Prolite pad onder goed passend zadel nut?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLisaa

Prolite pad onder goed passend zadel nut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 22:42

Ik vroeg mij af of een Prolite pad zonder extra vullingen nut heeft onder een zadel dat gewoon goed past? En kun je deze pad dan het beste onder of boven het dekje leggen?

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:44

.
Laatst bijgewerkt door limilou op 06-02-22 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

xLisaa

Re: Prolite pad onder goed passend zadel nut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 22:53

Omdat ik heb gelezen dat een Prolite pad de druk beter verdeeld en een dempende werking heeft. Dus het lijkt mij fijner voor het paard om deze pad onder het zadel te hebben...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:59

Ik vind de pad zelf best hard en vond de pasvorm niet super (waardoor hij snel scheef ging liggen). Zou dan zelf eerder kiezen voor een bontje met ruggengraat uitsparing als je graag wat demping hebt. Of kijken voor een zadel met goede zachte kussens.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 23:17

xLisaa schreef:
Omdat ik heb gelezen dat een Prolite pad de druk beter verdeeld en een dempende werking heeft. Dus het lijkt mij fijner voor het paard om deze pad onder het zadel te hebben...

maar een goedpassend zadel heeft de beste drukverdeling die je je maar kan bedenken?

een pad is alleen nuttig bij een zadel dat iets gecorrigeerd moet worden in de ligging..
en dan eigenlijk alleen die correctie geeft waar nodig..

ik zou alleen een pad met een extra demping nemen als dit op aanraden is van een osteopaat omdat je paard dit echt nodig hebt.. anders loop je alleen maar kans dat het meer fout doet dan goed..

de druk van een zadel is zo slecht als de zit van de ruiter grofweg genomen (of de ligging moet wel heel belabberd zijn).. Een matig liggend zadel kan nog gebruikt worden met een zeer goed zittende ruiter..
maar zelfs met het allerbeste passende zadel kun je de rug van een paard aan gort rijden als je zit te stuiteren.

ik zou demping dus liever zoeken in een goede zit en goed passend zadel, in plaats van hulpmiddelen die fouten erboven corrigeren.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 07:22

Als het zadel goed past en je gaat er iets onder leggen maak je het zadel altijd smaller dus past het vaak minder goed.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 07:28

Ik zou het persoonlijk niet doen als je zadel goed past is dat het beste wat er is.

Zelf heb ik een tijdje een gelpad onder mijn goed passende zadel gehad maar dat was meer omdat hij bultjes op zijn rug had die erg jeukte en waar het zadel te hard op drukte...

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:12

Als je zadel goed ligt, zo min mogelijk ertussen leggen. Prolite pads zijn vooral te gebruiken bij correctie ect.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:22

elenaMM77 schreef:
de druk van een zadel is zo slecht als de zit van de ruiter grofweg genomen (of de ligging moet wel heel belabberd zijn).. Een matig liggend zadel kan nog gebruikt worden met een zeer goed zittende ruiter..

Een goed zittende ruiter zal eveneens slecht gaan zitten als een zadel niet goed past. Je compenseert als ruiter altijd ergens als het zadel niet fijn ligt, ook al heb je het zelf niet door.

Ik gebruik zelf momenteel ook tijdelijk zo'n pad maar dit is inderdaad puur om een niet meer zo goed liggend zadel te corrigeren. Dit om maar 1 à 2 keer per week te rijden tot we een op maat gemaakt zadel kunnen kopen. Zonder dergelijke aanleiding zou ik zo'n pad niet aanraden. Mijn zadelmaker zegt ook dat ze deze pad eigenlijk wat te dik vindt, dus als je die onder een goed passend zadel legt kan het prima zijn dat dit zadel zelfs slechter zal gaan liggen met zo'n ding eronder.

Als je zadel echt goed ligt zou dat op zichzelf voldoende moeten zijn om een juiste drukverdeling op de paardenrug te hebben.

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 18:55

Oké, bedankt voor jullie reacties. Een Prolite is dus puur voor eventuele correctie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 19:01

Er zijn wel dekjes te krijgen met prolite erin. Maar ook die zijn vrij dik en dan moet je zadel er goed bij aangepast zijn.
Ik rij 1 van mijn paarden met een lege prolite omdat ze dat duidelijk prettig vind en heb het zadel dus ook iets te wijd aangepast.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 19:14

xLisaa schreef:
Oké, bedankt voor jullie reacties. Een Prolite is dus puur voor eventuele correctie.

Alles wat je er ondersteekt eigenlijk, wil je er graag een bontje onder voor de 'mooi' dan moet je zadel dus ook aangepast worden zodat er plaats is voor het bontje. Hetzelfde geldt voor een gelpad en prolite als je het ter 'drukverdeling' wil. Een passend zadel is de beste drukverdeling die er is daar hoeft niets onder. Zou zelfs niets onder mogen want het knelt dan alleen meer dan ervoor.
Prolite is vooral goed voor paarden die van bouw veranderen door bijvoorbeeld jonge paarden die nog erg groeien. Dan kan je zo aanpassingen doen zonder elke keer een nieuw zadel te hoeven aanschaffen.