Hoe voelt het om met een airbagvest te vallen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

2a54z6e45r6r

Hoe voelt het om met een airbagvest te vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 23:33

Hallo,
Na 2 keer toch redelijk serieus te vallen heb ik besloten dat ik toch verder ga kijken in het gamma bodyprotectors.
Ik heb 2 erg goeie bodyprotectors maar de eerste is zo'n 'ouderwets' model waar je precies in een doos zit. De andere is eentje waar vooral je rug beschermd word (wintersport type) maar toch meevormt naar je rug.
Aangezien ik altijd de reflex heb om af te rollen als ik val heb ik mijn 'oude' harde protector niet meer aan gehad. En na mijn laatste val waarbij ik eigenlijk vooruit viel vind ik dat ik onvoldoende bescherming heb.

Hoe voelt het om met een airbag vest te vallen? Wellicht zijn hier bokkers die al verschillende vesten aangehad hebben, en die dan ook ervaringen kunnen delen?

Val je alsof je op een dikke luchtmatras valt?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:07

Ik zie dat je hier geen reacties op gehad hebt. Toevallig ben ik van de week gevallen met een airbagvest aan. En daar was ik erg blij mee, want ik viel op het asfalt. Dankzij mijn vest heb ik alleen een blauwe plek op mijn bil. Hij beschermt nl wel mijn stuitje, maar niet mijn billen. Je voelt eigenlijk niet dat je een smak maakt, want dat ding is zo strak opgeblazen, dat je lichaam niet in contact komt met de grond. Hij geeft wel even een plop, als de cilinder open wordt getrokken. Als je weer opstaat, wil je hem wel open maken, want je zit dan aardig klem in je vest. Maar ik ben er echt heel blij mee.

2a54z6e45r6r

Re: Hoe voelt het om met een airbagvest te vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 13:22

Is het zoals je op een springkasteel zou vallen ? :p

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:55

Nou, dan kan ik niet zeggen. Daar val ik niett vaak op :D . Maar in zo n springkasteel zak je wat in. Dit is echt heel strak opgeblazen. Ik heb in ieder geval niks van de val gemerkt. Geen klap of lucht uit je longen ofzo. Gewoon opstaan en weer opstappen (wel even leeg laten lopen dan... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:59

Ik heb er 1 maar ben er (nog) niet mee gevallen. Hoe hard is de plop eigenlijk?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:04

Je moet toch direct een nieuwe kopen als je er een keer mee gevallen bent? :=

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:07

Het is echt een plop. Geen knal hoor! Dus dat valt wel mee. Geen champagnekurktoestanden ofzo.

En nee, je hoeft niet meteen een nieuw vest te kopen. Zou een mooie boel zijn. Ze zijn gemaakt om vaker te gebruiken (toevallig net de leverancier hierover gesproken). Dat geldt trouwens wel voor je cap, als je op je hoofd bent gevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:09

Je hoeft alleen een nieuwe cilinder in te zetten.

Gelukkig, ben wel benieuwd hoe het is eigenlijk.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:15

Ja, wel een nieuwe cilinder, inderdaad. Anders doet ie het niet.

Hoe wat is? Het vallen? Dat heb ik hier boven beschreven. Ik ben er echt heel blij mee. Was tot nu toe nog niet gevallen, maar nu dat wel ik gebeurd, ben ik blij dat ik dat vest aan had. Behalve een blauwe plek, niks aan over gehouden.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 14:16

Ik heb hem ondertussen ook maar nog niet mee gevallen (gelukkig) :p

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:16

Ben wel eens gevallen met mijn Airvest aan en ik heb geen knal/plop oid gehoord. Je bent daar echt niet mee bezig als je valt volgens mij.

Mijn been was (heel erg :( ) blauw en met mijn hoofd (cap) op de grond gekomen maar geen gekneusde ribben etc. Was evengoed nog wel heel stijf maar niet de gekneusde ribben die ik wel eens opgelopen heb zonder vest/bodyprotector.

