Verschillende merken zadels, maar wel precies hetzelfde?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Verschillende merken zadels, maar wel precies hetzelfde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 22:07

Hoi!

Ik ben op zoek naar een nieuw zadel :) Nu zat ik net naar twee zadelmerken te kijken, namelijk Ideal en Symbion. Maar die zadels zijn precies hetzelfde? Op hun site staat hetzelfde zadel, maar dan met een ander merk?

Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt? Ik snap er niks van!

dieseltje09

Re: Verschillende merken zadels, maar wel precies hetzelfde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 23:22

Al gekeken naar MFSC? Die zijn ook het zelfde ;)
Ideal is een hele grote engelse zadelfabrikant daar kan je rechtstreeks terecht of als zadelmaker onder jou label onderdelen of zadels betellen met jou label eraan. Zover ik weet zijn er meerdere ook grote namen zadelmakers die voor hun "eigen" merk naar Ideal stappen en met hun afspraken maken over (half) productie zadel.
Symbion, MFSC, Arno Brandt(die besteld er onderdelen), Ninon Schutte(besteld er ook onderdelen), Hulsebosch(besteld er ook onderdelen) zijn allemaal zadelmakers die bij Ideal geheel of gedeeltelijk zadels laten maken en er vervolgens hun eigen merk op knallen. Niets mis mee overigens, Ideal is gewoon een goede fabrikant van goede engelse vakmanschap zadels.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 06:52

Dat is duidelijk, dankjewel! Ik schrok, want een IDEAL zadel kost 1800 euro en precies hetzelfde merk van Symbion kost 2200 euro :o Dat vind ik echt heel raar

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 08:43

xMercury schreef:
Dat is duidelijk, dankjewel! Ik schrok, want een IDEAL zadel kost 1800 euro en precies hetzelfde merk van Symbion kost 2200 euro :o Dat vind ik echt heel raar

Naar welk ideal zadel ben je aam het kijken dan? Maak je de vergelijking met een identieke leersoort? Daarbij betaal je voor Symbion ook voor een stuk service in de prijs van het zadel.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 15:28

dieseltje09 schreef:
xMercury schreef:

Naar welk ideal zadel ben je aam het kijken dan? Maak je de vergelijking met een identieke leersoort? Daarbij betaal je voor Symbion ook voor een stuk service in de prijs van het zadel.

Stuk service? Welke service? := leersoort is hetzelfde! Gewoon de goedkoopste.

Dankjewel voor al je hulp :) vind het gewoon raar dat een Symbion zoveel duurder is als het precies hetzelfde is?

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:36

Ik weet dat je bij Ideal veel soorten leer kunt bestellen, zo heb ik de zweetbladen van mijn springzadel uit buffelleer laten maken. Het kan dus zijn dat de zitting, zweetbladen of andere delen van een duurdere versie leer zijn gemaakt. Al vind ik vierhonderd euro wel veel, dat heeft de leeraanpassing van mijn zadel volgens mij niet gekost. Of dat betaal je bij omdat je dan een Symbion hebt i.p.v. een Ideal.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 16:21

avi5987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:09

Ik weet niet welk symbion zadel je bedoelt, echter heb de mijne vorig jaar voor 1895 gekocht (grandeur)... Lijkt me sterk dat ze zoveel duurder zijn geworden?

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:33

Haha xMecury geen ervaring mee, maar ging er vanuit dat je voor dat geld toch wel een stuk service kan verwachten. Fout gedacht dus :o

Maar al met al is het verder een gelijk zadel, dan zou ik de order bij ideal plaatsen mits je hem goed opgemeten krijgt.

Tip: Ideal maakt zadels na aanleiding van maten die je kan meten met een equiform spin. Dus als je die maten hebt kan ideal een perfect passend zadel voor je leveren.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 18:39

dieseltje09 schreef:
Haha xMecury geen ervaring mee, maar ging er vanuit dat je voor dat geld toch wel een stuk service kan verwachten. Fout gedacht dus :o

Maar al met al is het verder een gelijk zadel, dan zou ik de order bij ideal plaatsen mits je hem goed opgemeten krijgt.

