vervangend bit gezocht voor enkelgebroken bustrens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marloesxx

vervangend bit gezocht voor enkelgebroken bustrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 00:17

Hee allemaal,

Ik rijd op dit moment mijn paard met een enkelgebroken bustrens (14,5 cm).
De laatste paar keer dat ik aan het rijden was, verzette hij zich tegen het bit.
Misschien drukt het scharnier van het bit in zijn gehemelte? Ik weet niet zo goed hoe je dat kunt bekijken.

Ik zit eraan te denken om een nieuw bit uit te proberen. Na zelf wat rond gekeken te hebben op het internet zit ik te denken aan een dubbelgebroken bustrens of een dubbelgebroken kneveltrens. De watertrens zou ook nog kunnen, maar ik denk dat die te veel beweegt in z'n mond.

Heeft iemand misschien ervaring met deze bitten? Ik hoor graag jullie verhalen! :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 00:29

Is er misschien iemand op stal waar je een paar keer een bit van kunt lenen?

Persoonlijk rij ik ook liever met dubbel gebroken.
Maar elk paard heeft zijn eigen voorkeur.
Een van mijn huidige paarden vind een watertrens weer fijner, de ander juist weer een bustrens.
Daarom zou het fijn zijn als je eens een bit kunt lenen.

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 00:33

bruintje123 schreef:
Is er misschien iemand op stal waar je een paar keer een bit van kunt lenen?

Persoonlijk rij ik ook liever met dubbel gebroken.
Maar elk paard heeft zijn eigen voorkeur.
Een van mijn huidige paarden vind een watertrens weer fijner, de ander juist weer een bustrens.
Daarom zou het fijn zijn als je eens een bit kunt lenen.

Dat was inderdaad ook mijn idee, om wat bitten te lenen en uit te proberen.. alleen alle paarden die er staan hebben een bit maat kleiner, namelijk 13,5. Dus dat gaat niet passen :o

Ik heb hem tot nu toe altijd met enkelgebroken bustrens gereden. Ik ben bang dat een watertrens te veel gaat bewegen in zijn mond. Hij is nog al lomp, en vooral als hij goed op het bit kauwt :=

bruintje123

Re: vervangend bit gezocht voor enkelgebroken bustrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 00:43

Hoe lang rij je hem al met dit bit?
Als het al jaren goed is gegaan en nu ineens niet meer kan er ookw at anders zijn.
Zoals bijvoorbeeld tandproblemen.

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 00:46

bruintje123 schreef:
Hoe lang rij je hem al met dit bit?
Als het al jaren goed is gegaan en nu ineens niet meer kan er ookw at anders zijn.
Zoals bijvoorbeeld tandproblemen.

Ik rijd hem sinds januari/februari regelmatig, ongeveer 4 keer per week.
Hij had al een tijdje stil gestaan, waardoor ik in het begin niet veel in de mond bezig ben geweest.
Sinds 2 maanden ben ik echt aan het trainen.
De ene keer heb ik wel aanleuning (na een periode van verzet) en de andere keer kan ik hoog of laag springen, maar hij houdt dan het bit vast en gooit z'n hoofd de lucht in.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 00:50

Nu weet ik natuurlijk niet hoe jij aanleuning probeert te krijgen.
Maar een fijne aanleuning krijg je natuurlijk niet door druk op het bit te zetten.
Maar krijg je door een licht contact te onderhouden met de mond, maar de rest komt vanuit ontspanning en goed reageren van je been en zit hulpen.

Uiteraard kan er ook direct verzet komen omdat hij het bit niet fijn vind. Ook bij een licht contact. Dan zou ik zeker eens verder gaan kijken naar een dubbel gebroken bitje.

Heb je les? wat zegt je instructie er van. Die kan vanuit de grond ook wel zien wat er gebeurt en waneer hij in verzet komt.

