Mijn jonge merrie is steeds gereden met een witte boom van Wintec. Tot een paar weken geleden begon ze te bokken, rennen en heeft mij letterlijk alle hoeken van de bak laten zien. Na een hoop gepruts met zadelmakers en bontjes heb ik vandaag het ijzerdraadje-manier geprobeerd om de boommaat op te meten. Deze kwam overeen met de rode boom van Wintec (medium-wide als ik me niet vergis)
Ik heb eerst op de grond gekeken, gemeten en gepast en daarna de rode boom (kopijzer eigenlijk) op mijn paard gelegd. Hij prikte niet, was ook niet te groot, was echt perfect voor haar rug. Toen de rode boom in het zadel gedaan, zadel gepast en lag goed.
Het middenpunt was recht, zadel zelf lag loodrecht, kussens sloten aan, ruggengraat was helemaal vrij (kon er onderdoor kijken) en bij de schouder kon mijn hand er goed tussen door.
Het enige probleem wat ik zie, is dat de singelstoten niet recht boven de singelplek hangen. Hierdoor heb ik dus het probleem dat mijn zadel continu naar voren schuift.
Alleen mijn paard verteld mij wat anders, ze heeft pijn in haar rug (waarschijnlijk door vorige kopijzer?) en als ik er met mijn vinger overheen ga drukt ze haar rug weg. Zo zijn er nog meer problemen die ik met het rijden ondervind.
Momenteel rijd ik niet meer, ik wil eerst dit zadel in orde hebben.
Mijn gevoel zegt dat ze pijn in haar rug heeft en daarom geen enkel zadel meer accepteert. Morgen bel ik eerst de kraker, die mag dan eerst langs komen.
Ik heb er twee zadelmakers bij gehad en dit zadel past.
Zouden de singelstoten dan het probleem zijn? En weet iemand of dit veranderd kan worden bij Wintec 500 dressuur?