ik gevonden dat het normaal/wenselijk is dat het bit wat uitsteekt aan de zijkanten, i.v.m. de rondingen.

Het is een 12.5 cm (paard van 1.66m met een grote cob/kleine full maat)

Ik hoor graag jullie mening.

Hieronder de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier hangt het bit één gaatje lager (iets te laag, paard begint het bit met haar tong omhoog te duwen)

Alvast bedankt voor de reacties!

Amaranth7

Re: Heb ik de juiste maat? Bustrens Sprenger Dynamic RS +foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 21:13

Ik vind het te klein, heb graag iets meer ruimte aan de uiteinden. Ik zou een maatje groter proberen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 21:18

Qua breedte vind ik het wel nog meevallen, maar ik vind het op de eerste foto's te hoog hangen, ik heb liever weinig of geen rimpeltjes in de mondhoeken.

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 21:24

Bedankt voor jullie reacties. Ik vind het bit een gaatje lager ook mooier in de mondhoeken, maar mijn paard reageerde daarop door met haar tong tegen het bit te duwen. Kan het zijn dat het bit dan toch te laag in het midden van haar mond komt te liggen door de ronding?

Ik heb overigens nog niet met het bit gereden. Alleen gepast.

Edit: hier een foto voor de vorm van het bit: http://www.ooteman.nl/media/p_full_8592 ... 024488.jpg

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 21:52

Het lijkt mij ook dat het bit de juiste maat heeft.
Qua afstellen kun je nog wel gaan uitproberen wat het beste zit, misschien aan 1 kant een gaatje losser ipv aan beide bakstukken? Je kunt in dat geval het kopstuk iets verschuiven zodat het bit wel recht komt te hangen?
Een ander bit is voor je paard ook echt even wennen, vooral als je hiervoor iets heel anders had. Bij het opzadelen kun je haar al wat aan het bit laten wennen en zien of ze na 5 min. Nog zo met haar tong zit te duwen. Ik ben ook veranderd van bit en die merrie zat ook erg druk te doen met het nieuwe bit de eerste keer, daarna was het nieuwe eraf en rijdt het heerlijk. En als ze eenmaal gewend is kun je ook dan nog wel losser of strakker gaan proberen om te zien wat uiteindelijk het beste zit.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 21:57

Het is een D-trens, geen bustrens. Verder lees ik even mee. Vind m zelf niet heel verkeerd ogen. Heb t zelfde bit en bij mijn paard steekt ie net iets ruimer uit.

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 22:19

@hynderfrou: bedankt voor je tips! Ik ga eens rustig uitproberen.

Focussed schreef:
Het is een D-trens, geen bustrens. Verder lees ik even mee. Vind m zelf niet heel verkeerd ogen. Heb t zelfde bit en bij mijn paard steekt ie net iets ruimer uit.

Als het goed is, zou dit de D trens variant moeten zijn: http://www.sprengerbit.nl/data/articles ... b_1554.jpg de mondstukken zijn iets anders. Op dezelfde site staat het model wat ik heb bij bustrensen. Wat de verschillen verder zijn, dat weet ik niet?
Laatst bijgewerkt door Anora op 01-06-15 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:22

Ik heb hetzelfde bit en zou hem zelf niet een maat groter nemen. Vind het er netjes uitzien. Mijn paard vond het bit een maatje hoger ook prettiger. Succes ik ben erg tevreden over dit bitje

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 22:25

Bedankt Sanneloes, ik ben erg benieuwd! Ik was zelf eerder bang dat het bit misschien wat aan de ruime kant was. Ik ga hem rustig uitproberen, kijken hoe paardlief erop reageert :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:30

Wat apart. Heb dezelfde gekocht alszijnde een Dtrens haha.

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 22:34

Hmm ja, beide bitten hebben ook de D vorm, toch anders dan de ovaal vormige bekende bustrens. De D-trens uit de link heeft de scharnieren/draaiende delen aan de uiteinden van het rechte stuk en bij de bustrens scharniert het al vanaf het einde van het goudkleurige mondstuk, misschien geeft dat toch een ander effect.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:41

Ik heb toevallig vorige week een fitter bij mijn paard gehad. Zij gaf aan dat met deze vorm van het bit inderdaad het bit een gaatje hoger mag hangen. Ik wilde voor de neue schule team up gaan en zij adviseerde ook nog naar de sprenger dynamic watertrens te kijken. Deze lijken schijnbaar erg op elkaar

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 05:51

Mij lijkt hij eerder te ruim.
Ik heb liever een bit dat iets mooier aansluit. Nu heb kans dat als je op 1 kant doorvraagt het bit aan die kant er helemaal uitkomt, scheef gaat hangen en je vooral op de lagen gaat inwerken.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 06:05

Ik zou ook denken dat het bit te groot is. Het mooiste is als je met een maat kleiner even kan vergelijken.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 07:58

Ik heb dit bit ook en vind de breedte prima, alleen vind m beter hangen op de laatste foto. Heb je er ook mee gereden met n gaatje lager hangend?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 08:03

Wat een wisselende meningen. Ik vind hem eerder ook te groot, maar wellicht dat dat optisch is aangezien ik me ook niet echt kan voorstellen dat je bij een paard een 11,5 bit nodig hebt

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 09:54

Ik heb toch besloten om het bit terug te brengen. Het zit me toch niet lekker om met een duur bit te rijden waarvan ik blijf twijfelen of het haar wel goed past. Ik wil dan toch gaan investeren in een goede bit passer. Tips zijn welkom! :) (omgeving Breda)