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 00:56

bruintje123 schreef:
Nu weet ik natuurlijk niet hoe jij aanleuning probeert te krijgen.
Maar een fijne aanleuning krijg je natuurlijk niet door druk op het bit te zetten.
Maar krijg je door een licht contact te onderhouden met de mond, maar de rest komt vanuit ontspanning en goed reageren van je been en zit hulpen.

Uiteraard kan er ook direct verzet komen omdat hij het bit niet fijn vind. Ook bij een licht contact. Dan zou ik zeker eens verder gaan kijken naar een dubbel gebroken bitje.

Heb je les? wat zegt je instructie er van. Die kan vanuit de grond ook wel zien wat er gebeurt en waneer hij in verzet komt.

Haha met mijn rijkennis zit het verder wel goed, ik weet wat ik doe :)
Ik denk zelf dat het wel aan het bit ligt. In het begin kon hij wel eens wat lastig zijn, maar gaf het niet echt problemen waardoor ik geen actie ondernam (wat betreft een nieuw bit kopen). De afgelopen keer dat ik er op weg wilde stappen, pakte hij meteen het bit vast en deed hij z'n hoofd de lucht in.

Mijn instructeur vond hem de afgelopen keren ook niet lekker lopen qua aanleuning. Daarom wilde ik gaan kijken of een ander bit dit kan verbeteren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 00:59

Dan zou ik dat zeker eens proberen.
Het kan inderdaad een flink verschil geven. :)

Zelf probeer ik eigenlijk niet eens meer een enkel gebroken trens als ik een nieuw paard krijg. Vind het ondingen. Maar dat is ook wel iets te stellig ;)

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 01:02

bruintje123 schreef:
Dan zou ik dat zeker eens proberen.
Het kan inderdaad een flink verschil geven. :)

Zelf probeer ik eigenlijk niet eens meer een enkel gebroken trens als ik een nieuw paard krijg. Vind het ondingen. Maar dat is ook wel iets te stellig ;)

Ik heb dit bit uit gemakzucht gekocht. Mijn andere paard reageerde slecht op een dubbelgebroken watertrens, maar juist goed op een enkelgebroken bustrens. Ze had hier meer steun aan waardoor ze er super op liep. Ieder paard is natuurlijk anders.. maar het zijn moeder en kleinzoon en qua gedrag, streken tijdens het rijden en in de omgang zijn ze identiek :=

wat voor bit heb jij precies?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 01:08

Ik gebruik een dubbel gebroken watertrens van Sprenger.
Daar heb ik ondertussen diverse paarden mee gereden en die bevalt me goed.

Toen het bit pas geleden aan vervanging toe was toch ook getwijfeld of ik geen goedkope dubbel gebroken trens zou nemen. Maar omdat deze goed bevalt maar dezelfde genomen.

Nadeel, geen goedkoop bitje om even te proberen.

Paard dat ik pas heb verkocht liep fijn op een goedkoop bustrensje van Imperial riding.
Dat is nog wel eens een bit om goedkoop uit te proberen.

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 01:12

bruintje123 schreef:
Ik gebruik een dubbel gebroken watertrens van Sprenger.
Daar heb ik ondertussen diverse paarden mee gereden en die bevalt me goed.

Toen het bit pas geleden aan vervanging toe was toch ook getwijfeld of ik geen goedkope dubbel gebroken trens zou nemen. Maar omdat deze goed bevalt maar dezelfde genomen.

Nadeel, geen goedkoop bitje om even te proberen.

Paard dat ik pas heb verkocht liep fijn op een goedkoop bustrensje van Imperial riding.
Dat is nog wel eens een bit om goedkoop uit te proberen.

