Nieuw zadel aanschaffen, waar moet ik beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Nieuw zadel aanschaffen, waar moet ik beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 08:36

Lieve Bokkers,

Ondanks dat mijn zadel netjes op mijn paard ligt en ze er goed onder loopt, blijft hij toch niet altijd lekker liggen. Hij schuift net iets te ver naar voren en dat wil ik gewoon niet. Een goed zadel moet blijven liggen, punt uit.

Nou ben ik bang dat een nieuw zadel de enige oplossing is. Maar waar begin ik in godsnaam? Bij wie zou ik terecht moeten om een zadel aan te laten meten? Ik woon in omgeving Tilburg. En hoe weet ik of het te vertrouwen is? Wat voor zadels zijn qua prijs te overzien? Zijn zadelpassers grondig? Kijken ze ook naar mijn eigen bouw etc? Ik weet het echt niet!!

Alvast super bedankt! :*

Dapnik

Re: Nieuw zadel aanschaffen, waar moet ik beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 08:40

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 08:42

Het beste kun je op ED gaan speuren (of zelf een topic openen) om de ervaringen van anderen te horen. Tussen zadelmakers/passers zitten er helaas veel die hun vak absoluut niet verstaan en waarbij je meer kwaad als goed doet. Een goede zadelmaker kijkt uiteraard naar de bouw en bespiering van het paard, maar ook naar de beweging (los en onder het zadel), vooral als er een zadel gevonden is. Ook kijkt een zadelmaker naar je eigen houding in het zadel, sommige zadels dwingen je zit. Dat kan helpen maar het kan je ook verkeerd doen. Kies voor een zadelmaker die meteen kan zeggen aan de hand van de rug/huidige zadel tegen welke problemen je op dit moment aanloopt tijdens het rijden, dat zegt al veel over de kennis.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 08:46

Dankjewel :D Ik ga er meteen mee aan de slag! Wat is ED, Angela? :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 08:49

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 08:55

Thanks! Ik ga ermee aan de slag, hoop echt dat ik een goede kan treffen :)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 09:00

Hoi! Ik ken heel erg je probleem, zeker als je zo'n groot bedrag gaat uitgeven, wil je 100% zeker zijn dat het goed is.

Via via ben ik terecht gekomen bij Country Mill in Nijkerk, zeer kundige zadelpassers die ook met een drukmetingpad kunnen werken. Zo kun je zelf dus ook echt zien of het daadwerkelijk past. Zij hebben een onwijs goede service, je kunt bij hen zadels op maat laten maken maar ze hebben ook heel veel 2e hands zadels liggen die aangepast kunnen worden op jou en je paard.

Ik heb er - ook als ik google en bokt.nl - na trek, nog geen slechte verhalen over gezien. Eigenlijk niets anders dan lof voor Country Mill. Zelf heb ik ook die ervaring: een topservice, denken ontzettend met je mee (ook binnen ieders budget!) en kijken naar paard maar óók naar ruiter.

Het is wel even een zeiling voor jou, maar als je dat HET perfecte zadel hebt, waarom niet? Ik ken mensen uit het hele land die naar Country Mill gaan, en feitelijk hoef je er maar 2 keer heen. Ik hoop dat je er iets aan hebt! Trouwens: Country Mill geeft ook vrijblijvend advies over je zadel, dus mocht je twijfelen kun je er altijd gewoon heen gaan met paard om te horen wat ze adviseren. Mocht je je daarin niet vinden, is er geen man overboord, ga je gewoon weer verder zoeken!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 09:02

Als je nou echt op zoek gaat naar een nieuw zadel bel dan ninon Schutte, ik kan je haar echt aanraden, vakwerk en goede service

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:41

Het blijft wel lastig. Country Mill sprak mij erg aan, maar de afstand hield mij toch wat tegen.
Uiteindelijk heb ik de keuze genomen die knollentuin noemt. Helaas met ernstige gevolgen, een flink geblesseerde pony.. Uiteindelijk heeft het vooral veel dierenartskosten opgeleverd en daarnaast ook mentaal een flinke knauw voor mijn pony. Het zadel klopte echt van geen kant, de ligging was slecht. Wilde ik opnieuw haar erbij was het weer 2-3 maanden wachten.. Ik hoop nog steeds dat er iets is misgegaan waardoor ik een verkeerd zadel geleverd heb gekregen. Maar dat zal ik wel nooit weten.

Nu heb ik een zadel via een andere zadelmaker uit de buurt. En dat heeft wel voordelen. Doordat mijn pony nu herstelde van een rugblessure is zijn rug best veranderd, dus het zadel al twee keer aangepast in een klein half jaar. Nu hoef ik geen maanden te wachten tot het zadel nagekeken en aangepast wordt.
Dus daarin heeft een zadelmaker in de buurt wel weer voordelen. In dit geval is het in samenwerking met de dierenarts gegaan.

Als je gaat zoeken op ervaringen is het nog lastig beslissen. Want ik koos voor eentje met vooral positieve ervaringen, maar het heeft mij alleen maar ellende gegeven. Nu is er eentje bij geweest waar best negatieve ervaringen mee te vinden zijn, maar tot nog toe ben ik erg positief.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:53

Ik zou me door bovenstaande reden niet door afstand laten tegen houden. Je kunt je geld maar eenmaal uitgeven. Ik heb vroeger ook veel te lang gearmmoeit... Dat is niks waard. Dan maar wat meer betalen met top service en garantie dat het past!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:01

Klopt, maar elke maand het hele land doorkruisen gaat mij niet lukken. Zeker niet als het ook nog eens doordeweeks moet. Gezien de stappen die ik heb genomen (zadel op maat laten maken, zadel elke keer laten controleren etc, is wel te zien dat ik daar niet op bespaar). Ook een lange reis geeft geen garantie dat het past, maar dat is natuurlijk wel de eerste vereiste.
En een zadelmaker waarbij het op maat gemaakte zadel bij aflevering al niet goed ligt en je dan 2,5 maand moet wachten voor ze langs kunnen komen is ook niet echt handig. Ik had vertrouwen in de zadelmaker, dus ging ervan uit dat het paste ondanks dat ik mijn twijfels gelijk uitte.
Dus ik ben toch blij met een zadelmaker nu dichter uit de buurt. En pony heeft nog nooit zo goed gelopen onder een zadel.

