Zadels, om gek van te worden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Zadels, om gek van te worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 19:25

Hallo Bokkers,
Toen wij ons paard 2.5 jaar geleden kochten kregen wij er een heel fijn euroriding luxor zadel bij (800 euro voor betaald). De eigenaren garandeerde ons ook dat dit zadel goed lag. Na een jaar vonden wij het tijd deze eens na te laten kijken. Wij hebben toen Hans de Haas laten komen en die zei dat het zadel niet goed lag. Hij zou teveel op de schouders drukken. Hij heeft ons een nieuw zadel verkocht. Deze keer een Kieffer springzadel, hij garandeerde ons dat deze helemaal goed lag. Nu een jaar later, heb ik sinds kort een nieuwe instructrice die aangaf dat mijn zadel veel te erg op de schoft lag en dat ik er eigenlijk niet eens mee zou moeten rijden. What! Ik vond wel dat mijn paard de laatste tijd wat vreemd reageerde op het zadel, niks heftigs maar niet helemaal blij. Ze was ook met poetsen wat gevoelig op de rug. Ik wilde eigenlijk Hans de Haas niet laten komen want bij een stalgenoot lag het zadel blijkbaar ook niet goed terwijl hij dit verzekerde. Ik heb toen Marielle Rovers laten komen op aanraden van mijn instructrice. Een super sympathieke vrouw en ik vertrouwde haar al direct meer dan Hans de Haas. ALs eerste zei ze dat het zadel knal en knal hard was. Wat stom dat ik dit nooit eerder heb gevoeld? Voor de rest was het zadel te lang, lag het te dicht op de schoft en was er eigenlijk heel weinig goed mee. Uiteindelijk had ze helaas niet wat we wilde, namelijk een 2ehands vzh zadeltje waarbij we onze Kieffer het liefste ook kunnen inruilen. Ze heeft ons nu weer doorverwezen naar een zadelmaker in Limburg,ruitersport Jo Viehoff. Hier ga ik nu contact mee opnemen.

Nu heb ik dus al 2 helemaal verkeerde zadels gehad, waarbij mij is verteld dat ze goed lagen. Ik kan eerlijk zeggen, ik heb er maar weinig kijk op. Ik wil gewoon een goed zadel maar ik heb gewoon geen hoog budget. Ik kan niet 1000 euro neerleggen. Ik kan mijn zadel inruilen en hooguit 200-300 euro bijleggen. Ik hoef dan ook helemaal geen speciaal luxe zadel, gewoon een leuk zadel.

Ik vind het vooral sneu dat mijn lieve paard al ruim 2 jaar met een verkeerd zadel loopt en misschien wel veel pijn heeft gehad. En dan vind ik het raar dat ze moeite heeft met haar rug ontspannen. Arm dier!

Ik ga nu maar weer verder met de zoektocht, wilde het eigenlijk gewoon even van me afschrijven en nog vragen of mensen eventueel echt goede aanraders hebben die 2ehands zadeltjes verkopen en ECHT betrouwbaar zijn in de omgeving Brabant of Limburg. We vinden het helemaal niet erg om met de trailer daar naar toe te komen.

Alvast bedankt!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 08:35

Vergeet niet, dat een paard in korte tijd best kan veranderen kwa bespiering.
Een kieffer (nieuw) spingzadel lijkt me niet "te hard" in de kussens.
Zoveel zadelpassers, zoveel meningen.
Als je zadel nu te dicht op de schoft ligt zou dit kunnen betekenen dat het zadel iets te breed is en dus teveel ruimte geeft. Bij Kieffer makkelijk, want die kan je in breedte door de zadelmaker laten verstellen (naar smaller) Verder zou het goed zijn om eventueel met een wollen bontje eronder te gaan rijden om de druk goed te verdelen. Kieffer is geen slecht merk. Ik weet niet welke inch maat je hebt op je paard? Maar als het een 17.5 inch is, is die echt niet te lang.
Verder is het goed rijden de basis voor een paard goed in de spieren te rijden.

Ik zou dus zeker de zadelverkoper van je kieffer zadel er weer bij halen en hem het zadel laten nazien.
Er zijn heel veel verschillende meningen tussen de MSCF ers en de oude zadelmakers.

Een tè lang zadel, is 1 van die meningsverschillen.
De kussens onder een zadel horen het gewicht van de ruiter te verdelen. Hoe korter het kussen, hoe minder jou ruitergewicht verdeeld wordt.
Succes met je zoektocht.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 08:57

Wij hebben ook slechte ervaringen met hans de haas.

