Hoe witte strepen voorkomen bij gebruik peesbeschermers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Hoe witte strepen voorkomen bij gebruik peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 11:46

Ik rijd al bijna 30 jaar paard, maar heb nog nooit peesbeschermers gebruikt bij het rijden, omdat ik dat nooit nodig vond. Mijn huidige jonge paard staat erg Frans en is vrij bodemnauw dus tikt zich nogal eens aan, dus bij hem rijd ik nu wel met peesbeschermers. Ik vind het alleen vreselijk als hij op zijn mooie zwarte benen witte strepen gaat krijgen, wat ik vaak zie ten gevolge van peesbeschermers. Wie weet hoe ik dit kan voorkomen?
Laatst bijgewerkt door manubres op 27-05-15 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Re: Hoe witte strepen voorkomen bij gebruik peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:47

Niet te strak aantrekken en eraf halen indien niet meer nodig. Geen neopreen gebruiken.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:48

Wanneer de peesbeschermers goed passen, schoon en droog zijn en de benen ook dan gebeurt er niks. Witte haren ontstaan nadat de huid kapot is geweest en dat mag echt niet het komen door een peesbeschermer (die goed zit).

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:49

Ze niet vergeten eraf te halen. Ik heb er eentje met witte strepen en dat kwam omdat ik ze één keertje was vergeten af te doen. Stom, stom, stom. Maar verder, als je ze niet te strak aantrekt en ze na het rijden/loslaten weer af doet, zou het geen problemen moeten opleveren.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:51

Ilja_1997 schreef:
Wanneer de peesbeschermers goed passen, schoon en droog zijn en de benen ook dan gebeurt er niks. Witte haren ontstaan nadat de huid kapot is geweest en dat mag echt niet het komen door een peesbeschermer (die goed zit).

De huid hoeft er niet kapot voor geweest te zijn hoor.. ook door afknellen/verminderde doorbloeding ontstaan drukkingen waar witte haren op komen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:51

Komt voor wanneer je ze te strak doet, paarden krijgen ook vaak iets dikkere benen door het werk. Als je dan de beschermers te strak hebt zitten dan krijg je drukplekken. Gewoon heel secuur zijn met het omdoen. En witte haren ontstaan echt niet alleen als de plek kapot is geweest, juist niet want anders liepen er veel meer paarden met witte plekken rond, puur te veel druk en dus afknelling van een bepaald gebied veroorzaakt.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 11:52

Ik gebruik deze.

http://www.divoza.com/collectie/paard/b ... .html#tabs

Komen de witte haren door viezigheid of drukplekken?...ik durf ze niet te strak te doen, maar te los lijkt me ook niet goed...

En mijn paard heeft vrij stevige benen, bestaan er ook extra grote maten? Heb nu full, maar toch het idee dat ze wat groter kunnen :D
Laatst bijgewerkt door manubres op 27-05-15 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:53

Daarom gebruikte ik drie in één beschermers...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:54

Witte haren op de benen komen over het algemeen als je de beschermers vergeet af te doen an het rijden. Een nachtje op stal met beschermers is voldoende. Het ontstaan op dezelfde manier als drukplekken van het zadel.
Maar bij normaal gebruik komen er niet snel witte haren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:58

Ik gebruik juist al mijn hele leven Peesbeschermers en de eerste streep moet ik nog krijgen.

Zorg dat de benen en de bescherming zuiver is.
Glij met aandoen van boven naar beneden.
Dan zitten de haren al goed.
En het vast maken zonder enige druk.
De voorgevormde beschermers zitten al goed op de plaats zonder dat je daarvoor de sluiting strak hoeft te doen.