Ik rij er nu niet meer mee, maar was gewoon comfortabel om te dragen hoor, een bodywarmer is het dan.

p.s. mijne is te koop.... 8-)

Shanz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:27

Ik heb er één en ben ontzettend blij dat ik er toen in geïnvesteerd heb. Vorig jaar na een flinke racepartij met m'n kop tegen de lantaarnpaal beland en volle bak op het asfalt terecht gekomen, deels op zo'n betonnen driehoek-ding naast de weg. Airbagvest heb ik niet open horen gaan (de klap van de lantaarnpaal was denk harder :p). Door het opblazen wat hij doet ben je eigenlijk meteen van kop tot stuitje gestabiliseerd. Je hele ruggengraat wordt beschermt. Het ambulancepersoneel zei dat het waarschijnlijk héél anders was afgelopen als ik dat ding niet aan had gehad. Liever één keer zoveel geld uitgeven dan in een rolstoel belanden. Nu draag ik hem alleen nog met buitenritten, hij zit als een bodywarmer dus is lekker warm, zit comfortabel en houdt nog wat regen tegen!
Oh en na een valpartij hoef je alleen het patroon te vervangen. Zo'n patroon kost geloof ik 15 euro ofzo. Wel wordt er geadviseerd ze eens in de zoveel tijd uit voorzorg te vervangen.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:32

Duidelijk verhaal Fabster en Shanz :j Goed dat jullie de vesten dus aan hadden!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:35

Mag ik vragen waar jullie de vesten gekocht hebben? Ik kan eigenlijk maar weinig vergelijk vinden op internet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:36

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:37

Ik bij de Paardendrogist.

Heb een Hit Air

Shanz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:39

Ik heb hem toen bij Divoza gekocht :)
Omdat ik wilde weten wat er gebeurde als hij opgeblazen is en hoe dat voelt (en ook of je wel echt de goede maat hebt) hebben ze hem toen in de winkel bij mij opgeblazen met de compressor!

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 14:39

Ik heb mijne van paardendrogist, geluk had ik wel, waren net in solden en had een bon :') heb er maar 135 euro voor moeten betalen x)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:41

Shanz schreef:
Ik heb hem toen bij Divoza gekocht :)
Omdat ik wilde weten wat er gebeurde als hij opgeblazen is en hoe dat voelt (en ook of je wel echt de goede maat hebt) hebben ze hem toen in de winkel bij mij opgeblazen met de compressor!

Die zijn van http://bodyprotector-air.nl/ ...
Wel tof dat ze het je hebben laten voelen! :D

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:41

2a54z6e45r6r schreef:
Ik heb mijne van paardendrogist, geluk had ik wel, waren net in solden en had een bon :') heb er maar 135 euro voor moeten betalen x)

Dat geluk had ik helaas niet en heb er aanmerkelijk meer voor betaald....

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:46

Ik heb er een van ProAir: zit veel prettiger dan 'normale' bodyprotectors. Ik ben er nog nooit mee gevallen dus weet niet hoe die ervaring is. Hij is te koop omdat ik bijna niet meer rij. Ik heb er de nodige ampullen bij.
http://www.point-two.co.uk/index.php/st ... -27-detail

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:53

Hoe werkt dat dan? Klik je iets vast aan het zadel? Waardoor blaast het vest zichzelf op.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:56

Ik wil er, uit eigen ervaring, op wijzen, dat mocht je bv met paard en al achterover klappen, waarbij je dus niet los komt, je dus ook niet beschermd bent.

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:57

Je hebt een kabeltje aan je zadel en die klik je vast aan je bodyprotector zodra je zit.
Als je valt schiet het los in de luchtpatroon en blaast de protector op.
Er klappen dan allerlei delen ook uit voor nek en stuitje

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:17

Ik heb ook een bodyprotector air. Ook bij Divoza gekocht. Voor de werking moet hij wel ontkoppeld worden, inderdaad. Dus als je met paard en al achterover gaat, en hij schiet niet los, dan heb je gewoon een bodywarmer aan.