Nef1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:01

Picassox schreef:
Ik zou me door bovenstaande reden niet door afstand laten tegen houden. Je kunt je geld maar eenmaal uitgeven. Ik heb vroeger ook veel te lang gearmmoeit... Dat is niks waard. Dan maar wat meer betalen met top service en garantie dat het past!

Sluit mij volledig bij jou aan. Ook wat betreft jou eerder geplaatste bericht!
Bij Country Mill zijn ze zeer vakkundig en super service!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:13

Elke maand is uiteraard niet nodig, en gezien al het geld en tijd die je met de overige zaken kwijt bent geweest Dyonne, was je waarschijnlijk hetzelfde kwijt geweest.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:32

Maar dat is dus het lastige met een keus maken.
Pony was reizen niet gewend dus ik had liever aan huis dan een lange trailerrit en in een vreemde bak rijden. Daarnaast leek op maat laten maken mij beter dan een 'gewoon' zadel. Over die zadelmaker kon ik ook weinig negatief vinden. Dus leek mij ideaal. Die keuze is bijna een jaar geleden, we hadden toen geen zadel, dus veel rijervaring/conditie was er ook nog niet.

Als een paard/pony meer gewend is, dan zou ik sneller de stap naar Countrymill zetten. Maar het blijft moeilijk waar je goed aan doet. Want ik heb in eerste instantie ook gekozen voor iemand waarover iedereen positief was. Dat pakte voor ons slecht uit helaas. Dus het blijven ervaringen.

Wel zou ik kiezen voor een zadelmaker met redelijk wat keus. Countrymill voldoet daar zeker aan. Dus ja, mogelijk zou ik nu wel daarheen rijden. Al hebben wij nu de keus gemaakt voor zadelmaker uit de buurt omdat die samenwerkt met de dierenarts.

Normaal is die regelmatige aanpassing niet nodig. Maar nu is het zadel al meermalen op zijn rug op maat aangepast en we hebben het pas vijf maanden. Door het op maat gemaakte zadel was zijn rug fors veranderd in negatieve zin.. En nu door training is de rug weer verbeterd. Dus heb je toch even regelmatig de zadelmaker nodig.

Dus nog even terugkomen op de topicstarter. Bij wie durf ik niet te zegen. Maar wel een zadelmaker met redelijk wat keus. Qua vertrouwen is moeilijk. Dat is gewoon nooit 100% te zeggen. Zadelmakers kunnen vaak wel goed uitleggen waarom ze een keus maken.
Welke zadels durf ik geen antwoord op te geven. Per paard wisselend. Ik had wel een budget (redelijk ruim), maar die niet eens genoemd. Er kwam maar één zadel uit waar ponylief lekker mee liep.
Een goede zadelmaker kijkt zeker ook naar jouw bouw.

Amber_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:07

@XMercury een staart riem is er toch voor om een zadel op zijn plaats te houden of zeg ik dit nu helemaal verkeerd?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 08:49

Bedankt voor jullie toevoeging in dit topic :) Countrymill zal denk ik 1,5 uur rijden zijn, dus dat vind ik op zich nog wel te doen. Probleem is dat ik zelf geen auto en trailer heb, dus dan moet ik dat ook zien te regelen. Wordt al met al wel een hele dure grap dan :n

Ik moet wel een zadelmaker hebben met een goedkopere keuze uit zadels. Ik wil best investeren in een zadel, maar het moet ook niet té duur zijn. Dat geld heb ik helaas niet.

@Amber, een staartriem wordt vaak gebruikt bij kleinere pony's. Sportpaarden met een staartriem zie je nooit haha.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:01

xMercury schreef:
Bedankt voor jullie toevoeging in dit topic :) Countrymill zal denk ik 1,5 uur rijden zijn, dus dat vind ik op zich nog wel te doen. Probleem is dat ik zelf geen auto en trailer heb, dus dan moet ik dat ook zien te regelen. Wordt al met al wel een hele dure grap dan :n

Ik moet wel een zadelmaker hebben met een goedkopere keuze uit zadels. Ik wil best investeren in een zadel, maar het moet ook niet té duur zijn. Dat geld heb ik helaas niet.

@Amber, een staartriem wordt vaak gebruikt bij kleinere pony's. Sportpaarden met een staartriem zie je nooit haha.

Hoe is jouw paard op de trailer mercury? en met wat voor een termijn wil je evt dan richting Nijkerk?

Ik moet eerdaags weer terug om mijn zadel te laten aanpassen en ik zit in omgeving kaatsheuvel.
Misschien dat er iets mogelijk is dat we samen kunnen gaan? en kosten kunnen delen (Ik moet nog overleggen met country mill, maar dat is misschien een mogelijkheid)

PB me maar als je denkt, dat is een idee.
(moet het ook nog overleggen met de eigenaar van de trailer dan of hij dat prima vind, maar eerst zou je t nog moeten willen ;) )