Welk merk sidepull gebruiken jullievoor dressuurmatig rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Welk merk sidepull gebruiken jullievoor dressuurmatig rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 10:09

Na heel wat hobbels ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn KWPN merrie het veel prettiger vind als ze bitloos gereden wordt. Wat absoluut zonde is van het hele fancy hoofdstel wat ik nu voor haar heb. Nu rij ik haar al een maand of 7 met de teugels aan een lage neusriem en dit bevalt heel goed. Maar nu zijn we ondertussen wel toe aan een écht bitloos hoofdstel. Maar de keuze is enorm en op de webwinkels van bekende ruitersportzaken zie ik wel bitloze hoofdstellen, maar niet van merken die ik ken of waar ik tevreden over ben.

Een sidepull lijkt mij het meest geschikt voor ons. Heeft iemand tips waar je een sidepull kan kopen van goed kwalitatief leer? (geen Rossner, HH, Norton etc) Ik besteed liever wat meer geld aan een hoofdstel waar ik jaren mee kan doen, dan wat minder en dan om de twee jaar een nieuwe moet kopen.

En welk merk sidepull gebruiken jullie en zijn jullie daar tevreden over?

Anoniem

Re: Welk merk sidepull gebruiken jullievoor dressuurmatig rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:14

Ik rijd zelf met een Rambo Micklem, ben daar erg blij mee. Maar heb ook goede ervaringen gehoord over de F.R.A. Pardoes. En Barefoot heeft ook diverse sidepulls in hun assortiment, ik geloof dat die over het algemeen ook een goede kwaliteit hebben.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:14

Van wat ik weet is Barefoot goed op dreef met haar bitloze modellen. Je zou ook kunnen kijken naar bv een contour bridle icm een los neusstuk.

Wat het beste is om dressuurmatig mee te rijden zal echt aan jouw paard liggen en aan jezelf, elk paard en elke ruiter vind weer iets anders prettig.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 19:16

Zijn er nog meer mensen met ervaring met verschillende merken sidepulls? :)

Van de F.R.A. hoofdstellen vind de pardoes er oke uitzien, maar koop je ook kwaliteit voor €75? :Y) Niet om nu snobberig te gaan doen, ik investeer gewoon liever in goede producten.
Laatst bijgewerkt door Marijkjuh op 25-05-15 19:23, in het totaal 2 keer bewerkt

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 19:20

Ik rij zelf al 3 jaar met een Amber Barefoot Sidepull, daar ben ik echt heel tevreden over. Erg goede kwaliteit en hij blijft ook mooi :)

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 19:24

Als je dressuurmatig wilt rijden is het vooral van belang dat de neusriem mooi aangesloten en stabiel ligt (omdat je waarschijnlijk met constante druk wilt rijden). Bij sommige sidepulls wil dat wel eens tegenvallen.

Ik heb zelf ervaring met de volgende modellen:
Barefoot Amber: Bij mij prima voor 'western' rijden (dus zonder constante druk), voor meer dressuurmatig vond ik de neusriem niet stabiel genoeg.

Biothaan hoofdstel (bitloos te gebruiken, onderlegde neusriem), gekocht via de Barefoot site. Heel fijn hoofdstel, maar nog te veel beweging naar mijn zin. Door het ontbreken van een frontriem meer beweging in het totale hoofdstel.

Rambo Micklem Multibridle: bij gebruik als sidepull super! Neusriem ligt heel stabiel, is zacht maar stevig genoeg, hulpen komen zeer goed door. Bij gebruik als kingekruist hoofdstel vind ik dit hoofdstel geen aanrader, dan is de release (bij mij) niet snel genoeg.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 08:04

En zijn die Rambo Micklem Multibride's ook zonder dat ringetje op de neusriem verkrijgbaar? Op internet ben ik tot nu toe allemaal maar de versie met ringetje tegen gekomen?

Ik heb namelijk zwaar de voorkeur voor een hoofdstel met een chique Engelse uitstraling O:)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:07

Dan kom je op de competition uit of je verwijderd het ringetje gewoon

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:24

Om wedstrijden te mogen starten of voor een wat chiquere uitstraling kun je inderdaad het ringetje verwijderen. Je ziet dan echter nog wel het stukje waar het ringetje inzat natuurlijk....

Eerlijk gezegd vind ik de Micklems nu niet echt mooi te noemen, maar het went. Bij de Competition wordt afgeraden om deze bitloos te gebruiken. Daar zou het leer niet sterk genoeg voor zijn :roll: Ik kan me niet voorstellen dat je zo hard aan je sidepull zou moeten trekken als het goed is, maar ja.....

Je zou natuurlijk ook gewoon een 'mooi' hoofdstel kunnen verbouwen: bit eraf en eventueel twee extra ringetjes laten zetten door een zadelmaker. Een sidepull is nu niet een heel ingewikkeld systeem, belangrijkste is dat de ringetjes op een prettige hoogte zitten en dat het geheel niet draait en schuift.