Zweetafdruk, wat vinden jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wieke

Zweetafdruk, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 15:52

Goedemiddag bokkers,

Ik heb gisteravond een 2e hands zadel gekocht, een kieffer maat 1 VHZ.
Heb het zadel gister zonder dekjes op zijn rug gelegd en samen met stalhouder gekeken hoe hij in eerste instantie lag.

Hij sloot overal heel netjes aan, geen ruimtes over of te veel druk.
Ruggengraat en schouders lagen mooi vrij zodat hij goed kon bewegen.
Zadel bleef goed op zijn plek liggen.
Schoof niet naar voren/achteren of opzij, ook niet in stap zonder iemand er op.

Vandaag even gereden om te kijken hoe de afdrukken zouden zijn na het rijden. Ik merk wel erg veel positieve verandering met dit zadel. Hij is veel losser in de rug, geeft makkelijk mee, beweegt vrij (geen korte pasjes of andere rare dingen).

Maar nu de afdrukken. Wat vinden jullie er van?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Natuurlijk wil ik wel graag iemand er nog naar laten kijken die er voor geleerd heeft en verstand van heeft, maar als jullie nu al zeggen dat het voor geen meter past, breng ik hem liever gelijk terug dan dat ik er iemand voor laat komen.

Wat mij opvalt zijn de zweetplekken onder de knie wrongen en dat donkere plekje achter op zijn rug. En vooral dat laatste vind ik er interessant, dit heeft hij namelijk bij alle zadels.
Hij heeft wel een erg bewegelijke rug, hij zit in stap ook redelijk beroerd omdat hij gewoon echt heel bewegelijk is. Zou dit de oorzaak zijn van die donkere plek? Na het rijden zijn de haren daar namelijk ook iets door de war....

Zou het erg fijn vinden jullie mening te horen!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:57

Zou toch iemand laten komen met goed zicht erop, wat in onze ogen goed lijkt te liggen dat hoeft het niet in werkelijkheid te zijn. Hier namelijk ook eentje die dat had.

Vind de afdruk er namelijk ook niet helemaal lekker uitzien
Laatst bijgewerkt door Moonlight17 op 22-05-15 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Joltsje

Re: Zweetafdruk, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 16:00

Hm.. als je het op basis van zweetplekken wilt beoordelen kun je het beste zonder denkje rijden volgens mij.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 16:09

Als ik van de eerste foto uit moet gaan lag het zadel in de eerste plaats te ver naar voren op de schouder. Zou je het naar achteren wat leggen,lijkt het te lang te worden.

Verder is het opmerkelijk dat het zadel achteraan meer zweet geeft.Maar alle paarden zweten net weer iets anders, dus een echt betrouwbare indruk kn dit niet echt geven, vrees ik.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 16:24

Als ik de eerste foto bekijk zie ik een zadel dat iets achterover ligt. Dit zou betekenen dat de boom toch te smal is. Aan de zweetafdrukken te zien ligt het zadel te veel op de schouder.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 18:22

Bedankt voor alle reacties tot zover!

Ik wil nogmaals benadrukken dat ik er wel iemand voor laat komen, behalve als het nu al voor geen meter ligt, dan breng ik hem terug zonder te laten controleren en zoek ik verder.

Zonder dekje rijden had ik van te voren niet aan gedacht, die stof neemt namelijk ook al veel zweet op.

terpentijn schreef:
Als ik van de eerste foto uit moet gaan lag het zadel in de eerste plaats te ver naar voren op de schouder. Zou je het naar achteren wat leggen,lijkt het te lang te worden.

Verder is het opmerkelijk dat het zadel achteraan meer zweet geeft.Maar alle paarden zweten net weer iets anders, dus een echt betrouwbare indruk kan dit niet echt geven, vrees ik.

Naar mijn idee ligt hij wel op de juiste plek op de rug? Hier blijft hij ook perfect liggen. Zou ik hem meer naar achteren leggen (waardoor hij ook te lang wordt) schuift hij denk ik weer naar deze plek..
Wat zijn de meningen van andere bokkers, heb ik hem echt te ver naar voren liggen?

Ik heb niet het idee dat hij achter meer zweet, maar dat het daar altijd zo donker wordt door de beweging van zijn rug en zand wat dan naar boven komt. Mijn dekjes zijn op die plaatsen namelijk ook altijd heel vies, dus of dat extra zweet?...

