ìs een kieffer veelzijdigheid (munchen) geschrikt voor barokke paarden? geeft je mening, op wat voor ras heb je het zadel? hoe zit het zadel? is het zadel makkelijk aan te passen kwa boom? valt een 17,5 inch lang?
heb je geen kieffer op je breder gebouwd paard welke heb je dan?
laat gewoon even een zadelmaker komen dan zorgt die dat je een zadel hebt wat perfect op paardlef past
Esaqar
Geplaatst: 19-05-15 09:43
Ik heb wel een kieffer op mijn barock pinto, ligt prima (: edit. Maar zij is wel net 4, dus nog smaller, ik denk dat als ze meer in de spieren komt (en dus nog wat breder wordt) ik ook over moet gaan op een ander zadel.
helaas kan ik door omstandigheden geen duur zadel en zadelmaker laten komen.. mijn vorige zadel is geheel kapot en valt niet onder de garantie en moet al alles bij elkaar sparen om rond te komen
SCC
Geplaatst: 19-05-15 09:47
ik heb zelf een kieffer vzh (type weet ik even niet meer) daarmee heb ik op 3 friezen gereden.
ik heb er 1 met een plastic boom. die kan de zadelmaker met behulp van uvlicht buigbaar maken en zo passend maken op de meeste rugvormen. p.s. ik heb het type fries wat nog in een gewone bommaat past
annick_lotte
Geplaatst: 19-05-15 10:11
Als je geen zadelmaker kan laten komen zou ik nog even doorsparen. ik heb zelf voor mijn koudbloed merrie een kentaur zadel gekocht, 2e hands wellis waar omdat ik het oude model lekkerder vind zitten als de nieuwere. En heb deze daarna laten bekijken door een zadelmaker, en deze heeft het zadel toen opnieuw gevuld. Nou hoeft het natuurlijk niet gelijk een heel duur zadel te zijn aangezien ik in je andere topic, over de afgebroken singelstoten, zag dat je nog een jonger paard rijd. Maar ik zou als ik jou was wel kijken dat het goed bij je paard past
Ik heb een Kent&Masters cob dressuur op mijn zeer brede Haffaloosa. Kieffer heeft er als leenzadel ook op gelegen, maar zou nu niet meer passen denk ik. Zelf ben ik geen fan van de zit van een Kieffer.
In eerste instantie gaat het erom, dat je een goed passend zadel hebt voor je paard. Het merk is dan niet zo belangrijk. Dezelfde zadeltypes van een merk kunnen onderling ook nog verschillen en zeker als het tweedehands is, want als het goed is, is het zadel opgevuld naar de rug van het paard waar het op heeft gelegen.
Kieffer munchen vzh op een breder gebouwde, ronder geribte met kortere rug NRPS paard. Wel een teruggesneden kamer anders haalt de schoft het niet. Vind het zadel heerlijk zitten. Heb wat kniewrong voor dressuur, maar niet te veel waardoor springen ook nog praktisch is. De boom is bij Kieffer altijd aan te passen, moet wel een zadelmaker doen met een speciaal apparaat. Maximaal 2 boommaten te veranderen. Durf niet te zeggen hoeveel inch het zadel is maar met broekmaat 40 pas ik er prima in.
LiannePuthzy
Geplaatst: 19-05-15 11:20
Ik heb op mijn vrij brede warmbloed een winter Vriendin van mij heeft op haar Harlingen een rossner Amerika
In principe zal een Kieffer niet op bredere, rondere paarden passen vanwege de medium boommaat waarin Kieffers gemaakt worden. En das voor de barokke types doorgaans te smal.
Ik heb hier op vrijwel alle paarden een KIeffer liggen. Maar ik heb hier geen koudbloeden, wel zijn de bomen goed aanpasbaar. Weet niet in hoeverre jouw paard een brede rug heeft ?
Ik rij een arabo friese merrie met een kieffer vzh. Ligt prima. Ik vind het zadel wel vrij lang maar het paard hier kan dit goed hebben. Het zadel zit verder top ondanks dat het de nodige jaren oud is. Het is niet mijn paard en niet mijn zadel maar ondanks dat het jaren lang niet is opgevuld is het nog een prima zadel en past het goed genoeg. Volgende week wordt het voor het eerst weer een keertje nagekeken door de zadelmaker.
Nu is ieder paard anders en zou je toch even moeten kijken hoe het zadel op je paard ligt. Wat wel erg goed is om te doen als het zadel zo naar eigen inzicht past, is om het toch even goed op te laten vullen. Dit hoeft niet duur te zijn en het doet de pasvorm zeker ten goede (kan al voor 30 euro)