Voor een stalgenootje heeft hij een mac rider zadel aangemeten.
Dit zou goed liggen. Maar met proefrijden schoof het zadel al enorm naar voren.
Dit zou prima aan te passen zijn aldus de Haas.
Hij heeft het zadel meegenomen en aangepast.

Helaas bleef het zadel naar voren schuiven. Dit was volgens hem te wijten aan het feit dat het paard te weinig buikspieren had en we moesten er maar iets tussen leggen.

Op buitenrit schoof het zadel zo erg naar voren dat mijn stalgenootje door de paniek van het paard bijna in de sloot is beland.

De Haas wilde het zadel niet terug nemen want omdat het zadel met korting verkocht was. Zijn samenwerking met mac rider stopte.

Hij heeft een slecht passend zadel verkocht omdat hij er gewoon vanaf wilde is mijn indruk.

Ik heb laatst Gijs Weck laten komen om mijn zadel aan te passen en oo tw vullen. Heel aardige man die echt de tijd nam voor mijn paard. Dus met hem heb ik goede ervaringen.

44Myrthe44

Re: Zadels, om gek van te worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:09

Heb keken eerste zadel ook laten bekijken Door de tweede zadelpasser? Misschien ligt die wel gewoon goed?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:18

Als ik het zo lees wil je:

- Een zadel wat echt goed ligt en waarover je je geen zorgen hoeft te maken dat het goed ligt
- Een zadel wat goed blijft liggen
- Een niet te hoog budget

Dat maakt voor mij samen: een boomloos zadel. Is ook goed voor een onafhankelijke zit. Er zijn een hoop verschillende smaken. Enkele vooraanstaande merken zijn Barefoot en Ghost.

Website Ghost zadels: http://suzannebroers.nl/
Website Barefoot zadels: http://www.barefoot-saddle.nl/shop/

Bokker Teteltee heeft een zadelpasservice voor boomloze zadels: http://boomlooszadelpasservice.nl/

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:22

Met jou eisen zou ik ook voor boomloos gaan. Een boomzadel moet je, wanneer je er zelf geen kijk op hebt, nu eenmaal elk half jaar even na laten kijken. Paarden worden in het voorjaar soms dikker van het gras, vallen in de winter weer af, jij kweekt er bespiering op, of dat word weer minder als je een poosje geen tijd hebt. Allemaal dingen die een passend boomzadel niet passend kunnen maken.

Ik rijd nu meerdere jaren en paarden boomloos, en laat elk half jaar de ruggetjes nakijken. Altijd prima in orde, DA is vaak positief verrast.
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 22-05-15 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:29

nombrado schreef:
Een kieffer (nieuw) spingzadel lijkt me niet "te hard" in de kussens.
Zoveel zadelpassers, zoveel meningen.
Als je zadel nu te dicht op de schoft ligt zou dit kunnen betekenen dat het zadel iets te breed is en dus teveel ruimte geeft. Bij Kieffer makkelijk, want die kan je in breedte door de zadelmaker laten verstellen (naar smaller) Verder zou het goed zijn om eventueel met een wollen bontje eronder te gaan rijden om de druk goed te verdelen. Kieffer is geen slecht merk. Ik weet niet welke inch maat je hebt op je paard? Maar als het een 17.5 inch is, is die echt niet te lang.
Verder is het goed rijden de basis voor een paard goed in de spieren te rijden.

Ik zou dus zeker de zadelverkoper van je kieffer zadel er weer bij halen en hem het zadel laten nazien.
Er zijn heel veel verschillende meningen tussen de MSCF ers en de oude zadelmakers.

Een tè lang zadel, is 1 van die meningsverschillen.
De kussens onder een zadel horen het gewicht van de ruiter te verdelen. Hoe korter het kussen, hoe minder jou ruitergewicht verdeeld wordt.
Succes met je zoektocht.

Hoe kan je zomaar op zo'n manier oordelen zonder het paard en het zadel met eigen ogen te hebben gezien?
Marielle weet echt wel waar ze mee bezig is. Zij zal heus wel weten dat een Kieffer verstelbaar is, maar zal daar hoogstwaarschijnlijk niet eens aan beginnen omdat het zadel te lang is.

TS: Beide zadelpassers van ruitersport Viehoff zijn zeker aanraders!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:33

En misschien lag zadel nummer 1 wel goed?

