Ik heb dat 1 keertje gedaan met een hoofdstel die erg droog was. Zelfs als je het daarna heel goed droogt blijft het vettig en glad. Mn teugels zijn nu na meer dan een jaar nog eigenlijk te glad om te gebruiken.
Ik zou het dus niet doen, beter even wachten tot je weer ledervet hebt.
Het vetten van een hoofdstel kan toch wel een dagje op zich laten wachten totdat je ledervet hebt? Ik zou het persoonlijk niet doen, tenzij het een hoofdstel is waar je risico's mee durft te nemen.
dvdb_xx
Geplaatst: 17-05-15 12:05
Ik zou er inderdaad ook nog een dagje mee wachten, want volgens mij wordt je hoofdstel er erg vettig van.
zonnebloem olie is echt heel slecht voor leer! het "vreet" aan de naden, waardoor die heel broos worden en uiteindelijk dus los gaan laten. het leer zelf haalt hier ook geen voeding uit, op lange termijn word je hoofdstel hier echt niet beter van.
Dat het aan je stiksels vreet is niet meer van toepassing. Vroeger werd er gestikt met natuurlijk garen en dat werd inderdaad week van olie. Tegenwoordig is het allemaal geheel of gedeeltelijk synthetisch en hebben we dat probleem niet meer.
Structureel zou ik zonnebloem olie ook niet gebruiken op je mooie spullen maar als noodoplossing of voor extreem droog leer werkt het prima.
Je leer wordt vrij snel broos van olijf- of zonnebloemolie, ik zou het niet doen! Gewoon even wachten en dan weer een potje ledervet kopen of anders even wat lenen van iemand!