Dekens met nek, waarom wel/niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Floor_x

Dekens met nek, waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 10:12

Korte introductie:
Ik zit sinds januari in Australie op een springstal, maar kan nog steeds niet wennen aan het dekengebruik hier.
Allereerst, de paarden dragen het hele jaar door (witte) katoenen dekens. In de zomer als het 30+ graden is, staan ze nog steeds met katoenen dekens op. Die kan ik nog wel enigszins begrijpen, doordat de dekens wit zijn wordt de zon gereflecteerd en het is tegen vliegen en vies worden. Paarden staan ook niet te zweten oid. Maar goed, iets wat ik in NL nog nooit heb gezien (vliegendekens daargelaten).

Een ander iets is dat werkelijk waar alle dekens een nek hebben. De katoenen dekens, de wollen dekens, regendekens, winterdekens, echt alles :+ Het is meer regel dan uitzondering om een deken met nek te hebben terwijl dit in NL (iig bij mij op de manege) andersom is. Zelfs voor de wollen dekens zonder nekstuk zijn er losse wollen nekstukken te koop die je aan de deken vast kan klippen "zodat de nek niet koud wordt".
Aan de ene kant denk ik, logisch, maar aan de andere kant. Thuis heeft geen een paard dat, en er is er geen een die er last van heeft?
En vandaag was het mooiste, paard is geschoren (paar weken terug al) en staat in de wei met 1 katoenen deken + nek, 1 wollen deken + fleece nek, 1 gevoerde canvas deken, een regendeken + nek, en als klap op de vuurpijl... Een katoenen masker, gaat over het hoofd heen met gaten voor neus en ogen. Toen ik vroeg waarom het masker was "om haar hoofd warm te houden!"

Echt ik snap er geen zak van :+ Verwaarlozen wij onze paarden in NL dan zo door ze een simpele lichaamsdeken te geven zonder nekstuk? Of zijn de Australische paarden gewoon pussy's :P
Of is het alleen bij mij op de manege zo dat we geen nekdekens hebben? Want zelfs regendekens zie ik vaker zonder nek dan met...

Dus bokkers, wat mijn uiteindelijke vraag is, zien jullie de logica hiervan? Gebruiken jullie nekdekens? Waarom wel/niet?
Ik ben nog steeds sceptisch en van mening dat een paard, geschoren of niet, prima zonder nekstuk kan overleven en echt niet koud wordt :+

Nies_

Re: Dekens met nek, waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 10:16

Typisch :=

Ik heb zelf wel altijd een hals op. Scheelt een hoop warmte en mijn paard staat dag en nacht buiten, geschoren. Beest heeft zo'n 360 dagen per jaar een deken op, ik denk eerder meer dan minder en dus alles met hals.. De hals is ook gewoon een stuk paard en voor mijn paard is het niet goed om nat buiten rond te lopen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 10:21

Rare jongens, die aussies :') :+
Ik heb hier ook enkel dekens zonder hals, enkel de exzeemdekens voor mijn spanjaard zijn met nek uiteraard :D . Ik vind die nek helemaal niks...breken de manen toch altijd wat van af en hij heeft al zo'n flutmanen :P
Maar ik ken hier in de buurt evengoed mensen die jaar in, jaar uit een deken opleggen...met of zonder hals, enkel en alleen om het peerd schoon te houden... iets met te lui om te poetsen :Y) :+
Zo heeft iedere '' paardencultuur '' wel zijn eigen gewoontes natuurlijk...maar een kap om het hoofd warm te houden :? Neeeuh...dat klopt niet...hoofd moet koel blijven 8-)

marieke1997

Re: Dekens met nek, waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:26

Haha oeps dat gaat wel erg ver :+ ik rijd zelf veel op friezen en deze hebben zomers een witte deken van katoen zodat ze niet bruin worden :P