Onderleg trens als gewone trens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flowq

Onderleg trens als gewone trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 22:29

Vorige week heb ik mijn leenbit terug gegeven, maar nu zoek ik dus een nieuw bit.
Het leenbit was een dun enkelgebroken (koper) kneveltrensje.

Nu hoef het knevelbit voor mij niet persee meer, maar het dunne enkelgebroken was voor mij haflinger toch wel erg fijn.

Thuis rijd ik bitloos, maar z'n 1x in de 2 maanden ga ik eens naar het bos, en daar is hij bitloos niet tee houden.

Nu ben ik dus opzoek naar een ander dun enkelgebroken bitje, het liefst ook met koper of cyprium mondstuk. Tot nu toe vind ik alleen maar onderlegtrensjes die een dikte van 1,2 t/m 1,4 hebben.

Zou je een onderlegtrens kunnen gebruiken als gewoon bit?
Of zijn er nog andere opties?

Mungbean

Re: Onderleg trens als gewone trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 22:31

Ja hoor dat kan.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 22:33

Zeker ook eens in de Western gaan kijken, daar hebben ze heel smalle bitjes

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 22:36

Het kan zeker, maar onthou wel dat onderlegtrensen vaak juist kleine ringen hebben, dus het is op dat gebied wel een grote overgang vanaf een kneveltrens. Een kneveltrens heeft, vind ik, als voordeel dat je niet per ongeluk het bit door de mond kan halen als het paard 180° draait en je daarvoor ook niet de neusriem strak hoeft dicht te snoeren. Een onderlegtrens, met zijn kleine ringen, is daar juist wel behoorlijk gevoelig voor.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 11:57

Bedankt allemaal :)

Western nog niet gekeken, ik had er niet aan gedacht dat die ook gewone bitten hebben.

Inderdaad zijn de ringen kleiner. En de stabielere ligging van een knevel vond ik erg fijn! Gelukkig zal hij nooit omdraaien, alleen heel erg sterk worden. Neusriem zit nooit strak.

Tot mij geluk vond ik gisteravond bij medhorse een dunne knevel 13mm van crypium, dus die ga ik nu eerst eens bestellen.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:02

Dat kan, heb ik ook :)
Ik rij met de onderlegtrens, en als ik dus met S&T rij, hoef ik alleen de stang erbij te hangen.
Ik heb wel een speciale onderlegtrens, een dubbelgebroken, met een klein tussenstukje, zodat deze niet op de lagen komen.
Heel fijn, heb nu een tweetal andere paarden die een normale dubbel gebroken hadden, ook dit trensje ingelegd, en paarden zijn opeens super op twee teugels en niet hangerig.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:05