De hel die een zadel zoeken heet

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nontie

De hel die een zadel zoeken heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 13:48

Titel is duidelijk lijkt mij..

Ik ben al enige tijd op zoek naar een dressuurzadel voor mijn verzorgpaard. Ik rijd nu elke keer met een springzadel, maar voor het net voor dressuur wil ik er wel graag een dressuurzadel bij.

Nu hebben wij natuurlijk weer een paard met moeilijke rug..
Wat ik zoek? 17,5 inch, smalle boom, wil graag passen voordat ik koop.

Lijken me niet hele moeilijke eisen toch?
Nee, totdat je gaat zoeken. 17,5 inch is er genoeg, maar dan in medium en wijd.
Heb je eindelijk een smalle gevonden, aan de andere kant van het land..
Verkoper stemt alleen niet in met bij niet passen geld terug en terugsturen.

Zo al met stuk of 6 personen contact gehad.
Verkocht is verkocht, anders niet.
Nouja prima, dan niet.

Ik snap het wel dat die verkopers van hun zadel af willen, maar wij hebben ook nog een zadel liggen wat we niet verkocht krijgen.

Ons budget is dan ook niet al te groot. Max 250, is niet veel, ik weet het, maar eigenaar wil er niet meer aan uitgeven en ik kan zelf niet genoeg bijleggen ivm geen werk/kleine stagevergoeding.

Zijn er meer mensen die tegen het leed van een zadel kopen aan lopen?
Ik zie door de bomen het bos niet meer...

billionache

Re: De hel die een zadel zoeken heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:52

Hebben jullie geen degelijke zadelpasser in de buurt die evt werkt met 2dehandszadels?

Of als je een bepaald model/merk op het oog hebt, rondkijken naar zadelpassers die dit model nieuw kunnen komen passen. Als het nieuwe model past kan je gewoon de 2dehands overnemen zonder gedoe met de verkoper, en mét quasi zekerheid dat je een passend zadel in handen krijgt ;-)

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 14:44

Wij willen sowieso de zadelmaker er naar laten kijken, echter de zadels die zij aanbieden vallen buiten ons budget dus daar kunnen we helaas niet een kopen. Anders hadden we dit al gedaan.

Bepaald merk heb ik niet op het oog omdat ik nog geen enkel zadel geprobeerd heb qua dressuur. Ja heb een KN geprobeerd, was alleen de inchmaat en boommaat te groot, zadel zat verder wel goed.
Maar vna KN is er niks te koop verder in de maat die wij zoeken.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:48

billionache schreef:
Hebben jullie geen degelijke zadelpasser in de buurt die evt werkt met 2dehandszadels?

Of als je een bepaald model/merk op het oog hebt, rondkijken naar zadelpassers die dit model nieuw kunnen komen passen. Als het nieuwe model past kan je gewoon de 2dehands overnemen zonder gedoe met de verkoper, en mét quasi zekerheid dat je een passend zadel in handen krijgt ;-)

De meeste zadelpassers vragen een vergoeding van tussen de 50 en 100 euro, zo blijft er weinig over van het budget ;)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:49

Waarom laat je geen zadelmaker komen en probeer je meerdere merken. Als er iets tussenzit wat goed past kan je toch zelf op zoek. Dan weet je wat er goed ligt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:54

Ik heb toen een keer in de omgeving flink wat mensen benaderd via bokt markt en marktplaats en speurders, en een zadelpasser geregeld op een bepaalde datum. De mensen kwamen allemaal met hun zadel om deze te laten passen op mijn paard. Er stond een enorme hoeveelheid auto's voor het erf :D

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:08

Atent schreef:
Waarom laat je geen zadelmaker komen en probeer je meerdere merken. Als er iets tussenzit wat goed past kan je toch zelf op zoek. Dan weet je wat er goed ligt.

Dat wil nog niets zeggen, zadelmaker van mijn bijrijdpaard was geweest met 1 model zadel, zelfde maat. 4 verschillende. Omdat deze tweedehands waren verschilde deze heel erg. Niet alleen qua vulling, maar het zadel was gewoon wat anders gezet. 1 zadel lag vreselijk, zelfs met bijvullen of wegnemen kwam dit niet meer goed. Van de 4 lag er maar 1 goed die dan ook nog eens in vulling moest aangepast worden.