Mijn paarden lopen op zich prima op een goedkoop bitje, en zoals je al aangeeft is het een stuk voordeliger om goedkope bitten uit te proberen! :D
Ik denk dat ik binnenkort een bustrens of kneveltrens op ga halen. Ik ben er nog niet helemaal uit welke. Ik kan de verschillen namelijk niet echt vinden, alleen dat ze allebei stil in de mond liggen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 01:16

Kneveltrens is handig als je wat op de wangen wilt sturen om het zo maar te zeggen.
Bijvoorbeeld in een springparcours en een paard is wat hevig in de wending. De knevel nodigt hem dan ook extra uit om de wending wel te nemen.
En het bit blijft natuurlijk op de plaats.

Sommige mensen gebruiken het ook bij zadelmak maken, omdat zo de teugelhulp wat duidelijker te maken.

Maar meestal is het niet nodig dat te gebruiken.
Maar kwaad kan het niet, het is een vriendelijk bit.

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 01:20

bruintje123 schreef:
Kneveltrens is handig als je wat op de wangen wilt sturen om het zo maar te zeggen.
Bijvoorbeeld in een springparcours en een paard is wat hevig in de wending. De knevel nodigt hem dan ook extra uit om de wending wel te nemen.
En het bit blijft natuurlijk op de plaats.

Sommige mensen gebruiken het ook bij zadelmak maken, omdat zo de teugelhulp wat duidelijker te maken.

Maar meestal is het niet nodig dat te gebruiken.
Maar kwaad kan het niet, het is een vriendelijk bit.

Bedankt voor je uitleg! Nu snap ik het wat beter :)
Ik denk dat ik gewoon met een bustrens ga beginnen. Als dit niet werkt kan ik altijd nog een knevel of een bustrens gaan uitproberen.
Bedankt voor je advies! :o

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 01:23

Je zou ook een ongebroken bustrens kunnen proberen als je bang bent dat dubbelgebroken te beweeglijk wordt. Deze ligt heel stil in de mond, sommige paarden vinden dat fijn.
Zelf rijd ik met een sprenger dubbelgebroken d-trens, mijn paard is erg kieskeurig op zijn bit maar hier loopt hij toch het beste op.

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 01:28

Arantes schreef:
Je zou ook een ongebroken bustrens kunnen proberen als je bang bent dat dubbelgebroken te beweeglijk wordt. Deze ligt heel stil in de mond, sommige paarden vinden dat fijn.
Zelf rijd ik met een sprenger dubbelgebroken d-trens, mijn paard is erg kieskeurig op zijn bit maar hier loopt hij toch het beste op.

Hij loopt ook af en toe voor de kar, en daarmee heeft hij een stang in. Hij is sindsdien een stuk harder in de mond, en hij ontspant niet lekker met dat bit. Ik weet niet of daar verschil in zit? Tussen een stang en ongebroken?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 01:30

Een stang heeft altijd een hefboomwerking en een kinketting.
Door de hefboomwerking krijgt hij meer druk in de mond, maar vooral ook druk achter de oren en in zijn kingroeve door de kinketting.

Een ongebroken trens heeft die werking natuurlijk niet.
En inderdaad paarden die beweeglijkheid in de mond niet fijn vinden lopen meer ontspannen op een ongebroken bit.

Jammer dat hij harer is geworden door het stangbit.
Eigenlijk zou dat niet zo mogen zijn.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:35

Zie dat je in overijssel woont. Waar precies? Ik heb 3 bitten liggen in 14,5. Allemaal van sprenger. Eentje rij ik zelf nog mee totdat mijn nieuwe bit er eindelijk een is. Maar heb sowieso een sprenger flex control in 14,5 en een dubbel gebroken watertrens. Rij zelf met een dubbelgebroken D trens. Die laatste mag je evt ook wel lenen maar dan moet je hem echt dezelfde dag terug komen brengen.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 16:49

Mijn merrie had ook wat problemen met het bit, een gewone enkelgebroken bustrens. Daarna dubbelgebroken, dat was hem ook niet. Ongebroken geprobeerd, maar dat was helemaal geen succes. Daarna een lichtgewicht enkele bustrens en voila!