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:39

Wat voorn paard heb je? Mijn fjord, (ik heb een tekna veelzijdigheids zadel met een verwisselbare boom, ideaal voor mij) Mijn fjord heeft in de winter een smallere boom dan in de zomer. Mij is altijd uitgelegd, en paard dat het hele jaar door getraint word(kortom de echte sportpaarden), en een redelijk vast voerschema hebben. minder snel het zadel "verkeerd" gaat liggen. En bij recreatie paarden, die swinters dus veel minder doen. en zomers de wei op gaan het eigenlijk onmogelijk is om met het zelfde zadel te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:46

Hier ook geen goede ervaringen met Dhr. de Haas. Evt. het hele verhaal via PB

Zelf heb ik zeer goede ervaringen met Countrymill maar dat is waarschijnlijk wel erg ver weg voor je.
Drunens ruiterhuis heb ik ook goede ervaringen mee, maar zijn wel erg duur.
Hier in de omgeving heb ik helaas nog geen echt fijne zadelmaker kunnen vinden (en ik heb er toch veel gezien!), Dus vandaar dat ik 2 keer per jaar de rit maak richting nijkerk voor de countrymill.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:46

nombrado schreef:
Ik weet niet welke inch maat je hebt op je paard? Maar als het een 17.5 inch is, is die echt niet te lang.

Een paard kan best veranderen in bespiering maar wordt niet korter.

Voor mijn paard is een 17.5 ook in veel gevallen te lang, de ene 17.5 kan wel 5/6 cm verschillen met de lengte in het draagvlak. Wat jij daar zegt kan je pas beoordelen als je het paard ziet met het zadel op...

Veel sterkte met het vinden van een goede en vertrouwde zadelmaker TS, vervelend probleem hoor ik hoop voor je dat je eruit komt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:50

een springzadel van kieffer , 17.5 inch, is niet zo lang. Sommige andere merken kunnen idd wat langer uitvallen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 12:49

Bedankt voor de reacties, ik heb ook boomloos overwogen maar mijn paard heeft een redelijk gevoelige rug en ik rij lange ritten dus raadde Marielle ze in dit geval af. Ik heb contact opgenomen met Angela maar helaas binnen mijn budget niks mogelijk omdat ze zo goed als zijn gestopt met 2ehands zadels. Nu heb ik weer even gebeld met Marielle voor advies (echt heel fijn en behulpzaam is zij!) En ik heb nu het idee gekregen van een thorowgood zadel, niet duur en wel goed te verstellen. Ik ga hiervoor nu op onderzoek uit. Heb gelukkig mijn vader lief aan kunnen kijken om me financieel wat te helpen dus het budget is een stuk omhoog gegaan wat erg zal schelen. Wat een gedoe zeg! Pfoe...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:29

Wat heb je voor paard?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:53

Hoe oud is je paard? Hoe was zijn training niveau toen je hem kocht, en nu?
Het paardenlichaam veranderd door groei, maar ook door training (en voeding). Jonge paarden kunnen inderdaad snel uit hun zadel groeien, net zoals jonge kinderen snel uit hun schoenen groeien.

De tip van boomloos: het klinkt ideaal, maar wees je er van bewust dat deze zadels een boom, en dus ook steun missen. Er is meer piekbelasting op de rug, in vergelijking met zadel met boom.

Ik heb zelf ook een behoorlijk krap budget, heb jaren plezier gehad van een simpele wintec. Helaas is dit zadel gesneuveld, heb nu een tweedehande JC van 'De Zadelmaker' (Ja, zo heet het bedrijf echt ;) ) Heb 3 maanden moeten wachten op en afspraak, maar paard zijn bouw is goed bekeken, er is tijd genomen zadels te passen, en niet geheel onbelangrijk: zadelmaker heeft mee gekeken bij beweging onder het zadel, met ruiter er op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:58

Voor het paard wat ik rijd hebben we ook recent een torowgood aangeschaft en dat is echt een topzadel. Zadel is 800 euro nog wat dus dat is een prima prijs voor een nieuw zadel.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:08

Het Gareel in Schijndel heeft veel zadelsliggen, doen ook in 2de hands met zeer ervaren zadelpassers. Gijs Weck is bijvoorbeeld een van hun zadelpassers (momenteel helaas even uit de running door ziekte), maar ook de eigenaar doet erg veel zadels passen.

De eigenaar Rudolph Verstegen helpt mij op het moment ook super met het oplossen van mijn zadelproblemen. Mijn paard is in korte tijd erg veel gaan veranderen en de vulling in mijn Kieffer zadel was ook gewoon kei hard geworden.

Het zadel is nou mooi aangepast met een nieuwe vulling. Met een paar keer voelen onder het zadel en kijken naar het paard wist hij meteen wat er aan het zadel moest gebeuren.

