Lengtes van goede ponyzadels gezocht.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Lengtes van goede ponyzadels gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 18:14

Hoi allemaal.

Ik ben rustig op zoek naar een ander zadel, 15.5 inch of 15 inch.
Wie ging mij voor er en weet er lengtes van kussens van (verschillende) zadel(s)?

Voorbeelden waar ik evt interesse in heb zijn:
- Wintec 500 veelzijdig of dressuur
- Wintec isabell werth
- rider pro met verwisselbare boom, hoe bevalt dit zadel?
- thorowgood bepaald model?
- andere suggesties?

Bij voorbaat dank!

moonfish13

Re: Lengtes van goede ponyzadels gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 20:07

Niemand?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:05

Ik heb een pessoa prestige pony. Heel fijn zadeltje.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 13:19

Heb je voor mij eventueel een lengte van dit zadeltje?
Ik zoek verder ook geen zadels die een vermogen kosten nieuw, zoveel gaat er niet mee gereden worden en ik heb ook geen garantie dat er altijd even netjes mee omgegaan wordt.
Tweedehands moet ik het dan net zien te vinden en in die maat is dat niet heel makkelijk volgens mij.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:02

Ik heb wintec 500 vhz en 2 thorowgoods liggen, alles 15".

En een knightrider/rider pro dressuur, moet ff kijken of dat een 15 of 16" was (dacht een 15", maar valt duidelijk groter dan de wintecs en thorowgoods).

Ik zal van het weekeind even meten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 15:04

Als je dat wil doen ben je geweldig! Als de rider pro 15 inch is en qua lengte goed zou dat een optie zijn, mits ze goed in elkaar zitten. Qua zitting is het hoe groter het valt hoe beter wat mij betreft. Nog een vraagje, past een slank meisje met maat 140 / maat 36 in een 15 inch wintec? Heb jij daar ervaring mee?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 12:28

Zelf wat research gedaan, ik ben vast niet de enige met dit probleem dus ik deel de info maar.
Ik heb de rider pro gezien in 16 inch nu, en een Norton in 16 inch.
Kleiner hadden ze bij deze winkels niet.
De rider pro was zeker 3 a 4 cm langer als de norton, die is 47 cm.
Als er iemand op zit 48 cm.

De norton was ook veel kleiner in zijn geheel maar een maatje 36 past er zeker in. Zadel ziet er ook zeer degelijk uit.
De keuze is nog niet gemaakt, maar ik mocht voor borg de norton wel meenemen om te passen.
Een andere optie die mij ook echt wat lijkt is een Ghost zadel, de piccolo versie. Ook nog te lang maar wel flexibel en dus andere drukverdeling.
Deze is wel duurder als een norton, rider pro of gebruikte wintec.
Waarschijnlijk gebruikt slecht te vinden ook.

Wintec weet ik dus geen lengtes van nog, net als thorowgood.
Ik ben dus benieuwd waar Dennis mee komt qua maten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 16:28

Rider pro dressuur is 43cm. Wintec 500 vhz 42. Thorowgood griffin 41 en de maxam 40 cm. Alle 15".

Ik met mn maatje 34/36 zit in de Wintec het fijnst. Maxam daarna, griffin vind ik maar hard en de rider pro vind ik een ramp.

Gelukkig ben ik een menner en geen ruiter, dus zit er echt bijna nooit op. Ik zou zelf voor een 16" gaan, dat zit net wat fijner maar is te lang voor mijn pony's.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 16:42

Top Dennis!
De wintec 500 valt me erg mee qua lengte, wie weet past een 16 inch dan nog wel. :)
Een 16 inch zou denk ik kunnen op die van mij, mits niet te lang.
De Norton zou best kunnen slagen maar dat moet ik bekijken.
De maxam en griffin hebben geen verwisselbare boom die je vaak ziet, dat is echt een nadeel gezien de pony nu totaal onbespierd is.
Nieuw valt thorowgood toch wel buiten budget, Wintec is dan toch wel beter verkrijgbaar tweedehands..

Ik ben ook de ruiter niet, maar heb een super fijne ruiter voor hem die ik er graag nog op wil hebben zo lang het kan.
Maar haar krijg ik niet in een barefoot kids geprakt!
Mijn pony is mennen beleerd, dus stemhulpen kent hij en bit, maar zit en been niet. Hij accepteert het maar doet er niks mee. :+
Dit meisje kan hem dan mooi in elk geval doorrijden voor ze te groot is.
Daarna kan ze mee mennen en longeren ed.
Verder heb ik nog iemand die er als zij te groot is er zeker nog jaren op past, maar dan moet de pony wel iets beter doorgereden zijn. :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:01

De bf ligt wel heel fijn op veel kleintjes, maar ik kan er zelf ook niet op zitten. Die valt ook iets langer dan deze zadeltjes.