Merk en maat wil daarom nog niets zeggen, dan ben je uiteindelijk 2 keer zadelmakers kosten kwijt aangezien je achteraf toch nog moet laten aanpassen.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 20:56

Zadelmaker was tijdje terug bij ons, en toen hadden we een dressuurzadel bij iemand opgehaald en deze gelijk laten kijken door zadelmaker, helaas boom te wijd, anders was het perfect zadel geweest. Inchmaat te groot, maar had een diepe zit dus kon er in principe mee door.

Verder vragen zadelmakers inderdaad voorrijkosten. En als je geen zadel koopt dan vind ik dat zonde van het geld..

Zadelmaker heeft ons in ieder geval verteld dat wij een zadel met smalle boom moeten hebben, en ik heb een klein kontje dus 17,5 inch. 17 inch zou eventueel nog kunnen maar dan moet ik niet ineens ooit dik worden _O-

Het blijft zoeken naar een speld in een hooiberg.
Ik wil het beste voor mijn verzorgpaard, dat zeker, maar een zadel van 600 euro is nu gewoon niet haalbaar.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:13

Wat het ene merk smal noemt, kan het andere merk al medium noemen.

Met jullie prijsklasse hoef je idd ook niet te verwachten dat verkopers lang in de auto gaan zitten zodat jullie kunnen passen ( dan zijn ze al meer aan kosten en tijd kwijt dan dat het zadel opbrengt).

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 21:16

cobiie schreef:
Wat het ene merk smal noemt, kan het andere merk al medium noemen.

Met jullie prijsklasse hoef je idd ook niet te verwachten dat verkopers lang in de auto gaan zitten zodat jullie kunnen passen ( dan zijn ze al meer aan kosten en tijd kwijt dan dat het zadel opbrengt).

Dat snap ik uiteraard, maar heb de boom ook opgemeten met meetlint, en kan hier een foto van naar de verkoper sturen hoe, zodat zij na kunnen meten.

Had ik dus een zadel gevonden, leuk contact gehad, qua afmeting zou hij moeten passen, maar verkoopster heeft helaas de verzonden=verkocht mentaliteit dus durf ik het niet aan.
Dan zit ik met een zadel dat niet past en daar heb ik niks aan..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:20

Is het het paard in je profiel?
Daar ligt een stubben springzadel op, zo te zien.
Waarom dan niet op zoek naar zo'n zelfde zadel, maar dan dressuur?
Bij stubben staat de boombreedte erin, dus dat is makkelijk.. ;)

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 21:25

Casarell schreef:
Is het het paard in je profiel?
Daar ligt een stubben springzadel op, zo te zien.
Waarom dan niet op zoek naar zo'n zelfde zadel, maar dan dressuur?
Bij stubben staat de boombreedte erin, dus dat is makkelijk.. ;)

Klopt, maar is geen Stubben, is een Lemetex oud model. (Of is Lemetex van Stubben? Nee toch?)
Heb gezocht naar Lemetex dressuur, maar zijn de bomen allemaal te breed van helaas..
Op de bladen staat niks helaas.. (of is al afgesleten door de jaren)

Zadelmaker vond het een heel fijn zadel, en zou het in de gaten houden als ze een dressuur voorbij zou zien komen die wel eens zou passen, maargoed dan heb je geen garantie dat die binnen je prijsklasse valt..

Heb op een stubben gereden bij vorige verzorgpaard, was een fijn zadel, kan ik nog wel eens naar zoeken inderdaad.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:27

Heb je een foto van de kamer van dat zadel?
Lemetex komt toch ook uit de Stubben fabriek..?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:31

Poeh, budget van 250 is ook wel laag ja, denk dat dat erg lastig is.
Mijn oudere KN gekocht in de buurt, eigenaar kwam langs met het zadel, lag goed dus direct overgenomen en nog de puntjes op de i laten zetten door de zadelmaker. Dat kostte me toch nog 300,- plus 110,- (zadelmaker), dus ik vraag me af of 250,- haalbaar is. Of is dat zonder de zadelmaker?

