cavemore

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jwl

cavemore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 21:51

Kan iemand mij meer vertellen over deze optoming en hoe deze gebruikt wordt?
Wat ik er uit begrijp is dat het eveneens een kaptoom is
Rijd je op dubbele teugel of heb je voor deze optoming speciale teugels nodig?

Ik rij nu met een hack maar dit klinkt iets vriendelijker omdat je makkelijker zijwaarts kunt inwerken

Heeft iemand ervaring?

moorcats

Re: cavemore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:33

Deze optoming is bedacht door iemand die graag bitloos wilde rijden, maar toch verzameling wilde bereiken. In de academische dressuur rij of werk je aan de hand met kaptoom om LVO (lengebuiging, voorwaarts neerwaarts,ondertreden) te bereiken en later pak je de kandare erbij om tot verzameling te komen als het paard rechtgericht is. De hack neemt de functie van de kandare over, maar werkt eigenlijk op dezelfde manier om de bovenlijn van het paard rond te maken. Je rijdt dus met dubbele teugels, waarbij je de kaptoomteugels in eerste instantie het meest gebruikt, je hebt dan geen contact met de hack. Als je paard er aan toe is, dwz rechtgericht, dat duurt vaak vele maanden, zoniet jaren, dan pak je de hackteugels erbij om het paard meer opgericht in de verzameling te krijgen, uiteindelijk vervallen de kaptoomteugels bij het rijden en rij je eenhandig op de hack. Het is niet zomaar een bitloze optoming er zit wel een filosofie achter en die moet je wel volgen anders heeft het geen nut om er mee te gaan rijden. http://www.jossy-reynvoet.com/cavemore

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:26

Ja, ik heb ervaring. Heb er zelf wat liggen. Maar je kan aan je hack ook gewoon wat ijzeren ringetjes (of kleine karabijnhaken) bevestigen. Werkt ook prima en kun je het even proberen. Je hebt inderdaad dubbele teugels. De kaptoom werkt als een trens (maakt je paard korter) en de hack werkt als een kandare (maakt je paard langer). Je hebt dus meer mogelijkheden.

Ik rij gewoon graag bitloos. Niet echt uit principe, maar is zo gegroeid, toen ik een fjord kocht waarban de mond helemaal kapot getrokken was. Ik heb toen het bit eruit gehaald en dat beviel hem goed. En mij ook, dus ik rij nu al mijn paarden bitloos. Als je meer in de dressuur gaat doen (ik doe inderdaad academische dressuur), is het handig om meer mogelijkheden te hebben om te paard te besturen. Maar het is natuurlijk geen wondermiddel. Ook hiermee kun je je paard prima kapot rijden. Dus je moet wel even weten wat je doet.

Maar dat is met alles, eigenlijk, hè?! :D

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 16:27

Ja ik heb mn pony bitloos opgeleerd nadat hij tegen het bit bleef vechten

Nu rijd ik echter een ander paardje bij dat totaal afgestompt is op het bit
Er hangt nu een stang in met een fikse ketting
Hij pakt opzich de hack goed op maar hij wil nog niet helemaal naar het been luisteren qua stuurhulp vandaar dat ik dit zat te overwegen
Maar misschien probeer ik dat eerst wel met mn hack

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:13

Maar als hij niet naar je been luistert, wat wil je dan met die cavemore (anders dan met je hack)?