Tip: Ideal maakt zadels na aanleiding van maten die je kan meten met een equiform spin. Dus als je die maten hebt kan ideal een perfect passend zadel voor je leveren.

Dankjewel voor al je hulp :) Wat is een equiform spin? Daar kan ik niks over vinden :o

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 18:40

avi5987 schreef:
Ik weet niet welk symbion zadel je bedoelt, echter heb de mijne vorig jaar voor 1895 gekocht (grandeur)... Lijkt me sterk dat ze zoveel duurder zijn geworden?

Ehm die op mijn paard lag was 2200... Maar weet eigenlijk niet welk type en die mevrouw antwoordt ook niet...

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:05

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 09:34

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:34

De boom van het zadel is het hart van het zadel (en het belangrijkste onderdeel)
Het is dus van belang te achterhalen welk type boom er in zit
Als ze allemaal van de fabriek Ideal komen, zullen ze niet (veel) verschillen.
Enige wat dan enig prijsverschil kan maken is het leersoort wat men gebruikt.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 06:31

Symbion werkt met andere bomen dan bijvoorbeeld MSFC. Bij de MSFC Professional is maar 1 boom beschikbaar, bij Symbion verschillende bomen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 06:39

Crown zadels komen ook uit dezelfde fabriek als Ideal. :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 07:07

Ik kan me wel voorstellen dat in die 400 euro verschil zit in service. Ninon komt voor een consult en ik meen 1e jaar zo vaak langs als nodig, maar dat zit neem ik aan wel in de totaalprijs verwerkt. Daarnaast ben je er niet als je de boom maat weet, waar het zadel eventueel opgevuld moet worden is afhankelijk van de bouw en spieren van je paard.
Mijn paard blijkt lastiger gebouwd, met msfc kreeg ik het niet passend en ninon is het uiteindelijk als enige gelukt om een goed zadel aan te meten.
Zadels werken anders dan schoenen, het is niet zo dat je maat 37 koopt en klaar ben je.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 19:58

Er worden inderdaad wel zadels voorzien van andere namen. Ik kan er zo nog wel een paar noemen. Het is ook een deel bescherming van merken dat ze een eigen logo krijgen. Zo is voor de koper niet makkelijk te traceren waar ze vandaan komen. Ik werk veel met Engelse zadelmakers en het is lastig als er weer zo'n hollander belt, die onder de prijs door wil. Mijn leverancier verwijst dan door naar mij als ze mijn zadels willen. Die zal niet rechtstreeks leveren.

Een aantal bestellen zadelmakers inderdaad alleen maar onderdelen of laten een volledig eigen ontwerp zadel bouwen met een totaal andere boom. Leer kan wel degelijk verschillen hebben. Net als kwaliteit van het naaiwerk enz. Internet maakt zadelmakerij transparanter, maar er is nog heel veel wat niet zichtbaar is. Dat ontdek je pas met heel veel zoeken!

En tja, waarom is het ene zadel duurder dan het andere? Uhm... waarom is het ene merk schoenen duurder dan de andere? Dat is de wet van vraag en aanbod. Zo werkt het gewoon op de markt.

Er zit absoluut verschil in service! Ga maar eens globaal bellen naar de grotere bedrijven? De 1 levert geen zadels aan huis, de ander wel, de derde rekent altijd kosten voor voorrijden, vullen heeft verschillende tarieven en vereist dat je het zadel een week kwijt bent, een ander past aan aan huis enz. enz. En laten we wel wezen: De een heeft tig jaar ervaring, de ander is een goede verkoper, de derde heeft er voor gestudeerd in Nederland of Engeland, de een past alleen, de ander kan ook alles aanpassen, de derde kan alleen een stootje vervangen enz. NVZR wil dat transparanter gaan maken, ben daar wel benieuwd naar hoe ze dat gaan doen. Maar er is 1 ding zeker: Er zit heel veel verschil in service!