Hoefschoenen ervaring Floating Boots, Renegade, Cavallo etc.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roxan1

Hoefschoenen ervaring Floating Boots, Renegade, Cavallo etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 10:13

Hier wil ik graag mijn persoonlijke hoefschoenen ervaring van verschillende merken met jullie delen. Uitdrukkelijk dit betreft MIJN ervaring. Heb de volgende merken geprobeerd of gebruik ik: Floating Boots, Renegade, Cavallo Equine Fusion, Easyboot Epic en Glove – overige merken.

Renegade: superschoenen! Al vele kilometers mee gemaakt en doen het prima, sluiten mooi aan, zeer eenvoudig aan te doen – blijven erg goed zitten en van kabeltjes breken heb ik persoonlijk geen last maar ik weet dat er ruiters zijn die er wel regelmatig last van hebben. Het enige gekke wat ik ooit meegemaakt heb is dat ik tijdens een galop op een grindpad mijn paard plots raar ging lopen, toen ik keek zat werkelijk de hele schoen omgedraaid aan zijn hoef – dus de hielkap zat om de hoef! De schoen was niet kapot, zelfs geen kabeltje af, het kunststof is toch heel flexibel dit had ik niet verwacht.
Wat bij mij links voor wel eens gebeurd is het draaien, heel licht maar toch. Mijn paard heeft echte ronde voorhoeven. Dit gebeurt enkel als hij iets lang staat en de schoen (te) strak zit dat deze gaat "kruipen". Een teken voor mij om weer even netjes rond te zetten.
Mijn achterschoenen zien er dramatisch uit – grote gaten in de voorkant, mijn paard sleept als we te langzaam gaan naar zijn zin. In beide zit er een gat maar slijt niet verder of scheurt niet uit, misschien zitten ze daardoor nog wel vaster. Ook heb ik dit wel eens geplakt met een leren lapje maar eigenlijk doe ik dat meer voor het zicht.

Floating Boots: superschoenen!! Hele fijne schoenen en zo ontzettend flexibel. Hiermee rij ik nu vooraan en draaien niet door oa het profiel in de zool (voetbed). Dit voetbed profiel vond ik voor mijn paard wat hoog en heb het hoogste gedeelte eruit geknipt, zo ook de lengte heb ik wat aangepast. Dat vind ik dus zalig aan een schoen dat je deze zelf wat aan kunt passen en met een simpele nijptang nog wel! De zwarte schoen is populairder maar zelf heb ik te transparantie zodat je goed kunt zien of de hoef er mooi goed in zit. Verwarmen kan ook nog maar dat is alleen nodig bij onnatuurlijke hoefvormen. In echte diepe zware modder (zeeuwse klei) blijft deze wel iets eerder steken dan de Renegade, mits je hem echt heel strak aangeschaft hebt (dus maatje kleiner en met een rubber hamer een tik met de hamer om aan te doen).

Cavallo : Hele fijne sterke schoenen! Mijn ene paard loopt er zalig op maar de andere niet, hij heeft geen last van de hoefbal maar de rand valt in zijn koot – hij staat te laag op de hielen voor deze hoefschoenen.
Bij mijn paard waarbij ze prima zitten: In het begin heb ik wat vaseline op de hoefbal gedaan maar dat bleek eigenlijk niet nodig. Onze paarden die op een vlakke zachte ondergrond leven hun huid van de hoefballen worden alleen gekieteld door grassprieten. Paarden die op een ruigere ondergrond leven hebben ook een vele malen sterkere huidstructuur – mijn vriendin in frankrijk haar paarden staan in de bergen en voor trektochten doen ze allemaal cavallo’s aan, van kapotte hoefballen heeft zij nog nooit gehoord.
Wat ik ook zo fijn vind aan de Cavallo’s zijn de drainage gaten – dus wat er in gaat kan er ook weer uit, gelijksoortige modellen als Old Mac etc missen dit waardoor je uiteindelijk met een water modder zware klomp aan de voeten rijdt.
De Simple/Sport is zeer geschikt voor paarden die wat hoger staan en de Trek voor die wat lager op de hielen staan.

Equine Fusion: Vind ze zeer geschikt om te rijden met pony’s zoals (aangespannen) shetlanders. Daar lijken ze echt voor gemaakt, zitten als gegoten en zijn heerlijk zacht. Doordat dit ook een klein zool-oppervlak betreft blijven flexibel en toch sterk. Nu mijn ervaring onder het zadel met mijn paard hoefbreedte 12 – 13cm : NEE niet mijn hoefschoenen. Ze draaien wat en de zool slijt snel voor km vreters, wat er in gaat kan er niet meer uit en zijn van textiel als ze nat zijn moeten ze drogen (in koudere perioden binnen in huis) en dat stinkt naar natte hond wat mijn huisgenoten niet kunnen waarderen. Wel heb ik deze gebruikt als revalidatie schoen om voor langere periode aan te houden en letterlijk wandel/stapritje gebruikt (of eigenlijk uitgeleend).

Easyboot Epic Sterke schoenen, als ze goed zitten doen ze het prima. Ik vind de zool wat aan de harde kant maar daarom bijna onverslijtbaar. Bij mijn ene paard zitten ze prima ooit 1 keer 1tje verloren bij een ander paard is de hoef wat minder stijl en kan ik niet voldoende spanning op de het kabeltje krijgen, ik zou daar dus eigenlijk een kabeltje van een maat kleiner in moeten steken maar zo ver ben ik nooit gegaan.

