probleem met zadelmaker, meningen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

twinducklin

probleem met zadelmaker, meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 08:03

Op dit moment ben ik even behoorlijk geïrriteerd. Wil even weten wat jullie zouden doen.

Ik heb mijn zadel in December nieuw gekocht, in begin april is hij bijgevuld en sindsdien geeft mijn paard protest. Eerst niet goed willen loslaten links, daarna deed hij moeilijk met opstappen, en nu doet hij al zuur met aansingelen en dreigt zich zelfs op te hangen en dreigt met bokken onder het zadel, nu sinds gisteravond kreupel na een bok.M.i. Allemaal signalen dat het niet goed ligt. Ik heb na twee weken contact opgenomen met zadelmaker die bijgevuld had, ik kreeg als reactie dat het paard gewoon even moest wennen als het bleef moest ik maar opnieuw contact opnemen. Voelde me door die reactie al enorm in de steek gelaten. Ik heb al 5 jaar dezelfde zadelmaker. Mijn paard reageert heel gevoelig op niet goed liggen van het zadel als er maar een deukje in de vulling zit kan hij daar al op protesteren. Maar heb nog nooit de zadelmaker voor niks laten komen, terwijl ze afgelopen jaar 5 x is moeten langskomen.
Na gisteren weer contact heeft ze over drie weken tijd, weer voel ik me in de steek gelaten.Al 1,5maand geen passend zadel en dan nog 3 weken moeten wachten.

Ik heb nu de neiging om te kijken of een andere zadelmaker eerder tijd heeft. En als dit het geval is en ik ben tevreden om daar naar toe over te stappen.
Ik vind dit namelijk niet netjes, begrijp dat mensen het druk hebben maar ik heb het gevoel dat het opvullen de vorige keer niet goed is gegaan en ik vind dat er dan sneller gereageerd moet worden. Of als het wachttijden op moment zo lang zijn dat ze me een maand geleden al had moeten inplannen toen ik liet weten dat het zadel m.i. niet goed lag i.p.v. me toen te zeggen dat ik het maar even moest aankijken.

wat zouden jullie doen in dit geval?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 08:15

Andere zadelmaker laten komen als je geen 3 weken wil wachten, geeft soms ook een nieuwe kijk op hoe het zadel hoort te liggen want sommige zijn toch echt prutsers.

nombrado

Re: probleem met zadelmaker, meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 08:39

Ik zou bij een nieuw gekocht zadel toch wel de verkoper van het zadel erbij halen.
Die moet de gelegenheid krijgen om het goed op te lossen.
Tot die tijd zou je toch zonder zadel kunnen rijden (op een pad?)
Of lekker longeren?
Deze tijd is inderdaad altijd erg druk.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 09:44

@ nombrado wat is bij jou het verschil in klacht na het opvullen van een nieuw zadel of een tweedehands?

Het is gewoon frusterend voor mij. Heb vanaf volgende week twee weken vakantie en dan kan ik niks..
zonder zadel is geen optie, ben herstellende van een hernia en doorzitten kan ik niet zonder veel pijn.
Mijn planning was eigenlijk om veel naar buiten te gaan in mijn vakantie :-(

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:48

Oei, als je herstellende bent van een hernia, zou ik zowel niet met als zonder zadel rijden.
Een paard voelt dit ook.

Wat voor zadel heb je?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:51

Ben het eens met Nombrado.
Zou ook de verkoper afwachten om het opgelost te krijgen,wanneer je er iemand anders naar laat kijken vervallen de garantievoorwaarden.
Wij hebben hetzelfde gehad met een nieuw zadel.1 keer laten opvullen gaf niet het gewenste resultaat en heb toen een ander model gekregen wat wel paste.
Gewoon op je strepen gaan staan.
Kun je om te tijd te overbruggen niet een gelpad of bontje onder het zadel doen?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:56

Waarom is het niet netjes als je overstapt naar een andere? Je hebt toch geen verplichtingen naar je zadelmaker toe? Tis toch geen vriend? Enige wat je wel moet in calculeren is dat wanneer je een ander aan het zadel laat sleutelen je eigen zadelmaker daarna wellicht kan protesteren dat het zadel door die andere is verprutst o.i.d. Maar als je eigen zadelmaker eigenlijk al 5 jaar komt, dan zal die zo slecht niet zijn toch? Wellicht is 3 weken 'rust' logeren, aan de hand werken, o.i.d. ook wel even goed voor je paard om tot rust te komen qua rug?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:04