En ik gebruik ook al jaren neopreen.
Laat je niet bang maken door opgeklopte spook verhalen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 20:43

Bedankt...ben al wat gerustgesteld :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:10

Ik gebruik altijd kappen (oa prestige, veredus, br en trizone) en ik heb nog nooit witte strepen gehad :) Ook niet bij de wat goedkopere merken, bij mijn pony waren ze nog wel eens te groot en dan ook geen witte strepen of plekken, ook niet als ik door de plassen ben gegaan of er zand tussen is gekomen :) Idd niet omlaten snachts of op de wei knallen de hele dag met kappen.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:17

Zolang je ze alleen met rijden of iets gebruikt krijg je geen strepen. Vaak lopen paarden ook in het land of paddock met beschermers dan heb je grote kans dat je witte strepen krijgt.
Neopreen beschermers van br kunnen prima, ze worden wel wat warmer. Als je in de zomer de benen erna afspoelt gaat het goed.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 08:41

Wat zijn been beschermers zonder neopreen? Met bont erin?...bont lijkt me moeilijk schoon te houden, is dat ook zo?

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:07

Bont wordt wel snel vies.. je zou ook voor leren kunnen kijken, maar die zijn wel gelijk een stuk duurder.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:13

Hoe kan je bescherming nu vergeten af te doen. Zadel vergeet je toch ook niet af te doen. :?
Gebruik al zo lang ik rijd bescherming, heb nog geen enkel paard met strepen op de benen gehad. Zorgen dat ze passen en niet te strak doen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 09:28

Bestaan er ook extra grote beenbeschermers voor paarden met dikkere benen :D Of is full gewoon de max?

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:03

Ayasha, ik snap er ook niks van hoe je zoiets vergeet.. en net zoals jij zegt een zadel vergeetj je ook niet

Je heb ook beschermers in extra full, zoals de Br pro max en de Br pro mesh. Extra full is dan maat L

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:05

Ook ik heb een paard met witte strepen omdat ik ze vergeten was af te doen... ik had mijn paard nooit met peesbeschermers gereden en nu reed ik het paard van mijn instructrice door. Het zat dus totaal niet in mijn systeem om die dingen af te halen. En ze waren even donker van kleur als de benen.
Ik ben het daarna nooit weer vergeten :P

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:12

Ayasha schreef:
Hoe kan je bescherming nu vergeten af te doen. Zadel vergeet je toch ook niet af te doen. :?
Gebruik al zo lang ik rijd bescherming, heb nog geen enkel paard met strepen op de benen gehad. Zorgen dat ze passen en niet te strak doen.

Ik ben ze ook eens vergeten door haasr ofzo heeft een nacht met peesjes gestaan maar heeft er niks aam overgehouden, vergeet het ook nooit meer. Vaak indd te strak

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:19

aniquegraaf schreef:
Ayasha, ik snap er ook niks van hoe je zoiets vergeet.. en net zoals jij zegt een zadel vergeetj je ook niet

-O- Het kan altijd een keer gebeuren (en helaas is een keer genoeg voor witte strepen). In mijn geval was er een paard losgebroken terwijl ik aan het afzadelen was. Mijn paard had alleen de peesjes nog om, maar was verder afgezadeld. Dus ik heb snel m'n paard z'n stal in geschoven om met het andere paard te helpen en ben vervolgens in alle hectiek vergeten ze er daarna alsnog af te halen. Tja, poep gebeurt. Al zal het me nu niet meer overkomen (hoop ik).

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:33

Ik had een pony met duidelijke witte strepen. Ik vond haar op een dag in de wei met verticale schaafwonden op de pezen. Oppervlakkig, maar helaas zijn er witte haren voor in de plaats gekomen. Iedereen dacht dat het van de beschermers was. In die zin had ze beter wel met beschermers om kunnen staan!

Verder een merrie met een klein wit plekje, omdat ik één keer beschermers om had gedaan die net niet lekker zaten. Ze had er direct een klein drukplekje van. Verder nooit, wat ik ook gebruik. Doodnormale peesbeschermers, 3-in-1 beschermers, van die Eskadron allround beschermers, alles gaat goed. Gewoon meteen afdoen na het rijden en niet te strak omdoen.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:49

Komt echt door te strak aan trekken. Mensen pakken de kap vast en treken vervolgens het klittenband er omheen. Je moet ze gewoon vast maken. Ze zakken niet zo snel af.