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 21:32

Zou ik morgen moeten maken dan.
Heb wel vanaf de voorkant een foto maar daar heb je denk ik niet veel aan?

@RianneH, dat is inderdaad zonder de kosten zadelmaker ;)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:32

Lemetex is inderdaad het goedkopere merk van stubben. Normaal zitten de maten ongeveer hetzelfde.
Je kan hiervoor kijken, pas het zelf, zie je dat het niet goed ligt gewoon terug brengen. Denk je dat het wel past, zadelmaker laten komen om definitief te passen en nog eventuele aanpassingen te doen.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 21:34

Afbeelding

Dit is enige foto die ik zo heb.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:37

Ik heb hier een stubben springzadel liggen met een boombreedte maat 30.. en de afstand is precies hetzelfde.
Dus jij zal bij een stubben zadel ook een 30 moeten hebben.. ;)
Laatst bijgewerkt door Casarell op 11-05-15 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:43

Misschien is een wintec wat? Een goed leren merkzadel is vaak wat duurder , voordeel van wintec is dat je de boom kan aanpassen . Ik zou persoonlijk wat huiverig zijn voor een leren zadel van 250 .

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 21:47

Casarell schreef:
Ik heb hier een stubben springzadel liggen met een boombreedte maat 30.. en de afstand is precies hetzelfde.
Dus jij zal bij een stubben zadel ook een 30 moeten hebben.. ;)

Oke en dan is het dus verder een kwestie hoe de kussens zijn?
Heb er zelf ook niet veel verstand van dus bedankt voor je tip :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:51

Bij een goed merk kun je er voor die prijs vanuit gaan dat er minstens nieuwe wol in moet en dan zit je alweer een eind boven je budget.
Je komt dan ook al snel op die oude stübben zadels met smal kussenkanaal.
Ik zou haast eerder naar een vrij nieuwe wintec of thorowgood kijken als dat past.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:53

Ik heb alleen maar goeie ervaringen met de pasvorm van Stubben.. maar de kussens moeten wel genoeg ruimte hebben in het kussenkanaal.
Kussens zelf zal je altijd (bij welk zadel dan ook) na moeten laten kijken door de zadelmaker wil je het 100% goed hebben.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 21:57

Sizzle schreef:
Bij een goed merk kun je er voor die prijs vanuit gaan dat er minstens nieuwe wol in moet en dan zit je alweer een eind boven je budget.
Je komt dan ook al snel op die oude stübben zadels met smal kussenkanaal.
Ik zou haast eerder naar een vrij nieuwe wintec of thorowgood kijken als dat past.

Dat er nieuwe vulling overheen komt is niet erg. Springzadel hebben we ook voor 200 overgenomen en is compleet nieuwe wol ingekomen en kort geleden weer bijgevuld.

Het budget is dus eigenlijk zonder zadelmakerkosten. :j
Wntec/Thorowgood hebben we wel over nagedacht, maar zijn zelf niet zo van het kunststof. Mochten we echt niks vinden wordt dit uiteraard de laatste optie. Of toch even doorsparen en zelf maar wat meer inleggen.

@Casarell is ook de bedoeling dat de zadelmaker het zadel 'keurt' en goed passend opvult :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:57

luffwinny schreef:
Misschien is een wintec wat? Een goed leren merkzadel is vaak wat duurder , voordeel van wintec is dat je de boom kan aanpassen . Ik zou persoonlijk wat huiverig zijn voor een leren zadel van 250 .

Even een opmerking mbt Wintec; je past het kopijzer aan. Niet de boom. Pas daar dus heel goed mee op in je zoektocht.

Als het uiterlijk van het zadel je niet uit veel uit maakt zou ik zeker eens gaan zoeken op een oude Stubben of Kieffer met een teruggesneden kamer.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:58

Dus de 250 is ook zonder de kosten van de wol vervangen/bijvullen? Want dan is dit wel haalbaar, alleen moet je goed zoeken naar een zadel met de juiste boommaat en inchmaat.