Ik neem aan dat degene die het zadel heeft opgevuld ook de verkoper is van het zadel?
Zo niet dan kun je naar iemand anders overstappen.
Degene die je een nieuw zadel heeft verkocht hoort dit op te lossen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 10:53

De zadelmaker die met het zadel opgevuld heeft en verkocht heeft is inderdaad dezelfde.

slecht is ze niet denk ik. Ben altijd tevreden geweest, mijn paard is gewoon niet makkelijk. Korte rug, rondgeribt en zijn schouders liggen redelijk ver naar achter terwijl de singelgroeve weer voren ligt.
er ligt nu een massimo op, voorheen een thorowgood cob maar daar was hij te breed voor geworden. Paard wordt dit jaar 8 en is van zijn 3de tot nu van boommaat 34 naar nu 42 gegaan.

de hernia heb ik sinds mei vorig jaar, heb 5 maanden niet gereden sindsdien weer aan het opbouwen. Waarvan ik alleen rijd wat ik kan, en anders stapt mijn instructrice erop drie keer per week en na mij zodat hij wel voldoende beweging krijgt en bespiering behoud.

meeste adviseren om toch even af te wachten. Ik heb haar het voorstel gedaan dat ze volgende week bij mijn vriendin naar me zadel kijkt of ik gelijk heb over de scheve vulling. Ze wilde toen ook een afspraak maken eigenlijk, maar de afstand was te ver ( ze was er vanuit gegaan dat vriendin bij mij op stal staat maar die staat bijna bij haar thuis en ik 35km verder ). Misschien kan ze daar al iets mee.

bedankt voor jullie reacties!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:55

Klinkt als mijn paard, zowel qua lichaamsvorm als reactie. Het zadel is waarschijnlijk te dik gevuld waardoor hij nu narrig wordt. Ik vind het echt waardeloos dat ze je zo laat zitten! Kun je niet afspreken dat jij met het zadel daar langs gaat en ze er wat wol uit haalt?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:01

waarom heeft ze het zadel opgevuld?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 11:19

Omdat er altijd nog een zadelpasconsult / bijvullen bij haar bijzit als je daar een zadel koopt omdat de wol altijd nog iets inzakt. Dat was dus ook gebeurd, voor was de wol wat ingezakt waardoor het zadel iets voorover lag.

Ik had trouwens al een leeg prolitepad eronder liggen om de druk te verdelen. Dit doe ik altijd als hij op het zadel reageert, zo red ik het meestal nog totdat zij tijd heeft om langs te komen. Dit heb ik zo met de zadelmaker afgesproken.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:25

De ellende van de paardeneigenaar...
Ten eerste: goed dat je luistert naar je paard dat hij aangeeft dat het niet oke is. Waarschijnlijk vind je dat ook wel in zijn lijf terug qua harde/gevoelige plekken.
Drie weken wachttijd vind ik inmiddels al heel normaal helaas. Als je al 5 jaar tevreden bent, zou ik inderdaad niet zomaar afwijken, het is moeilijk om een goede zadelmaker te vinden die jou en je paard goed kent. Als je er geen vertrouwen meer in hebt, kun je altijd nog verder kijken.
Succes, ook met je hernia!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:34

Ik zal even die 3 weken wachten.
Vermoed dat de kussens te hard zijn opgevuld, vulling is gaan klonteren of niet goed gelijkmatig opgevuld. Is niet mogelijk om anders even met het zadel langs de zadelmaker te gaan zonder paard?
Voel zelf ook niet dat de kussens onregelmatig zijn?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 15:43

Bedankt voor jullie reacties!
Het zadel is m.i. niet gelijk opgevuld.
Harde plekken ed zijn niet te voelen op de rug gelukkig. Maar paard loopt wel nog altijd kreupel. Wel al beter maar zegt mij nog meer dat ik niet aan mijn eigen gevoel moet twijfelen. Heb nu een maand toch doorgereden tegen mijn gevoel in, dat ga ik dus nooit meer doen.

Het frustreert gewoon, eigenlijk had ze a.s. donderdag afgesproken toen ze dacht bij mij in de buurt te moeten zijn. De tijd is er dus wel alleen de afstand is te ver voor die dag. Paard gaat helaas heel moeilijk de trailer op dus naar haar toe gaan is ook geen optie.