Singel probleem, Wie kan mij helpen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

esmeeploeg

Singel probleem, Wie kan mij helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 17:49

Momenteel zit ik echt met mijn handen in het haar.
Omdat ik echt niet meer weet wat ik het beste kan doen, vraag ik hier om hulp.

Mijn merrie heeft altijd al een gevoelige huid gehad. Dit zorgt, vooral bij de singel, voor kale plekken en soms zelfs open wondjes. In de overgangsperiodes, van de winter naar de lente en de zomer naar de herfst, rij ik mijn paard het snelst open.

Hieronder heb ik wat foto's van de plekjes bij de oksels.
Afbeelding AfbeeldingAfbeelding

Ik heb de afgelopen 11 jaar een Forestier singel gehad. Een rechttoe rechtaan singel, van redelijk zacht leer. Als ik merkte dat ik mijn paard door reed, leende ik een singel met gel-hoes van mijn stal eigenaresse (met deze singel heb ik mijn paard nog nooit doorgereden, maar helaas kan ik in geen enkele webshop of ruiterwinkel een dergelijke hoes vinden).
Twee weken geleden is helaas het elastiek van mijn lederen singel gescheurd en de singel zelf is ook aan vervanging toe. Logisch na 11 jaar.

Nu heb ik van diverse mensen hun singel een keer mogen uitproberen. Echt van alles heb ik om gehad: een neopreen singel, verschillende leren singels, anatomisch gevormde singels. Bij bijna geen enkele singel reed ik mijn paard níet open.
Ook heb ik eenmalig een MSFC singel van iemand mogen lenen, omdat ik toen mijn paard niet open reed heb ik de gok gewaagt om zelf deze singel aan te schaffen. Een singel met super zacht leer en op internet stond dat deze "voorkomt dat het zadel naar voren schuift".
Nu heb ik de afgelopen drie dagen met deze MSFC (model F2) gereden. Ik merk dat tijdens het rijden de singel ontzettend naar voren getrokken wordt, richting de oksels (en dus ook de plekjes) van mijn paard. Ook heb ik haar heel licht doorgereden, maar wel minder dan dat ik met andere singels gehad heb.

Nu zit ik dus in een enorm dilemma. Neem ik genoegen met een singel die naar voren schuift maar tot nu toe het minst voor wondjes zorgt. Mijn gevoel zegt dat ik hier geen genoegen mee moet nemen. Alleen dan rest mij het probleem: Wat moet ik dan voor singel?

Ik hoop dat iemand misschien dé oplossing voor mij heeft. Misschien iemand met een vergelijkbare situatie van een paard met een extreem gevoelige huid.
Alle tips zijn welkom.

soof14

Re: Singel probleem, Wie kan mij helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 17:57

Een bontje erom ?

esmeeploeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 18:04

Ook een bontje er om heeft helaas geen nut gehad

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:09

Laatst bijgewerkt door emil01 op 15-05-15 18:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:10

Ik heb een fairfax. In de winter, geschoren, met bontje. Geen wondjes meer!

esmeeploeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 18:15

@ emil01, Volgens mij heb ik een vergelijkbare 'gel' singel om gehad, ook hiermee reed ik haar open.

@ Klasien, Ja fairfax heb ik ook naar gekeken. Vind ze alleen behoorlijk duur om 'even' te kopen zonder dat ik zeker weet of ik haar open rijd. Heb helaas niet de mogelijkheid (zo ver ik weet) om deze uit te proberen

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:20

Een koordsingel, van katoen.
Hiermee kan de huid wel plooien, maar 'rolt' veilig.
Wel regelmatig schoonmaken, net zoals leer. Helemaal niets mis mee, buiten dat het miss wat minder chique staat.
Mijn paard had hetzelfde probleem, en met de (stübben) koordsingel nooit meer last van gehad.

esmeeploeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 18:23

@ emil01, Deze lijkt erg veel op de gelhoes die ik van mijn stal eigenaresse mocht lenen! Deze had ik nog nooit ergens gevonden! heel erg bedankt misschien is dat een optie!

@Nielojram, een koortsingel van katoen, klinkt stroever dan een leren singel maar als het gewerkt heeft, wil ik het zeker een keer proberen! eens kijken of ik het ergens kan vinden/lenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:34

esmeeploeg schreef:
@Nielojram, een koortsingel van katoen, klinkt stroever dan een leren singel maar als het gewerkt heeft, wil ik het zeker een keer proberen! eens kijken of ik het ergens kan vinden/lenen.

Een lederen singel is een stroef geheel, een koordsingel beweegt mee.
Als je een dressuurzadel hebt, 'succes' met proberen te lenen :D nergens te vinden, ik heb een stübben besteld, nieuw, toentertijd.

esmeeploeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 13:43

Helaas was de Jumptec gelsingel beschermer niet meer te bestellen of te koop.
Ben dus nog steeds op zoek naar iets anders!

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:47

De singels van thorowgood en kavalkade beschikken ook over gel.