Essxan schreef:
Als ik de eerste foto bekijk zie ik een zadel dat iets achterover ligt. Dit zou betekenen dat de boom toch te smal is. Aan de zweetafdrukken te zien ligt het zadel te veel op de schouder.

Ik denk idd dat het zoiets is, dat hij toch te smal is voor en daarom achterover kiept.

Het is een kieffer garmisch. Ik heb gelezen dat Kieffer zadels dmv warmte breder gemaakt kunnen worden door een zadelmaker?
Zou dit zadel op die manier passend gemaakt kunnen worden, of kan ik beter verder zoeken?

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 20:32

Ik zou de zadelmaker vragen of hij het zadel kan aanpassen. Hij kan met zekerheid zeggen of hij de boom iets breder kan zetten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:10

Aan de afdrukken kan je zien, dat de druk achter iets meer is dan voor.
Dat kan betekenen dat de boom iets te smal is voor je paard.
Het naar voren schuiven kàn daar al een gevolg van zijn.
Enige is wel, dat ik je paard een beetje schraal vind. Het is nu voorjaar, dan worden ze weer wat voller en dikker. En dus nog iets breder.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:13

Ik vind het zadel ook iets te ver naar voren liggen.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 15:44

Bedankt weer voor de reacties!

Vandaag het zadel wat meer naar achteren gelegd en zonder dekje een rondje door de bak gedaan.
Het zijn geen hele duidelijke punten omdat hij niet heeft gezweten, maar opvallend is wel dat het een hele andere afdruk is geworden waarbij de hele boom dragend lijkt te zijn geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alleen bij de schoft waar de haren loskomen en het vuil boven komt. Is hier een verklaring voor?
Ik denk zelf inderdaad ook dat hij te smal is, dus neig er nu naar hem terug te brengen en een ander zadel te zoeken.

Als je een zadel met een bredere boom hebt, wordt hij dan bij de schouders ook breder?
Dit zadel heeft namelijk wel schoudervrijheid, maar als dit nog meer wordt, is het dan niet te breed?

Afbeelding

Hij is idd een klein beetje schraal, hij is niet makkelijk dik te krijgen. Hij staat 24/7 op het land met onbeperkt hooi en daarnaast elke dag nog een vitaminen en mineralen brok. Dus daar kan het bijna niet aan liggen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:49

De boom is te smal.
Vergelijk jouw boom en rug maar eens met dit plaatje: Afbeelding

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:08

Zó dat is een héél duidelijk plaatje zeg.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:11

Dit zadel kan als het goed is ook gewoon verbreed worden..

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 18:13

@Starbreeze: Die afbeelding is nog eens duidelijk!

Ik ga het zadel terug brengen en verder zoeken.
Mocht ik weer een zadel gevonden hebben die beter als deze lijkt ga ik iemand laten komen, maar dit gaat hem niet worden denk ik...

Vind het alleen erg lastig wat hij nou voor boommaat en inch moet hebben..
Iemand hier nog advies voor?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:28

Waarom bel je niet gelijk een zadel maker/passer. Scheelt je een hoop geleur en je kunt er gelijk meerdere passen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:16

inch is vaak naar jezelf, naar jouw maat..
en natuurlijk niet over de max van dat je paardje kan hebben..

boommaat kan elke zadelmaker even bekijken..
die hebben vaak ook een hele hoop tweedehands zadels, die ze er even op kunnen leggen en eventueel voor je kunnen aanpassen..

ik doe het ook vaak zo :) of ik kijk zelf op marktplaats en ik koop iets dat aanpasbaar is (meestal een kieffer) en dat al een beetje in de buurt komt!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:22

Boommaat kan opgemeten worden en dan moet je nog even kijken of je paard dat ook een prettige maat vindt :). Ik ben ook door schade en schande wijs geworden helaas. Succes iig!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 09:27

Wieke schreef:
Vind het alleen erg lastig wat hij nou voor boommaat en inch moet hebben..
Iemand hier nog advies voor?

Neem een ijzerdraadje van 42 cm., vouw die dubbel (elke zijde 21 cm)
en vouw die over de schoft op de plek waar de voorzijde van het zadel op de rug hoort te liggen
Maak de vorm gelijk en haal hem er voorzichtig vanaf.
Meet de onderste 2 punten.
(van punt naar punt)
Dan heb je ongeveer de boommaat. Alleen werkt niet elk merk zadel met dezelfde maten.
Je zou dus wel het ijzerdraadje in de maat kunnen meenemen en voor het zadel leggen om te kijken of de boommaat voor jou paard geschikt is.