Hoevaak zadels poetsen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lonni

Hoevaak zadels poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 17:51

Hoi!
Ik vroeg me af hoevaak jullie je tuig poetsen,
in principe doe ik het 1/2 keer in de week met poets (snel even overal overheen)
en eens in de 2/3 weken wordt het ingevet
Het tuig blijft langer mooi zo en dat is natuurlijk wat we allemaal willen :j

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:44

Hoofdstel, borsttuig, singels, beschermers en ander tuig dat veel zweet opvangt maak ik na een (zware) training meteen schoon. Vetten hoort daar dan ook bij. :)

Zadels worden minimaal eens per maand eventjes gevet, maar dat is vaak wel meer. Maak het alleen heel grondig schoon gemaakt als ik daar zin in heb. ;)

In principe leg ik niks vies terug in m'n kast, als ik geen tijd heb om het die dag schoon te maken, dan gaat het aan de staldeur. :')

Narcissa

Re: Hoevaak zadels poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:53

Vrij weinig. Iets dat ik met een handwas kan doen, 1x per maand (stoffen singel, getten etc. Getten worden hier enkel gebruikt voor springen)

Zadel, hoofdstel en ander leer vet ik meestal om de 3 maand in. Als er vuil op komt, poets ik het wel even weg. Bit wordt wel vaker schoongemaakt.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:36

Zadel en hoofdstel maak ik eens per week schoon met een sopje van groene zeep, vervolgens laat ik het drogen en daarna vet ik het in met ledervet van Passier.
Mijn leren singel neem ik na het rijden direct af met een vochtige doek, en als er tijd voor is gaat er ook meteen weer een likje ledervet op.
Beenbeschermers hebben we genoeg, als de schone op dreigen te raken dan spoel ik eerst in een emmer het meeste zand en vuil er af en gaan ze vervolgens in de wasmachine.
Het valt mij op dat de meeste mensen in mijn omgeving hun spullen veel minder vaak schoonmaken.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:42

Ik gebruik ook vet van Passier, dat vind ik super werken.

Niet zo vaak, 2x per jaar en voor de rest af en toe een lederdoekje van de action om het vuil af te vegen.
Mijn ervaring is dat teveel vet snel gaat schimmelen als tuig niet gebruikt wordt. En dat is de laatste jaren helaas bij mij regelmatig het geval door heel veel pech met de paarden...

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 12:53

Ik maak het bit elke keer na het rijden onder de kraan schoon :)