Zadel wat naar achter schuift.. oorzaak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shanedow

Zadel wat naar achter schuift.. oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 15:28

Hey Hey bokkers..

Ik heb een probleempje met mijn zadel. Sinds Februari glijd mijn zadel in het rijden steeds naar achter. Ik heb al strakker gesingeld en ook na het los rijden strakker singelen maar dan kom ik op een punt dat hij ook gewoon niet meer strakker kan (niet om de gaatjes, die zijn er nog genoeg) en het mij voor het paard ook niet meer comfortabel lijkt.

Nu is het paard in die periode wat terug gevallen in gewicht en gaf ik het verwijt hieraan maar nu meneer toch wel zo een 50 kilo zwaarder is en weer mooi op gewicht komt had ik verwacht dat het zadel toch al wel weer goed zou liggen. Helaas is niks minder waar.

Ik rij met een borsttuig maar tijdens wedstrijden mag deze niet gedragen worden (zo gaf de jury aan, kon hier in het reglement zo snel niks over vinden). Nu heb ik hem met losrijden om maar bij wisseling van baan (van proef 1 naar proef 2) mag ik eerst mijn zadel wel eer naar voren leggen.

Vorig jaar (meende) augustus ben ik met het zadel naar Divoza geweest waar aangegeven is dat het zadel goed lag. De kussens moesten kilometers maken daar deze nog zo mooi vol waren (2 jaar eerder helemaal opnieuw opgevuld).

Waar is de oorzaak te vinden ? Ik rij met een fries en we rijden M1. Nu las ik dat een sterk schouder in combinatie met opwaarts rijden ook ervoor kan zorgen dat een zadel naar achter glijd.. Iemand ervaring? of het ligt aan de opvulling van kussens, de boommaat, de ligging/drukpunt van de singelstoten ?

ps. ben wel van plan er nog even na te laten kijken maar i.v.m. drukte lukt dit niet per direct.
en ben ik er ook wel zeker van dat het zadel geen drukplekken veroorzaakt. Maar altijd iets om van te leren en zelf ook wat steviger in mijn schoenen te staan wanneer het nagekeken wordt. (soms het gevoel dat er te snel een goed gegeven wordt voor niet een ruim voldoende zadel)

AnnemiekvM

Re: Zadel wat naar achter schuift.. oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:30

Boommaat te groot?

aukje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:38

Ik had het zelfde probleem. Maar heb zadelmaker Harry van den Bosch uit Nijeholtpade er bij gehad en nu is het goed. service is echt goed. Dus misschien een idee?

melrovers

Re: Zadel wat naar achter schuift.. oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:40

Als de voorste singelstoten aan de takken van de boom zitten kan het ook wel eens helpen die naar achteren te laten plaatsen.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 22:07

aukje98 schreef:
Ik had het zelfde probleem. Maar heb zadelmaker Harry van den Bosch uit Nijeholtpade er bij gehad en nu is het goed. service is echt goed. Dus misschien een idee?

Ik zat zelf te denken aan tweespan maar je hoort overal wel goede en slechte verhalen over. Heeft Harry ook zadels in verkoop of alleen pas en aanpas service ? :D