Dagelijks onderhoud leren singel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Dagelijks onderhoud leren singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 18:44

Ik ben op zoek naar tips om een leren singels dagelijks schoon te maken en te onderhouden. Mijn paard is enorm gevoelig voor wondjes op de singelplek, dus wil graag de singel elke dag "als nieuw" hebben.

Las al verschillende dingen.... lederdoekjes, spons met lauw water...... wat zijn de beste manieren om hem dagelijks schoon te maken zonder dat het leer uitdroogt, maar juist lekker zacht en soepel blijft.

Mareintje

Re: Dagelijks onderhoud leren singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:57

Lederdoekjes zijn voor mij echt de beste oplossing, ook voor de rest van je tuig. Bij de Action kosten ze geloof ik €1,20 voor een pakje van 50 stuks.

joshi_lotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:03

leerdoekjes bij de Action! 2 paar voor 1,50. In 1 pak zitten er 30 stuks, ik gebruik ze dagelijks voor mijn laarzen of als mijn zadel erg vies is van oa modder.

Ze werken fijn, snel en verzorgen het leer een beetje (tja olien bijft de beste "voeding") Eenmaal aangeschaft op aanraden en ik wil niks anders meer.

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:12

vuil eraf halen met een borstel of een doek, en 1x per week wassen met zadel zeep en weer opnieuw invetten misschien?

je moet ook uit kijken dat je het leer daardoor niet te soepel maakt( of het stiksel) dat dat dan weer loslaat.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:15

Ik maak dagelijks schoon met water en evt een borstel, 1x per maand met zadelzeep en gelijk even invetten. Na 2 jaar ziet mijn singel er nog steeds mooi uit :)

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:18

Ik maak mijn leren singel elke dag schoon met een natte spons met zadelzeep van Stubben en vet hem 1 keer per week in ook met vet van Stubben. Ik heb hem al een jaar en hij is nog als nieuw.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:22

Goedkope billendoekjes. Ik vind die van Huggies (geurloos) erg fijn.
Daarna heel dun laagje vet erover.

Werkt hier ideaal!

Deze (bij Action te koop voor weinig)
Afbeelding

Duistergruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:24

De borstel erover om het vuil eraf te halen en dan vervolgens een leerdoekje. Ook zou ik de singel eens in de zoveel tijd een keer met zadelzeep en vet behandelen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:36

Vet zou ik niet doen, dat en olie dient voornamelijk om oud leer soepel te maken.
Bij teveel gebruik ga je je leer te soepel maken waardoor het de stevigheid verliest.

Wat ik doe is dagelijks na het rijden eerst afborstelen en dan met leerdoekjes erover (ik heb ze van de lidl, maar action ed. zijn zowat hetzelfde) eventueel met een vochtige spons als vuil niet goed weggaat (bv een vergeten plekje van de keer ervoor).
Eens in de 2 weken poets ik het met lederzeep en verzorg ik met een lederbalsem (lederbalsem,-conditioner,-creme,... Zijn voor de verzorging van je gepoetst leder, beter alternatief voor leer of olie). Dit is in mijn geval na een 5 a 6 keer rijden.

Gespen poets is met sprenger diamond paste (dient om bitten schoon te maken). Kan ook met metaalpoets, maar ik weet niet zeker of dit vlekken maakt op leder (ik heb bruin leder).
Gespen doe ik een 4 tal keer per jaar, als ze tussentijds vuil zijn gewoon met doekje erover.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:05

Ik maak het ook schoon met lederdoekjes, werkt echt super en het is makkelijk. Daarnaast 1x in de zoveel tijd met lederbalsem.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:52

Toen ik nog een leren singel gebruikte deed ik dagelijks mijn vettige lap(microvezel doek) eroverheen. Ik gebruik alleen rapide leerdressing(dat maakt schoon en verzorgt tegelijk) en die lap was dus altijd nog wel iets vochtig van de vorige keer echt poetsen. Werdt het te droog dan even een paar spuitjes leerdressing en gaan met die banaan.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:57

Mijn ervaring is dat als je een echte goede leren singel hebt je helemaal niet zoveel hoeft te poetsen. ik doe de mijne denk ik 1 keer per 6 maanden. Leer is boterzacht en zelden vies.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 15:00

Bedankt voor de reacties!! Vooralsnog maak ik hem na het rijden schoon met een heel klein beetje vochtige spons en droog hem weer na.

Irisdane1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:52

Misschien is invetten een idee?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:54

Is het niet beter een singelbontje errond te doen tegen singelwindjes?