Hier gaan ze ook eerst voor de wagen en daarna pas onder het zadel. Stuur, rem en gas (op stem natuurlijk) zitten er dan al op.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 18:33

Ik heb geen menervaring en heb een kant en klare menpony gekocht met kilometers genoeg. :+
Hij was al bereden ook al was het niet vaak, op stem doet hij alles inderdaad.
Wel ideaal hoor, hij is erg braaf onder zadel.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:20

Ik zal morgen even mijn Pessoa pony zadel opmeten. Ik pas er in ieder geval nog makkelijk in met maat 36 :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 22:43

Ik ben benieuwd..
Omdat ik mijn kieffer wil verkopen heb ik het serienummer gemaild naar kieffer voor de boommaat.
Blijkt dus dat dit zadel al een 15.5 inch is, mij is gezegd een 16.5, en dat geloofde ik ook wel eigenlijk.
Ik pas er goed in met maat 36, dus mocht iemand meekijken met dit probleem: mijn 15.5 is te koop.
Bij mijn advertenties staat het zadel en ook op marktplaats, een kieffer junior. :)

Gisteren de Norton 16 inch gepast en die was ook te lang.
Nu snap ik dat ook wel nu blijkt dat het huidige zadel ern 15.5 is. :+

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:33

De Pessoa Pony is ongeveer 43cm in totaal. Misschien zelfs iets minder, heb maar snel gemeten :)
(evt te koop mits serieuze interesse)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 19:42

De Engelse zadels zijn te krijgen vanaf 12,5 inch. Ik heb veel te maken met welshpony's. Mijn eigen Dartmoor is gelukkig lang. Daar past wel een 16" op. Ik krijg een 15" binnen binnenkort. Ik werk sinds kort met mijn eigen merk. Die leveren mij zadels in elke gewenste lengte.

Wintec vind ik zelf lang vallen. Kieffer valt meestal korter. Rider Pro valt ook lang, net als Prestige. Norton ken ik op het oog. Ik werk daar minder mee.

Wat adviseerde de zadelmaker?

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 19:46

Ik heb een Stubben Juventus. 17 inch, maar zeer kort ! ongeveer 45 cm lang. Een echte aanrader, boterzachte zit, niet te opgesloten maar wel steun. Hogere prijsklasse ongeveer 1800 euro.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 19:50

Idefix: de zadelmaker heb ik bewust niet gevraagd, zoveel is er niet gebruikt in die maat en nieuw valt af.
Ik heb gister een gebruikt ghost zadel gekocht en die ligt top!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:04

Ik koop om die reden heel veel 2e hands in in Engeland. :D Ik heb een zwak voor pony's.

Waar ik over val is altijd dat nieuw afvalt bij pony's. Meest gehoorde reden: 'Het is de pony maar'. Maar deze mensen noemen zich in dezelfde zin wel diervriendelijk. |o Hopelijk heb jij een betere reden. Mijn pony draait hier bijvoorbeeld al zeker 7 jaar zijn rondjes. Dat is langer dan menig WPN met een duur zadel. Hij heeft indertijd een duurder passend zadel op zijn rug gekregen. Zijn waarde steeg er enorm mee: Hij werd de kinderpony waar elk kind van droomt. Mensen bieden behoorlijk geld voor hem, zelfs nu nog! Dus dankzij zijn goed passende wat duurdere zadel is hij nu zelf meer waard geworden. Lastig detail: Hij is niet te koop. :+

Veel plezier met je nieuwe zadel! Als je pony er ook blij mee is, dan zul je begrijpen wat ik bedoel.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 21:32

Ik heb geen bak geld over voor een zadel waar kinderen niet eens onder uit komen, plus ik zit er zelf niet op.
Het moet gewoon goed zijn, en dat hoeft niet altijd duur te zijn.
Het past, goede kwaliteit en het past bij de ruitertjes.
Zonder dat het net randje randje is of druk geeft op de verkeerde punten.
Ik heb dat geld er gewoon echt niet voor over, maar ik heb nog nooit veel geld betaald voor een zadel dus dat is makkelijk.
Comfort gaat voor mooi, het juiste kleurtje of mijn voorkeur.

Die geldbomen gaan elke keer dood hier! :Y)