Wie heeft een idee welke neusriem ik het beste kan gebruiken voor een paard met een zeer gevoelige neus.
Ik heb nu een zeer soepele lederen en trek die absoluut niet strak aan maar toch heeft de pony er last van. Ze gaat kantelen doordat er soms druk op komt als ze erg op het bit kauwt .
Toch wil ik ze met neusriem en sperriem blijven rijden omdat ze erg gevoelig in de mond is en ik het bit zo stil mogelijk in de mond wil hebben liggen .
Iemand een top voor een zachte neusriem ?
Aansnoer helpt niet ondanks het zacht onderlegde. Dat is nog steeds te stug voor haar
Ze is naar een goede tandarts geweest . Het komt echt van de neusriem. als ik zonder rij doet ze het namelijk niet. Maar dan ligt het bit weer te onrustig en kruipt ze er achter door het gerommel van het bit wat beweegt.
Je hebt van die losse bontjes met klitteband die je om de neusriem heen kan doen, dat een idee?
JudithGigi
Geplaatst: 16-05-15 21:39
Weet even geen voorbeeld, maar iets met extra gel of bont?
xAnthea
Geplaatst: 16-05-15 21:39
Gewoon een hele andere neusriem proberen? Een lage neusriem bijvoorbeeld of zo'n Rambo hoofdstel aankopen? Daar is de druk weer anders en bit ligt toch stabiel.
Want als je al zegt dat je niet strak aansnoert en je een soepele neusriem hebt, denk ik niet dat een bontje oid gaat helpen aangezien het door de druk komt. En of er nu een bontje onder zit of niet, die druk blijft er volgens mij gewoon toch zitten.
Sjira
Geplaatst: 16-05-15 21:40
Zou een lage neusriem een oplossing kunnen zijn?
Coyote
Geplaatst: 16-05-15 21:40
Misschien een bontje ertussen? Of is het echt onder de gehele neusriem?
Anoniem
Geplaatst: 16-05-15 21:41
Heb je al eens geprobeerd zonder neusriem en bv met een ongebroken trens te rijden? Dat ligt in principe ook heel stil in de mond.
Lara_Silver
Geplaatst: 16-05-15 21:43
Een neusriem, noch een sperriem zal geen tot weinig stabiliteit bieden aan het bit, dat is gewoon een fabel hoor. Een hoge neusriem had een veiligheidsfunctie in het leger. Een lage neusriem is er om de mond dicht te houden, en een gecombineerde is een mengsel van beiden en tevens een modeverschijnsel. Als je pony echt last heeft van de neusriem, dan kun je er nog altijd voor kiezen om zonder neusriem en met een kneveltrens te gaan rijden. Een knevelttrens ligt zeer stabiel en zonder neusriem kan de ruiterhand indien nodig vermeden worden, mooie controle ook. Als je esthetisch gezien toch graag de (gecombineerde) neusriem wil behouden, kun je voor een onderlegde Kieffer of Passier gaan, tot nu toe van die merken alleen zeer zacht tuig in de hand gehad, helaas nooit mooi passend voor mijn poon.
Lara_Silver, dat vind ik onzin. Een lage neusriem om de mond dicht te houden? De mijne kan nog gewoon gapen met zn lage neusriem aan. En ik merk toch ook wel duidelijk verschil als ik met een gecombineerde rijd of met een lage. Biedt veel meer steun
Lara_Silver
Geplaatst: 16-05-15 22:06
Een sperriem gaat voor het bit langs en verhinderd het openen van de mond. Het bit gaat dus enkel stabieler liggen omdat (door de neusriem gesloten) mond het bit vasthoudt. Dus een losse neusriem is dus puur esthetisch. Echte stabiliteit komt vanuit het bit zelf. Ongebroken bitten, knevelbitten en D-trenzen hebben een vergrootte stabiliteit. Iedere neusriem is er voor om de mond dicht te houden, of men het nu onzin vind of niet. Of de neusriem dat doel ook daadwerkelijk vervult is aan de ruiter, hoe strak (of niet) de neusriem wordt aangetrokken. Ik rijd zelf met een hoge neusriem omdat ik dit zelf ook mooier vind dan zonder. Persoonlijk denk ik dat jou paard gewoon de lage neusriem prefereert en daardoor wellicht het bit wat fijner aanneemt. Want zeker als je zegt dat je paard ermee kan gapen, vervult de neusriem zijn oorspronkelijke doel (en bijgevolg stabiliteit) dus niet meer.
Edit: dit gezegd en om verwarring te voorkomen, ik ben niet tegen neusriemen, ik gebruik er zelf immers ook één!