Easyboot Glove Die doen het wel of doen het niet. Weer de harde sterke zool van Easyboot waarmee ik zelf liever niet rij - ik heb graag dat ze wat gevoel bij de ondergrond hebben. Glove doet het wel of niet – als de hoef de juiste helling heeft, liefst dat je ze nog een tik moet geven met de rubber hamer zitten ze ook als een huis!

Marquis heb ik nooit geprobeerd – ik heb al voor- en tegenstanders gehoord maar krijg zelf de zenuwen van het oppompen en ook als je met gaat rijden altijd het pompje mee moet. Old Mac: ik vind ze veel op cavallo lijken en hou niet van velcro aan de achterzijde en dat onvriendelijke bandje wat je rond hun koot moet doen daarbij geen drainage gaten. Meer van dat type schoenen vind ik eigenlijk redelijk prijzig en zie even niet wat ze meer hebben dan betaalbare Cavallo maar heb er geen ervaring mee. Dallmer Clog – geen ervaring mee spreken mij ook niet aan van die "hoefijzervormige" schoenen.

Verliezen, wondjes is toch vaak een kwestie van niet (meer) goed passen, bijvoorbeeld net voor een volgende bekapping. Je leest best veel verhalen van niet goed zittende schoenen maar dit zijn ook juist de vragen/verhalen die geplaatst worden. Ik ken zoveel mensen die heerlijk rijden met hun schoenen maar na aanschaf nooit meer “ellende hoefschoenen” gegoogled hebben of hun plezier delen. Die komen na een jaar om het volgende paar.
Hoefschoenen verliezen: zelf heb ik dit eigenlijk bijna niet. Het gekke is wat in mijn vorig hoefijzer leven dit juist veel voor kwam, bij het verlies van een schoen gebruik je een krachtterm stapt af graait de schoen en doe hem terug aan – ja soms even zoeken...
In mijn ijzertijd was het te hopen dat de ijzer er in ieder geval volledig af was anders is het drama om onderweg handmatig te proberen de laatste nagel(s) uit de hoef te wrikken. Zien of dit niet teveel schade aangericht had, terug keren naar huis en maar hopen dat de smid op korte termijn bereid was om te komen….

Nogmaals dit zijn mijn persoonlijke ervaringen.

yutah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:19

Wat een tof initiatief ol je ervaringen te delen . Heb je scoot boot ook al getest ?
Groetjes

TC88Lavieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:16

Toevallig heb ik de scootboots getest. Zijn wat stug om aan te trekken en je moet er even handig in worden maar paardlief liep er eigenlijk zo mee weg. Draait niet, trap je er ook niet af en is heel makkelijk schoon te maken. Sluitingen gaan soms stroef, vooral die aan de voorkant maar met een hoevenkrabber erbij is het goed te doen. Wel heb ik de endurance gaiter erbij besteld omdat ze van 1 schroefje een schuurplek kreeg. Die gaiters beschermen dat schroefplekje goed alleen blijven ze niet altijd netjes op zijn plek zitten maar wel altijd bij dat schroefje. Vind ze wel een aanrader voor ritten maar niet voor eventueel 24/7 gebruik in geval van nood.

Daarnaast heb ik nu de easyboot black country voor de achterhoeven ivm heftige hoefzweer waarbij de zoollederhuid eruit is gekomen. Mijn paard heeft nogal gevoelige witte koten en iom een passer bij deze uitgekomen aangezien de binnenkant echt superzacht is, zool stevig en makkelijk aan en uit te doen zijn. Mijn paard heeft 2 werken 24/7 met deze schoenen gestaan in de zomer en dit ging hartstikke goed. Geen schuurplekjes of iets. Heb de hoeven wel elke dag even minimaal een uur laten luchten. Je kan ze ook makkelijk schoonmaken en drogen gemakkelijk.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:37

Hoi hoi, ik heb net cavallo sport schoenen maat 3 op mijn paard gedaan maar zijn iets te groot qua breedte. Lengte is goed! Ik heb ook Equiboots maat 3 maar die waren te klein en aandoen is rot.

Kan ik de gewone cavello aanschaffen? Is deze in maat 3 hetzelfde als het sport model? Het is alleen voor het grindpad bedoeld dat van en naar de wei gaat en een wandeling van 15 minuten op het asfalt (zo nu en dan)...

Afbeelding

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:50

Nuttig topic, ik ben namelijk weer op zoek :D.

Mijn paard heeft een gevoelig huidje en krijgt hierdoor snel wondjes, maar aangezien wij op een stenige ondergrond trainen zijn hoefschoenen echt onmisbaar (of ijzers maar dat wil ik liever niet).

Eerst veel gereden met de cavallo simple. Dit ging lang goed, tot de hoeven van mijn paard iets veranderde waardoor ze begonnen te draaien...en dus wondjes als gevolg hadden. Nooit verloren trouwens.

Afgelopen jaar met de scootboots gereden, makkelijk schoen te maken :D.
Helaas passen ze net niet, dus wederom weer wondjes. Daarbij loopt mijn paard gevoeliger met de scootboots dan met de cavallo's die een dikkere zool hebben.

Gaiters blijven helaas niet goed genoeg zitten.

Renegades zijn er niet in zijn maat.

Waarschijnlijk ga ik voor de floating boots. Hopelijk kan ik deze precies op maat houden en hebben ze een voldoende zool :D.