Mijn haflinger krijgt bij de singel van het tuig ook deze plekjes, voor het zadel heb ik deze singel (link) en dan heeft hij nergens last van, is ook erg zacht, beweegt goed mee, en is heel soepel.

http://www.divoza.com/collectie/paard/z ... ingel.html
Laatst bijgewerkt door Flowq op 16-05-15 13:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:48

Mijn jonge paard die ik nu wat meer ga rijden krijgt op de zelfde plek bultjes onder de singel... -O-
Dus ik lees even mee, ik heb al zitten denken aan een zachte leren singel of anders inderdaad voorlopig bontjes er om heen.
Maar ik ben er ook nog niet uit wat echt werkt, wel waardeloos, want hij heeft er echt last van...

esmeeploeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 14:39

@Flowq Bedankt voor de tip, ga er naar kijken!

@Nouvel, Ja het is echt verschrikkelijk vervelend. Ik heb nu een 21 jarig, kerngezond en super fit paard "stil" staan, omdat zo iets kleins als een singel roet in het eten gooit.
Tijdens het rijden merk ik niet echt dat ze er last van heeft, maar als het open is kan het nooit fijn zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:42

Heb je na het aan singelen beide voorbenen al naar voren getrokken zodat er geen huidplooi onder de singel kan zitten?

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:47

Ik heb het zelfde probleem gehad een een mattes singel gekocht die uitgesneden is bij de ellebogen.
Nooit geen last meer gehad

esmeeploeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 14:51

@bruintje123, Het is niet dat ik dit geprobeerd heb, maar het is ook niet echt dat de wondjes echt onder de singel zitten. Ze zitten meer voor de singel/tegen de singel aan.
Zal er de volgende keer alsnog op letten door de benen naar voren te doen!

@ijspeert, De MSFC singel die ik gekocht heb heeft ook uitgesneden stukken bij de ellebogen, alleen heeft het door het naar voren trekken van de singel totaal geen nut meer. Als de singel niet naar voren getrokken wordt zou het denk ik wel kunnen helpen, misschien dat een mattes niet naar voren schuift. Lastig om te voorspellen :(

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:58

Ik heb 1 tip. Een mattes echte wollen singel ! Evt nog beter anatomisch gevormd !

Mijn pony had dit met haar western zadel. Drama tot bloedens toe. Tot ik mattes kocht. Berg geld. Maar was de enige oplossing.

Nu heb ik weer springzadel. En anatomisch singel (leder). En heb ik nog niet het zelfde probleem gelukkig

esmeeploeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 15:07

@Marjo89, Ik heb een Mattes wollen hoes in de kast liggen |( Heb daar ook een paar dagen mee gereden toen ik haar ook met deze open reed :n
Deze is dan weer niet anatomisch gevormd, maar ook behoorlijk duur -O-

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:17

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:24

esmeeploeg schreef:
@Marjo89, Ik heb een Mattes wollen hoes in de kast liggen |( Heb daar ook een paar dagen mee gereden toen ik haar ook met deze open reed :n
Deze is dan weer niet anatomisch gevormd, maar ook behoorlijk duur -O-

Ik praat over een volle mattes singel. Een hoes schuurt altijd. Omdat deze los is.
En anders kijken of je zadel wel goed ligt ? Niet te ver naar voren. Noem maar wat opties.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:07

Zo'n gel hoes, ben je dan niet met gel neopreen singel op hetzelfde?

Ik wissel zelf een leren singel met een bojon air af (heb de naam bojon net moeten opzoeken :+ )
Ik weet dat mijn zadel schuift ivm onmogelijke rug en eigenlijk geen enkel zadel dat passend gemaakt kan worden, vandaar dat mijn merrie hetzelfde heeft als jouw merrie. Ik merk wel dat het helpt om in één keer strak aan te singelen, dan gaat toch minder schuren en schuiven. Voor en na het rijden goed schoonmaken, na het rijden liefste met water en uiteindelijk iets vettigs als levertraan erop.

http://www.ej.nl/paard/zadels-toebehore ... _3940.html
Dit is zo'n bojon singel, het bracht voor mij echt de uitkomst. Ze geeft hiermee de minste wondjes gehad.

Ik heb hem wel van thorowgood. Er zit ook gel in deze singels :)

Wollen / bontjes e.d. om singel heb ik altijd vermeden i.v.m. meer hitte dat sneller wondjes geeft.

edit: typo

Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:16

Ik heb exact hetzelfde probleem gehad. Ik heb nu een Van Rijs singel, zitten in zevenhuizen. Heb hiervoor ook alles geprobeerd. Ook de faifax, beide modellen, gaven problemen. De singel van Van Rijs schuift niet, blijft super zitten. Ik heb maak wel elke keer na het rijden de singel schoon en behandel hem met olie. Nooit geen problemen meer gehad en wil niets anders meer. Ik heb wel om de smalle stukken een bontje, van echt schapenvacht.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:20

Ik zeg ook een koordsingel. Heel misschien heb ik er zelfs nog wel 1 voor je liggen, toendertijd was een korte singel gewoon een dressuursingel. Welke maat heb je nodig? Als ik hem kan vinden wil ik hem wel tegen verzendkosten opsturen. Hij mag wel even in de wasmachine, en de gespen zullen wat olie nodig hebben, maar dan kun je in ieder geval testen.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:23

De fairfax krijgt ook een niet leren uitvoering dat scheelt aanzienlijk in de prijs.
Kijk eens in het topic van de fairfax singel