Zou zeggen geef ze is een belletje.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 19:41

Ik heb een oldenburger van 8 jaar, kochten haar toen ze 6 was. Ze is afgelopen winter helaas een heel stuk afgevallen dus het zadel zal niet zo slecht hebben gelegen als nu toendertijd. Qua bespiering kan ze ook veranderd omdat ik sinds een jaartje voor endurance train. Het lastige vind ik op bokt dat over bijna iedere zadelmaker in mijn omgeving (noord Brabant) ook meerdere hele negatieve reacties te lezen zijn die mij dan afschrikken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:29

Natuurlijk raad zij dat af, aan een boomloos kan ze niks verdienen. :D
Ik maak regelmatig ritten van 20 km of langer, in een hoog tempo (gemiddeld 10 km per uur) maar soms ook rustig aan. Laatst voor strao zelfs van 10 uur s'ochtends tot 5 uur s'middags in het zadel gezeten. Ik laat een hier in de buurt bekende manueel therapeut/da komen voor de ruggen, als ze last hebben krijg ik het echt wel te horen. :j

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:37

Ik ben altijd heel tevreden geweest over Verhoeven in Bakel. Die komt aan huis en heeft ook tweedehands zadels. Tenminste dat is alweer een hele tijd geleden. Ik liet trouwens mijn zadel ieder jaar even nakijken door hem. Dan kwam hij aan huis om te kijken of het zadel nog goed lag. En hij is echt niet duur.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:39

Tja paarden veranderen nu eenmaal soms heel erg qua bespiering. Dus een zadel dat makkelijk aan te passsen is wel een pre

Bij mij komt ook ruitersport Viehoff en ik ben erg te spreken over hun. Helaas is mijn paard een heuse toverbal en komen ze minimaal twee keer per jaar het zadel opnieuw aanpassen. Voorheen had ik nog een andere merrie en deze hoefde maar eens in de twee jaar aangepast te worden zei was veel constanter qua bespiering?,

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 08:40

Gypsy schreef:
Natuurlijk raad zij dat af, aan een boomloos kan ze niks verdienen. :D
Ik maak regelmatig ritten van 20 km of langer, in een hoog tempo (gemiddeld 10 km per uur) maar soms ook rustig aan. Laatst voor strao zelfs van 10 uur s'ochtends tot 5 uur s'middags in het zadel gezeten. Ik laat een hier in de buurt bekende manueel therapeut/da komen voor de ruggen, als ze last hebben krijg ik het echt wel te horen. :j

Ze kan mij sowieso niet helpen en alsnog raad ze het af, heb het nog een keer extra gevraagd. Daar komt bij dat ze zelf ook boomloze zadels verkoopt, dus het gaat echt niet om geld verdienen. Het gaat echt om mijn paard d'r rug en de lange afstanden. Ik wil heel graag geloven dat t wel kan want ik zou t super graag willen, maar ik heb toch wel vertrouwen in haar en wil niet weer(!) iets doen wat mijn paard pijn kan gaan doen.

@heike ik lees zowel goede als hele slechte ervaringen op bokt, dat schrikt mij een beetje af! Daarom vind ik het moeilijk. Ik woon namelijk in Helmond dus het is heel erg in de buurt maar mijn paard heeft blijkbaar een lastige rug en daar moet iemand dan echt goede kijk op hebben.

Laj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:08

Verhoeven uit Bakel komt ook hier-al meer dan 20 jaar-en er komt niemand anders aan mijn zadels ,maar er zullen vast wel mensen zijn die mindere ervaringen hebben met deze zadelmaker.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:14

Wat een gedoe he die zadels en zadelmakers! Hier een zelfde soort verhaal, ik ga inderdaad naar Country Mill over een paar weken omdat ik alweer 6 weken naast paardlief loop..
Ik weet niets in t zuiden maar wil je wel heel veel sterkte wensen. En gebruik je eigen gevoel en verstand en luister goed naar je paard!

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:07

Verhoeven komt zelf kijken en maakt zelf de zadels. Dat vind ik een groot voordeel. Hij gaat dus niets doorgeven aan een ander. Hij heeft echt jaren en jaren ervaring. En met zoveel jaren ervaring zal er ook wel eens iets niet goed gaan denk ik. Ik vind hem echt heel kundig en je kunt goed met hem praten. Wil de dingen ook goed doen. En heeft gewoon hele goede service.

Je zou natuurlijk altijd eens kunnen afspreken om hem te laten komen met zadels. Kan je instructeur ook bij zijn. Dan zit je nog aan niets vast en kun je zelf ervaringen met hem opdoen. Hij komt ook aan huis met tweedehands zadels. Als het niets is, dan weet je dat ook.